Bicicletele Primăriei, lăsate fără pedale, aruncate în șanț sau abandonate la zeci de kilometri de municipiul Buzău. Este realitatea surprinsă în zeci de fotografii care au ajuns în online, în primele zile de la lansarea programului Velo City. Ceea ce ar fi trebuit să fie un program de mobilitate urbană, o alternativă nepoluantă la transportul public în comun sau cu mașina personală, s-a transformat într-un haos total creat, pe de o parte, de lipsa de educație, iar pe de alta, de lipsa unor reguli specifice impuse prin regulament. Însă, cauza principală este faptul că municipalitatea s-a grăbit să lanseze programul fără să aibă angajată o firmă de mentenanță.
Închirierea bicicletelor Primăriei nu este nici pe departe ceea ce s-a dorit prin regulamentul aprobat de consilierii locali. În primul rând, bicicletele sunt lăsate la voia întâmplării astfel că orașul este împânzit de biciclete abandonate pe trotuare, în fața blocurilor sau chiar în comunele Mărăcineni sau Vadu Pașii, adică la zeci de kilometri de municipiul Buzău, un aspect interzis prin regulament unde este precizat faptul că bicicletele sunt destinate folosirii exclusiv în municipiul Buzău.
Iată câteva imagini postate în mediul online cu biciclete lăsate la Sala Sporturilor, deși o stație pentru biciclete este câteva sute de metri distanță, în fața Hotelului B 90.
O altă problemă este vandalizarea. Internetul abundă de fotografii cu biciclete aruncate în șanțuri, fără pedale.
De exemplu, această bicicletă din imaginea de jos era sâmbătă noaptea, la 22.30, în fața fostei fabrici Contactoare. Nu avea o pedală și era aruncată la pământ.
Buzoienii au sezizat aceste aspecte inclusiv Primăriei, prin aplicația Buzău City Report.
”Este incredibil câți babuini salbatici am vazut in aceste zile pe bicicletele acelea si modul cum sunt aruncate cand „le expiră leul”. Lipsește cu desăvârșire si reacția opiniei publice cand il vede pe cate unul că abandonează bicicleta il alt loc decat la statia de andocare”, scrie un buzoian în aplicația Primăriei.
Cum s-a ajuns aici? Ei bine, am putea spune că și lipsa de educație reprezintă o cauză, iar acest lucru se vede nu doar în modul în care aleg unii să (nu) returneze bicicleta, dar și prin modul în care se deplasează. Merg cu viteză pe trotuare, nu respectă nicio regulă de circulație, devenind chiar un pericol în trafic. Aviz, Poliției Rutiere!
Cu alte cuvinte, pentru a ajunge la ceea ce s-a dorit a fi Velo City mai este mult de muncă, iar aici este nevoie de un front comun, în primul rând, între reprezentanții Poliției Rutiere care ar trebui să iasă mai mult în trafic pentru a face educație rutieră celor care folosesc haotic bicicleta, iar pe de altă parte, autoritățile locale care ar trebui să revizuiască regulamentul, introducând reguli sau chiar sancțiuni pentru cei care au aceste comportamente. Și, nu în ultimul rând, beneficiarii acestui program care este evident că nu au înțeles scopul acestor biciclete.
Primii care ies în față și admit că programul Velo City are lacune sunt reprezentanții Primăriei. Ionuț Apostu, viceprimarul municipiului, a declarat pentru sansanews.ro faptul că, deocamdată, nu există o firmă care să se ocupe de mentenanță, adică cea care ar trebui să strângă bicicletele în fiecare seară și să le repare și, pe de altă parte, să ia măsuri dacă se constată că bicicleta a fost vandalizată. Potrivit lui Ionuț Apostu, Primăria este în procedură de licitație pentru desemnarea acestei firme.
”Încă nu s-a încheiat licitația pentru desemnarea firmei care să facă mentenanța programului Velo City. Ne descurcăm deocamdată cu ce avem, respectiv cu firma care a implementat proiectul. Nu avem nici șofer la mașină și asta iarăși ne face să ne descurcăm mai greu. Am apelat la Transbuz pentru a ne ajuta cu un șofer”, a spus Ionuț Apostu.
Pe de altă parte, viceprimarul a anunțat că se ia în calcul și modificarea regulamentului. Despre aceste modificări va vorbi Ionuț Apostu, în această seară, la Focus Tv, începând cu ora 17.00.
Acest program este foarte bun pentru deplasarea in oras si este f ieftin.Din nefericire,cei care s au relezit la ele sunt liceeni sau tineri fara ocupatie pt care 1 ron e o suma exorbitanta mult peste nivelul lor de educatie.Propun majorarea pretului de inchiriere astfel incat doar tineri responsabili sa aiba acces si in caz de dauna persoana sa fie urmarita si obligata sa plateasca repararea pe baza cardului inregistrat in sistem.
Pana organizati licitatie pentru mentenanta nu vor mai fi biciclete valide,iar apostu era in delir la cat succes inregistra programul bicicleta in prima zi.
Din cauza acestor retardați o să ajungă să ni se impuna să dăm examen că să putem circula și cu bicicleta personala. Așa cum se dorește acum pentru trotinete.