Actualitate

Ce trebuie să faci dacă ai primit o factură colosală la Electrica! Toți pașii care te scapă de problemă

S-a declanșat un adevărat război între consumatori și Electrica după ce mii de clienți au primit, în februarie, facturi cu un consum estimat și de zece ori mai mare decât consumul trecut în convențiile încheiate în baza unor contracte. Îngroziți de sumele colosale pe care le au de plătit la termenul scadent, oamenii au luat cu asalt fie sediul Electrica, fie Oficiul Pentru Protecția Consumatorului. Sesizări au venit și pe adresa redacției sansanews.ro de la oameni care spun că problema nu este izolată și că sunt blocuri întregi de locuințe unde facturile au fost de infarct.

Problema este cât se poate de serioasă dar, ne-au explicat specialiștii de Protecția Consumatorului, sunt soluții practice pentru ca oamenii să nu fie nevoiți să plătească sumele exagerate, dacă estimarea trecută pe factură depășește cu mult consumul real, de pe contor.

Cum s-a ajuns la facturile colosale

În primul rând, Cornelia Galer, comisar șef Oficiul Pentru Protecția Consumatorului, a explicat pentru șansanews.ro cum s-a ajuns la aceste facturi colosale. Totul a pornit de la faptul că, la finalul anului trecut, Electrica Distribuție a schimbat contoarele vechi cu aparate moderne, ce pot fi citite de la distanță. Făcându-se această înlocuire, consumatorii nu au putut da indexul auto citit în perioada ianuarie-jumătatea lunii februarie.

”În continuare, vin reclamații, majoritatea pe facturare, cu probleme de încărcare masivă a consumului estimat, facturile din ianuarie și februarie vin pe estimări, ținând cont că oamenii nu au putut da indexul auto citit pe ianuarie până la jumătatea lunii februarie. (…)„

”De aici au început problemele, pentru că, după schimbarea contoarelor, au început citirile pe contoarele noi și, nemaiputând să se dea citirile în ianuarie și februarie, au venit din urmă niște consumuri”, a spus Galer.

În acest context, facturile venite în luna februarie conțin un consum estimat. Și așa a început haosul. Sunt facturi care au venit cu un consum estimat și de 10 ori mai mare decât consumul pe care clientul îl avea trecut în convenția încheiată în baza unui contract. De exemplu, o doamnă din Buzău a primit o factură de 4000 de lei, pentru un consum de 780 kilowați, în condițiile în care avea un consum mediu lunar de 60-70 kilowați. Cu alte cuvinte, nu a fost respectată convenția, astfel că depășindu-se consumul trecut în convenție, și tariful a fost altul.

Speriați, oamenii au cerut ajutorul OPC, însă Cornelia Galer spune că altul este parcursul pe care acești consumatori îl au de făcut pentru a-și rezolva problema.

Iată cum poți rezolva problema, pas cu pas

  1. Fă o poză la contor , cu consumul real
  2. Prezintă indexul corect, cu dovada consumului, respectiv poza după contor, la Electrica Distribuție (n.r. ei sunt cei care au montat contoarele și le citesc)
  3. Fă o sesizare la Electrica Distribuție și ai grijă să primești un număr de înregistrare
  4. ATENȚIE! Acești pași trebuie făcuți până la termenul scadent de plată a facturii. DACĂ SE DEPĂȘEȘTE DATA SCADENTĂ DE PLATĂ, și nu ai făcut nici sesizare și nici nu ai plătit factura, ȚI SE POATE TĂIA FURNIZAREA ENERGIEI ELECTRICE!!!
  5. Așteaptă răspunsul la sesizare care trebuie să vină în minimum 30 de zile.
  6. Dacă răspunsul nu este mulțumitor, abia atunci te poți adresa la Oficiul Pentru Protecția Consumatorului.

Iată și îndrumările Corneliei Galer, comisar șef OPC Buzău:

Până acum, la OPC au fost primite 28 de sesizări de la consumatorii din Buzău care reclamă facturi prea mari la energia electrică.