Lanțul scumpirilor continuă, iar finalul de an ar putea aduce noi majorări de prețuri la produse pe care le consumăm în fiecare zi. Este vorba despre pâine și chiar covrigii de Buzău. O spune singurul buzoian care a atestat covrigii ca produs tradițional și care a explicat ce s-a schimbat în afacerea sa de când a decis să facă acest pas. În plus, producătorul anunță că o scumpire și în acest sector este inevitabilă.
Covrigii de Buzău au o istorie de peste 200 de ani și încă de la prima degustare au rămas ca un produs căruia nu-i poți rezista. În 2020, covrigii de Buzău au devenit și, oficial, produs tradițional atestat, fiind semnalați în Catalogul produselor alimentare certificate, iar cel care a făcut acest pas este Dan David.
De atunci, producătorul care respectă ca la carte rețeta veche, moștenită din generație în generație, spune că a avut de câștigat și că cei care au ales să cumpere de la el au făcut-o tocmai pentru calitatea și gustul produselor sale.
De altfel, covrigul tradițional se poate distinge atât prin gust cât și prin aspectul său unic. Spre exemplu, potrivit Catalogului produselor alimentare certificate, covrigul tradițional de Buzău trebuie să aibă ”formă rotundă, coajă netedă, lucioasă, de culoare brun aurie, miez poros, fără goluri, bine copt”. Ei bine, singurul buzoian care s-a încumetat să respecte toate aceste reguli spune acum, după aproape doi ani de la atestare, că nu-i ușor să scoți pe piață un produs tradițional.
”Am atestat covrigii tradiționali de Buzău, un produs cu care noi buzoienii ne mândrim, și care, dacă respectăm rețeta lor tradițională, ne dă ceva bătăi de cap. Sistemul lor de coacere este unul tradițional, foarte vechi, moștenit din generație în generație, un sistem destul de costisitor, cu un consum destul de ridicat. Meseriașii care au pornit covrigii de Buzău sunt foarte greu de găsit. Din ce în ce mai puțini, mai bătrâni. Ne confruntăm cu probleme destul de delicate cu forța de muncă. Mă face mândru că pot să duc mai departe această rețetă tradițională. Îmi place să cred că avem clienți fideli care încă ne caută pentru calitatea și gustul adevărat al covrigului de Buzău”, a spus Dan David.
Producătorul buzoian spune că respectând rețeta tradițională nu poate vinde foarte mult, cel puțin nu într-un supermarket, astfel că se rezumă să comercializeze în punctele pe care le are în municipiul Buzău. Însă, în condițiile economice actuale, și în plină criză sanitară, producătorul anunță scumpiri.
”Din punctul meu de vedere este foarte greu să produci în domeniul panificației. Costul cu producția este destul de ridicat și dacă coroborăm și cu această criză sanitară, cu creșterea prețurilor la utilități, a materiilor prime și forța de muncă care devine din ce în ce mai greu de găsit, putem spune că ne este destul de dificil. Este inevitabil să fie și scumpiri. Un covrig de Buzău se vinde acum cu 20 de bani și este posibil să mai crească prețul. Estimăm o creștere de circa 10-15%. La fel și pâinea se va scumpi, cu același procent”, a spus Dan David.
Adaugă comentarii