Actualitate

Criză în transportul județean de pe Valea Slănicului. Cum a intervenit Consiliul Județean, după două zile în care călătorii au rămas în stații

Microbuzele și autobuzele operatorilor care fac curse pe Valea Slănicului de la Buzău până în comunele de munte Bisoca, Lopătari și Sărulești, au rămas trase pe dreapta, începând de vineri. Până azi dimineață când cursele au fost reluate, călătorii, care nu au fost pregătiți în prealabil, să poată găsi alternative, au rămas în stații uitându-se lung după mijloacele de transport.

Situația a apărut ca urmare a faptului că vechile licențe de transport au expirat, iar noii transportatori, câștigători ai licitației, au o perioadă de 90 de zile să se pregătească pentru intrarea pe trasee. În cele din urmă, lucrurile s-au rezolvat prin negocieri între CJ Buzău și transportatori, urmate de prelungirea licențelor. De ce nu s-au prelungit aceste licențe, înainte ca microbuzele și autobuzele să fie trase pe dreapta, ar fi o întrebare la care răspunsul trebuie să vină de la Consiliul Județean, instituție care gestionează transportul de călători în județ și organizează licitațiile pentru atribuiri de trasee.

Cu licențele expirate și traseele încredințate unor noi operatori, vechii transportatori s-au văzut nevoiți să nu mai efectueze curse. Decizia a fost pusă în aplicare vineri când, cu excepția unei curse până la Lopătari, toate mijloacele de trasport au rămas în garaje. Călătorii de pe Valea Slănicului au rămas să se uite lung după microbuze și autobuze, unii ratând ora de intrare la școală sau la serviciu.

Prin Autogara Nord XXL a bătut vântul în week-end

Rămași fără soluții, oamenii care aveau nevoie de transport au înroșit telefoanele societăților pentru a reintra cu mașinile pe traseu, însă, unde-i lege nu-i tocmeală. Totuși, discuția este mai amplă de atât, susțin transportatorii. Firmele care dețineau de ani bune licențe pentru transportul către și dinspre Beceni, Vintilă Vodă, Mânzălești, Lopătari, Sărulești și Bisoca au pierdut licențele. Unii nici nu au mai participat la licitație, alții s-au clasat pe locul doi. Patru firme din Buzău au intrat în cursă, dar licențele au fost adjudecate de un grup de firme care operează pe majoritatea traseelor județene. Câștigătorii sunt din Târgoviște, Dâmbovița, Prahova și București și sunt lideri de piață în Buzău.

În urma licitației, noile licențe pentru transportatorii care pleacă din Autogara Nord XXL sunt valabile de astăzi, dar, conform legii, termenul de intrare pe trasee poate fi prelungit cu 90 de zile. Cum vechile licențe au expirat, oamenii de pe Valea Slănicului au rămas fără niciun autobuz care să îi ducă sau aducă din zonele rurale. Soluția găsită, după trei zile în care pe traseele de pe această zonă nu s-a circulat, a fost prelungirea licențelor vechi pentru alte 60 de zile. O soluție găsită la masa negocierilor dintre CJ și transportatorii vechi, negocieri finalizate abia aseară târziu.

Ca urmare, de luni dimineața, mijloacele de transport ale operatorilor cărora le expiraseră licențele au revenit pe trasee. Din discuțiile purtate cu aceștia, reiese că traseele de pe Valea Slănicului nu sunt dintre cele mai profitabile. Până la Cernătești circulă autobuzele TransBus, ceea ce înseamnă că pe o distanță de peste 20 de kilometri acești operatori nu pot lua clienți, fiind preferate autobuzele care vin din oraș. De la Cernătești în sus, rămâne o zonă care nu furnizează suficienți clienți încât activitatea economică de transport să devină foarte profitabilă. În plus, intervin problemele de infrastructură din comunele de munte, pentru că de la Podu Muncii în sus șoseaua nu mai este reabilitată și sunt porțiuni lungi unde nu există nici măcar asfalt. Transportatorii spun că cei care vor intra acum pe trasee trebuie să vină cu mașini superioare din punct de vedere al performanțelor tehnice.

Explicații vin și din partea Consiliului Județean, de unde se înțelege că la acest moment nu mai există rute neacoperite:

„Grupul de firme care a câștigat licitația pe șase ani a venit și a semnat contractul. A cerut, legal, o perioadă de mobilizare de trei luni. Noi am discutat cu dânșii și avem garanția că la final de ianuarie, început de februarie vor veni și vor efectua curse. Ieri s-au eliberat noile licențe, Consiliul Județean a prelungit contractul cu vechii operatori și de astăzi vechii operatori vor efectua curse în aceste comune.”, a declarat Adi Petre, vicepreședinte CJ Buzău.

Adi Petre-Vicepreședinte CJ Buzău