Actualitate

A început postul Paștelui. Ce greșeli trebuie să eviți în această perioadă

foto: medikatv.ro

De azi a început postul Paștelui, cel mai lung și aspru dintre toate posturile de peste an. Ultima zi va fi pe 23 aprilie, iar pentru credincioși asta înseamnă 40 de zile de înfrânare a poftelor de a mânca de dulce, adică lapte, carne, ouă și pește. Locul acestor produse va fi luat în principal de legume și fructe.

O variantă sănătoasă în această perioadă o reprezintă legumele verzi, dar va mai dura până ce tarabele din piețe vor fi pline cu spanac, ștevie, leurdă, urzici și lobodă.

Postul nu interzice produsele cu conținut de zahăr, dar mulți oameni fac greșeala de a suplini lipsa proteinelor din carne cu un aport excesiv de carbohidrați sau zaharuri. Cunoscutul medic nutriționist Mihaela Bilic subliniază care sunt greșelile care trebuie evitate în post:

”1. Mâncatul excesiv: principiul de bază al postului alimentar este să nu fii sătul, să mănânci cât să supraviețuiești; obiectivul nu este să te îndopi cu produsele permise (“de dulce”), ci să experimentezi senzația de foame.

2. Consumul de produse ultraprocesate, de proastă calitate: ca să fie benefic pentru sănătate, în post trebuie consumate alimente cât mai simplu preparate, cât mai puțin procesate. Evitați prăjelile, produsele de patiserie, tot ce este ambalat, bogat în soia și grăsimi vegetale; încercați să gătiți mâncăruri simple, din ingrediente proaspete (ciorbe, ghiveci de legume)

3. Excesul de dulciuri: postul religios nu interzice zahărul, deși este principalul vinovat pentru creșterea stresului oxidativ din organism. Există o mulțime de dulciuri de post care nu hrănesc celulele, ci mai degrabă le “ruginesc”.

4. Excesul de sare și de grăsime prezent în alimentele procesate, care solicită metabolismul și mecanismele de detoxifiere. Atenție, în postul religios strict se limitează inclusiv consumul de grăsime, zilele cu dezlegare la ulei și vin sunt la fel de rare ca și zilele cu dezlegare la pește”, spune Mihaela Bilic.

În post vor fi doar două zile cu dezlegare la pește, respectiv două mari zile de sărbătoare: Bunavestire, pe 25 martie, și Floriile, pe 17 aprilie. Totodată, vor fi câteva zile cu dezlegare la ulei și vin, pe 9, 13, 20 și 27 martie și pe 3, 10 și 16 aprilie. În aceste zile se poate găti cu ulei și se poate consuma vin, în toate celelalte zilele fiind interzis.

Perioada postului este recomandată și de nutriționiști ca fiind benefică pentru detoxifierea organismului. Este însă nevoie de un meniu echilibrat, altfel există riscul apariției depresiei. Mihaela Bilic spune că fiecare dintre credincioșii care postesc trebuie să aibă niște obiective bine stabilite, care trebuie atinse în post:

”1. Creșterea consumului de produse de origine vegetală, în special legume- cu cat mai diferite și mai colorate, cu atât mai bine; pigmenții vegetali sunt fitonutrienți benefici pentru organism.

2. Hidratarea optimă care înseamnă consum de apă sub diferite forme: apă cu lămâie, ceai verde, infuzii de plante, zeamă de supă/ciorbă, cafea etc.

3. Respectarea unor pauze alimentare de 5-6 ore între mese, perioadă în care nu trebuie să mâncăm/ronțăim nimic, ca să-i dăm organismului timp să digere și să proceseze masa anterioară. Postul înseamnă disciplină și foame, este un exercițiu psihologic, nu doar alimentar.

4. Redimensionarea porților și moderația vizavi de cantitatea de mâncare consumată. Produsele de post mâncate pe săturate duc rapid la îngrășat, din făinoase și grăsime organismul face rapid kilograme în plus. Dacă ții post cu adevărat, nu trebuie să te scoli de la masă cu burta plină!”, mai arată renumitul nutriționist.