Actualitate Tineri pentru România

SESIUNEA DE VARĂ 2020! Top 3 profesori buzoieni care au influențat hotărâtor parcursul elevilor pe care i-au pregătit

Un profesor bun poate influența decisiv viața unui elev, îi poate deschide mintea către studiu ori către o materie anume și-l poate duce până în punctul în care să-și dorească o carieră la care nici nu gândea. Un profesor cu har poate aduce un copil pe drumul cel bun și-l poate face să descopere cine este cu adevărat și ce poate. Nu e nicidecum o exagerare atunci când spunem că un profesor poate influența destinul unui copil. Profesorii sunt în măsură să își lase amprenta pe multe aspecte ale vieții elevilor lor, învățându-i importante lecții de viață care îi vor ajuta să reușească dincolo de  clasă și de examene. Nu toți profesorii reușesc însă asta, ci doar cei cu har, însă dascălii care ajung să influențeze destinele copiilor au sufletul plin de bucurie și trăiesc satisfacții nemărginite.

Șansanews.ro publică astăzi povestea a trei profesori care au influențat deja destinele unor copii. O spun chiar elevii celor trei care îi amintesc ca influenceri pentru viitorul lor și parte a rezultatelor lor meritorii.  Publicăm povestea unui ”greu” al învățământului buzoian și a doi profesori tineri, care vin din urmă.

Dănuț Solcan este profesor de istorie la Colegiul Național Bogdan Petriceicu Hasdeu. Predă din 1992. A format de-a lungul carierei sale numeroase generații, însă nu a fost doar profesor de istorie. A fost și este un mentor pentru elevii săi, un profesor care își încurajează elevii să-și urmeze visul, să creadă în ei, să devină adulți talentați, competenți, responsabili. Învață cot la cot cu ei, se perfecționează încă în taina oratoriei și a teatrului. Pe profesorul Solcan, elevii săi îl văd ca pe un semi-zeu. Iată ce  declara recent pentru șansanews.ro Bianca Mihai, absolventă a Colegiului Hasdeu și membră a trupei de teatru a colegiului, atunci când vorbea despre profesorul Solcan:

„3,14 se numește trupa noastră de teatru. Am beneficiat de ajutorul domnului profesor Solcan, un mentor pentru mine încă de când l-am cunoscut, în clasa a 9-a, a fost pentru mine un zeu, așa îl vedem cu toții, este absolut minunat. Am mers la foarte multe festivaluri, facem tot felul de exerciții de respirație, de dicție pentru că domnul profesor are foarte multe cursuri făcute la UNATC și atunci chiar știe cum să trateze situația  și cum să ne facă să înțelegem cum ar trebui să jucăm natural, pentru că asta încercăm să facem.”

Iată ce a declarat pentru șansanews.ro și profesorul de la Hasdeu, Dănuț Solcan, care a influențat atâtea și atâtea destine, reușind prin harul său să intre în sufletele copiilor și să rămână acolo, pentru totdeauna:

”Vă asigur că nu-s chiar toți elevii bucuroși să se afle la orele mele. Cei care sunt, totuși, simt probabil că-mi place ce fac, că nu aștept să treacă mai repede ora, că-mi pasă dacă lor le face plăcere și le folosește ceea ce lucrăm împreună. E greu să simulezi, copiii au un detector foarte fin pentru astfel de lucruri.  Cred că, fără să-mi propun, am influențat mai mulți copii să vrea să devină profesori, eventual de istorie. Nu știu dacă e bine sau rău, am îndoieli mari, dar asta e deja o altă discuție. Și cred că am contribuit puțin, cu un gând bun, ca un copil să meargă spre teatru, dar în cazul lui nici nu se putea altfel: era mult prea pasionat, mult prea talentat. În rest, sunt bucuros că există copii care au auzit de la mine despre niște lucruri pe care eu le iubesc și pe care acum și ei le iubesc, care li s-au lipit de suflet pentru toată viața. Știți cum se spune: suntem ceea ce oameni mari fac din noi atunci când nu se străduiesc să ne învețe ceva.”

Profesorul Solcan ne-a spus și care sunt, în opinia sa, calitățile pe care trebuie să le aibă un bun profesor:

”Cunosc mulți profesori foarte buni, din Hasdeu și nu numai. Dacă mă gândesc la cei care-mi plac cel mai mult, aș zice că acele calități ale unui profesor bun sunt: plăcerea de a lucra cu copiii, pasiunea pentru disciplina sa, știința de a construi relații, dorința de a învăța/experimenta lucruri noi, tactul, capacitatea de a trece peste, arta de a fascina, umorul, îngăduința, corectitudinea, încăpățânarea, rezistența psihică și fizică etc. etc. etc. S-ar putea, totuși, ca aceste calități să ”încapă” într-o singură formulă: capacitatea de a face diferența, de a aduce o schimbare majoră în bine în viața copilului.”.

Profesorul Solcan este un ”greu” al catedrei buzoiene, însă din urmă vin dascălii tineri. Avem exemplul profesorului de Română  Cătălin Zaman de la școala generală din Clondiru. Este profesorul care a ales să rămână  să predea într-o școală cu wc în curte, deși avea posibilitatea să predea unor elevi din oraș. A simțit că trebuie să rămână alături de copiii din Clondiru și bine a făcut. A reușit alături de ei performanța unor rezultate excepționale la Evaluarea Națională de anul acesta, patru elevi având nota 10 la Română iar alți 6 având note cuprinse între 9 și 9.99. Cu toții îl iubesc pe profesorul tânăr în timp ce el are un gol în stomac atunci când se gândește că din toamnă nu-și va regăsi în bănci copiii care au plecat acum la liceu. O va lua de la capăt cu alții iar rezultatele obținute de-a lungul carierei ne fac să credem că va reuși și cu ei. Pentru că are har, pentru că își iubește meseria pe care nu o vede ca pe un serviciu, ci ca pe o misiune de a deschide mintea copiilor către literatură și către gramatica limbii române.

”Sunt profesor de 14 ani, în același loc, la Școala din Clondiru. În tot acest timp am dezvoltat o relație armonioasă cu elevii, unii sintre ei devenindu-mi, ulterior, prieteni. Cum n-am reușit să găsesc surse motivaționale externe, ei nefiind atrași de recompense sau alte lucruri materiale, am căutat să găsesc surse motivaționale de natură intrinsecă, să le stimulez orgoliul sau să îi fac să îndrăgească materia pe care o predau. Am căutat să creez o atmosferă relaxantă, în care elevul să se simtă liber în a-și exprima emoțiile, gândurile, sentimentele, să știe că este ascultat și că încerc să rezolv orice problemă ar avea. Orele se desfășoară într-o atmosferă în care domină glumele și buna dispoziție, ei nu sunt certați atunci când greșesc, încerc să le explic unde constă greșeala și cum sa o remedieze, ori de câte ori e nevoie. Nu știu dacă mă pot numi un cadru care influențează destine, dar știu sigur că le ofer copiilor altceva, o alternativă la învățământul rigid practicat cu ani în urmă. Mi s-a spus deseori de către absolvenții mei ca sunt profesorul lor preferat, mulți dintre ei se întorc la scoală în timpul liber și mă roagă sa-i mai primesc la o oră, pentru a mai retrăi momentele de odinioară. Cred că între mine și ei este o relație cu totul specială. Le-am oferit, de-a lungul timpului, tot ce aveam mai bun, iar ei mi-au dat înapoi TOTUL…tot ceea ce sunt eu astăzi.”

Cătălin Zaman ne dezvăluie și ce înseamnă pentru sine a fi un bun profesor:  

”Un profesor bun este cel care muncește mult, adaptându-și metodele și instrumentele de lucru particularităților fiecarei clase în parte, este cel care e conștient că poate învăța multe lucruri nu doar de la colegi, ci și de la elevi și, mai ales, este cel care lucrează cu sufletul, nu doar cu mintea!”

Un alt profesor tânăr ale cărui rezultate obținute de copiii pe care îi pregătește demonstrează că este un dascăl cu har și că influențează destine este Georgiana Buga. Are 34 de ani, iar din anul 2008 predă Limba și Literatura Română la Liceul Teoretic din Pogoanele. Recent, Andreea Larisa Tudor, una dintre absolventele  de 10 de la Bacalaureatul de anul acesta dezvăluia aici că profesoara Georgiana Buga este cea care a determinat-o să viseze că și ea va fi deveni un bun profesor de Română.


Profesoara Georgiana Buga a dezvăluit pentru șansanews.ro ce o face să fie iubită de copiii săi de la clasă:

” Noi, profesorii, trebuie să ne adaptam strategiile în funcție de particularitățile fiecărei clase, ale fiecărui elev. Îmbin metodele moderne cu cele  tradiționale și pot spune că de-a lungul activității mele didactice am observat că metodele moderne, care îi pun pe elevi în rolul principal, sunt mai atractive pentru ei. Cred că le stimulează  creativitatea și creșterea stimei de sine.  Rolul nostru, de profesori, este ca atunci când lucram cu elevi cu inteligență nativă  să-i ajutam să-și valorifice potențialul de care, poate, unii nu sunt conștienți. Cred că pentru a fi un bun profesor trebuie să ai o minte deschisă, să încerci să-i înțelegi pe copii, să ne punem uneori în locul lor. Noi, profesorii, avem o altă mentalitate, am fost crescuți altfel, trebuie să evităm etichetarea, trebuie să-i descoperim, să-i înțelegem pe fiecare în parte. Dacă ești serios, dacă un copil vede că are ce învăța de la tine, atunci poți fi și un bun profesor și un prieten al copiilor”.

Anunţul Buzoian

Implică-te!

Publicitate