Măsurile privind declararea insolvenței persoanelor fizice încep să fie accesate de un număr în creștere de persoane care nu mai fac față datoriilor ajunse la scadență. O dovedesc inclusiv cererile primite de comisarii de la Protecția Consumatorului pentru acordarea de asistență în vederea deschiderii unui dosar de insolvență. Lucrurile nu sunt simple și, de multe ori, persoanele aflate în imposibilitate de plată nu îndeplinesc criteriile stabilite de lege pentru a intra în procedura de insolvență. Întâi de toate, nivelul datoriilor trebuie să se încadreze într-un prag minim, fixat la nivelul a 15 salarii minime pe economie. În al doilea rând, se iau în calcul datorii pentru care a intervenit scadența și au trecut mai mult de 90 de zile de când debitorul nu a reușit să plătească obligațiile respective. Urmează o serie de alte criterii cumulative care trebuie îndeplinite pentru ca o persoană să își poată cere insolvența. Tocmai de aceea, în cadrul comisariatelor județene pentru protecția consumatorului, sunt departamente specializate în acordarea de consiliere pe astfel de spețe.
”Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) – singura instituție din România care se ocupă cu instrumentarea cazurilor de insolvență a persoanelor fizice – a înregistrat, în prima jumătate a acestui an, cel mai mare număr de cereri de deschidere a unui dosar de insolvență, raportat la toată perioada de când ANPC se ocupă de aceste spețe, respectiv din 2018, până în 2021.” se arată într-un comunicat al instituției.
La Buzău, de la începutul anului, au fost 16 solicitări de consiliere, iar trei dintre acestea s-au concretizat în dosare de insolvență.
Un debitor care nu mai reușește să-și plătească datoriile are la dispoziție, potrivit legii insolvenței persoanelor fizice, trei variante:
• Procedura pe baza planului de rambursare
• Procedura prin lichidare de active
• Procedura simplificată de insolvență.
Fiecare variantă vine în avantajul debitorilor dat fiind că, pe parcursul derulării acestor proceduri, există o protecție față de creditori:
• sunt suspendate executările silite asupra bunurilor și veniturilor
• este suspendată curgerea dobânzilor sau a penalităților
• este asigurat un nivel de trai rezonabil conform legislației în vigoare (coșul minim de cumpărături).
Comisiile de insolvență către care se formulează cererile celor ajunși în situația de a nu-și mai putea achita datoriile, funcționează în fiecare județ, fiind formate din reprezentanți ai Autorității Naționale pentru Protecţia Consumatorilor, Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice şi Ministerului de Finanțe. Reprezentanții acestora pot fi contactați la sediile comisariatelor județene pentru protecția consumatorului.
Dacă cererile de declarare a insolvenței sunt admise, mai departe, un administrator special preia dosarul persoanei fizice. La Buzău sunt 16 administratori speciali și lichidatori care nu prea au avut de lucru din 2018 de când a intrat în vigoare legea, dar care, dat fiind contextual economic actual, se pregătesc să primească, în lunile următoare dosarele unor buzoieni care nu-și mai permit să ducă povara datoriilor.
Adaugă comentarii