După ce consilierii locali municipali au votat, joi, renunțarea la colectarea separată a gunoiului biodegradabil de la blocuri vin lămuriri în legătură cu infrastructura care trebuie creată pentru a avea această nouă fracție.
Decizia de suspendare a avut la bază argumentul că nu există încă infrastructura necesară colectării separate a deșeurilor biodegradabile, respectiv găleți maro la fiecare apartament, stație de compost și containere destinate exclusiv acestui tip de deșeu.
Cele mai multe dintre aceste investiții trebuie realizate de firma căreia i-a fost reînnoit contractul de delegare a gestiunii serviciilor de salubrizare, dar unele dintre acestea se vor regăsi pe nota de plată a cetățenilor. De pildă, asigurarea găleților maro și a sacilor pentru colectarea acestui deșeurilor biodegradabile, dotări care trebuie să existe în fiecare apartament în momentul în care această fracție va fi obligatoriu de colectat.
În ceea ce privește amenajarea unei stații de compost unde să fie dus acest tip de deșeu, investiția este estimată la 6 milioane de euro și va fi realizată de firma de salubritate.
”Stația de compost e unul din principalele noastre obiective. Intenționăm să depunem un proiect pe PNRR, deschiderea sesiunii de depunere s-a amânat cu circa un an. Noi avem proiectul gata, intenționăm să o realizăm cât mai curând pentru că va conta foarte mult în atingerea indicatorului de reciclare. E o investiție cu o valoare în jur de 6 milioane de euro”, a declarat directorul firmei de salubrizare, Liviu Mocanu.
Dacă de la 1 ianuarie va deveni obligatoriu, prin legislația națională, să se colecteze separat gunoiul biodegradabil, Buzăul va face doar pe jumătate acest lucru. Neavând o stație de compost, acesta va fi depozitat la actuala groapă de gunoi a orașului ceea ce înseamnă că nu se va reduce cantitatea de deșeuri, țintă care, dacă nu se realizează, atrage sancțiuni pentru administrația orașului, implicit pentru cetățeni.
”Groapa de compost nu are cum să fie gata până în ianuarie… Dacă se va impune colectarea biodegradabilului separat, vom face acest lucru și vom duce în groapa de gunoi actuală”, a admis Liviu Mocanu.
Primăria Buzău este prima interesată să fie construită o stație de compost pentru că, în lipsa ei, va achita penalizări pentru neîndeplinirea obligațiilor privind gradul de reciclare, obligații asumate prin angajamentele naționale în raport cu obiectivele europene.
”Fără această stație de compost noi nu vom putea atinge niciodată acea țintă de 50- sau 55 % procent de reciclare. În momentul acesta suntem la 12 % – 14 % , procent care nu ne mulțumește. Noi avem foarte mult deșeu biodegradabil și dacă am avea o stație de compost, am depăși 40 % procent de reciclare”, a explicat primarul Constantin Toma.
Buzăul se află în situația actuală pentru că a ratat, cu mulți ani în urmă, realizarea unui masterplan de gestionare a deșeurilor la nivel de județ. Proiectul prevedea inclusiv stații de compost, iar realizarea lui era posibilă printr-o finanțare de zeci de milioane de euro, accesată de Consiliul Județean. În parte, proiectul a fost compromis prin retragerea Primăriei Buzău, condusă atunci de fostul primar Constantin Boșcodeală. Nici în mandatul actualului edil-șef Buzăul nu a revenit în asocierea de administrații care urmăresc realizarea infrastructurii de gestionare a deșeurilor, la nivel de județ.
Daca acum cateva luni factura rer la casa pentru doua persoane era 36.79lei in mai,apoi34,58 lei in iunie,38,44 lei in iulie ca in august sa creasca la 47,21 lei.In orasul de la rascruce de vanturi nu numai edilii sunt tulburi la minte,ei ne aburesc si pe noi bunii platnici cu facturi fara just temei majorate.