Doar 90 de secunde de așteptare în stații și până la 21.000 de călători pe oră. Așa va arăta metroul din Cluj. Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a respins vineri, 7 aprilie, contestația firmei Dogus, iar Primăria Cluj poate semna contractul cu Asocierea Gulermak-Alstom. Gulermak a mai construit linii de metrou în Istanbul și în Dubai. Costul total se apropie de 2 miliarde de euro și va fi suportat din fonduri europene, de primăriile din Cluj și Florești, dar și de guvern.
Transportul public poate avea numeroase beneficii pentru comunitate, cu condiția să fie rapid. Când timpul de așteptare se ridică la zeci de minute sau chiar la ore, beneficiile tind să se diminueze spre zero. Cei mai mulți cetățeni care trebuie să ajungă repede într-un loc vor ezita să aleagă transportul public, dacă știu că timpii de așteptare nu sunt rezonabili. Clujul va beneficia de un timp de așteptare record pentru România, mai scurt chiar decât cel de la metroul din București.
În ziua de azi, foarte mulți angajați trebuie să se deplaseze în timpul orelor de lucru. Pentru ei, timpul costă bani și, de cele mai multe ori, nu își pot planifica orele pentru călătorie. Nici măcar pensionarii, dacă merg la doctor, nu își pot planifica ora de întoarcere pentru că nu au de unde să știe cât va dura consultația. Ideea că se poate planifica o călătorie cu transportul public este ruptă de realitate. De cele mai multe ori cei care apelează la transportul public și se lovesc de un timp de așteptare mare în stații, vor tinde să evite această variantă data viitoare. Iar unii se miră de ce nu vor oamenii să meargă cu transportul public! Păi cum să meargă dacă din opt ore de lucru, cei care se deplasează în timpul serviciului, pot pierde timp prețios așteptând zeci de minute autobuzul în stație? În primul rând patronii vor prefera să le ofere mașini de lucru angajaților decât să le ofere abonamente pe transportul public. Dar nici angajații, pe timp de iarnă sau pe timp de vară, nu găsesc nici un motiv pentru ca să aștepte ore întregi în condiții meteo extreme. Dacă fac asta, productivitatea muncii lor va scădea, iar ei vor deveni vulnerabili la epuizarea fizică.
Poate învăța ceva Buzăul din lecția oferită de Cluj? Așa ar trebui. Nu spun aici că trebuie să avem timpi de așteptare de 90 de secunde în Buzău, așa ceva nu este posibil. Dar măcar 5-10 minute între autobuze ar fi ok. Metroul are succes aproape peste tot în lume pentru că are timpi de așteptare mici în stații și este rapid. De asta, în orașele mari, milioane de oameni renunță la călătoria cu mașina personală și aleg transportul public. Oamenii vor să călătorească prin mijloace de încredere, nu vor o loterie prin care pot ajunge la destinație cu 30 de minute sau cu o oră întârziere.
Cei din Cluj au înțeles ce vor cetățenii, iar metroul este făcut pentru a răspunde nevoilor unei comunități dinamice, care își dorește mobilitate rapidă. Pentru ca să servești bine cetățenii trebuie să faci proiecte care corespund dorințelor și nevoilor lor. Dacă proiectele autorităților sunt rupte de cetățeni, aceștia vor găsi alternative. De cele mai multe ori nu este suficient să copiem o formă fără fond, pentru că deși avem forma, mici detalii, cum ar fi timpul de așteptare, pot face chiar și o formă bună inutilizabilă. Nu este suficient să avem transport public modern, dar autobuzele să fie un fel de piese de muzeu, obiecte la care oamenii se uită, dar nu le folosesc. Eventual, mai fac câte o poză cu un autobuz în rarele ocazii în care se întâlnesc cu acesta pe stradă, pentru că întâlnirea e un eveniment!
Dacă, prin transportul public, locuitorii pot ajunge repede la destinație și știu că timpul de așteptare în stație este mic, atunci acesta devine de preferat în locul transportului cu mașinile personale. Astfel se reduce poluarea, scad costurile pentru combustibil, se descongestionează traficul, se încurajează creșterea economică și crește mobilitatea urbană.
În general, în România există doar două forme mari de deplasare preferate de locuitori: mașina personală sau transportul public. Bicicletele, serviciile de taxi, trotinetele electrice, etc sunt folosite la scară foarte mică. Trebuie să recunoaștem că mașina personală oferă multe avantaje: nu există timp de așteptare, poți ajunge foarte repede la destinație, este comodă și curată, vara are aer condiționat, iar iarna, căldură. Chiar și în cazul unor blocaje în trafic, așteptarea este confortabilă. Transportul public pleacă din start cu mai multe dezavantaje și un singur avantaj: este mai ieftin. Faptul că este mai ieftin nu e suficient pentru cei mai mulți cetățeni ca să aleagă transportul public. Dacă un angajat câștigă 10 lei pe oră nu e eficient, din punct de vedere economic, să piardă zilnic 2-3 ore în stații, pentru că pierde 20-30 de lei pe zi. E mai bine pentru el să pună benzină sau motorină și să se deplaseze rapid prin oraș. Ca să convingă șoferii de astăzi să renunțe la transportul cu mașina personală, transportul public trebuie să puncteze prin reducerea timpilor de așteptare, prin confort și curățenie, prin deplasare rapidă.
În final, aș vrea să spun că reprezentanții autorităților nu ar trebui să le ceară cetățenilor ceea ce ei nu fac. Când vom vedea aleși care vin la serviciu cu autobuzul, atunci acei aleși pot promova transportul public și le pot cere cetățenilor să le urmeze exemplul! Când locurile de parcare de lângă primării nu vor mai fi ocupate toate de mașinile angajaților din aceste instituții, atunci transportul public va deveni fiabil. Cei care fac campanii pentru utilizarea transportului public ar trebui să dea și un exemplu personal. Dar atât timp cât aleșii și angajații din primării folosesc mașina personală sau pe cele de serviciu, transportul public rămâne doar o variantă cu multe dezavantaje, pentru săraci. Aleșii nu vor înțelege că trebuie să îmbunătățească condițiile transportului public până când nu îl vor folosi zilnic chiar ei. Dacă aleșii își permit luxul de a călători cu mașina personală, fără să țină cont de poluare, atunci și cetățenii au tot dreptul să beneficieze de acest lux. Așa cum timpul aleșilor este important, la fel și timpul cetățenilor este important!
bla bla bla …. cum poti compara Clujul cu Buzaul !!???? in Buzau in 30 de minute il traversezi dintr-o parte in alta … .a daca vrei sa unesti cu metroul Buzaul cu Tintestiul se justifica ….. normal ….
Masina personala e buna pentru soferul ei dar produce daune imense comunitatii, din cauza poluarii. Numai in perioada pandemiei, poluarea aerului a scazut semnificativ doar pentru ca numarul de masini personale pe strazi a fost mai mic din cauza restrictiilor de sanatate publica. Masina personala in oras este un moft care trebuie odata desfiintat. Spre binele tuturor. Iar taximetristii sunt evitati pentru ca sunt niste escroci de meserie, cei mai intalniti escroci peste tot. Eu optez pentru transportul public si plec mai devreme unde vreau sa ajung. Luati exemplu mai degraba din Olanda, nu din Cluj. In Olanda se folosesc intensiv si trotinetele. Pentru ca au infrastructura necesara si pentru ca acolo nu sunt niste frustrati care vad in masina personala un mijloc de validare sociala.