Actualitate

Soluții pentru eficientizarea achizițiilor publice

foto: anap.ro

Achizițiile publice ar putea deveni mai avantajoase și s-ar putea derula mai ușor într-un viitor apropiat în județul Buzău. Consiliul Județean vrea să înființeze o Unitate de Achiziții Publice Centralizată, care poate ușura munca funcționarilor din toate instituțiile subordonate și din toate localitățile. În țară există pentru moment un număr redus de astfel de unități.

Buzăul are statut de candidat, iar Consiliul Județean găzduiește azi o primă conferință de lucru, în care funcționari din tot județul care se ocupă de achiziții au parte un prim instructaj. De asemenea, la conferință iau parte și funcționari din județele limitrofe, în sistem online.

Evenimentul se desfășoară în cadrul proiectului SIPOCA 625 ”Sprijin în implementarea SNAP prin consolidarea capacității administrative a ANAP și a autorităților contractante”.  Prin acest proiect, ANAP sprijină Consiliul Județean Buzău pentru elaborarea unei foi de parcurs în vederea înființării unei UCA locale, prin intermediul unei echipe a Băncii Europene de Investiții formate din experți proprii și consultanți ai consorțiului condus de Ernst & Young.

Unitățile de Achiziții Publice Centralizate reprezintă organizații permanente care acționează ca autorități contractante și îndeplinesc pe lanțul de aprovizionare al autorităților contractante beneficiare fie rolul de “angrosist” (cumpără, depozitează și revând către alte autorități contractante), fie rolul de “intermediar” (lansează sisteme dinamice de achiziții sau încheie acorduri-cadru în numele Autorităților Contractante)”, se arată într-un comunicat al Consiliului Județean Buzău.

Practic, o unitate centralizată la nivel județean funcționează ca un magazin, unde vin mărfuri și oferte din toate instituțiile și primăriile. Unitatea poate cumpăra, de pildă, hârtie la un preț mai avantajos, de en-gros, iar instituțiile care au nevoie de ea o cumpără ulterior de la unitate. E un exemplu simplu, dar care arată că un astfel de sistem are mai multe avantaje.

” Principalele avantaje și beneficii ale UCA sunt reprezentate de:

Impactul pozitiv asupra prețului de achiziție, a costului achizițiilor și a costurilor la nivelul autorităților contractante din comunitate,

Impactul pozitiv asupra nivelului de specializare a profesioniștilor în achiziții,

Reducerea probabilității de apariție a contestațiilor/litigiilor și reducerea efortului alocat solicitării acestora;

Posibilitatea de implementare a strategiilor de achiziții sustenabile, în contextul documentelor programatice la nivelul Uniunii Europene, datorită achiziționării la scară largă de articole durabile;

Îmbunătățirea capacității de monitorizare a performanței contractorilor și prevenirea unui comportament oportunist din partea acestora.”

Consiliul Județean Buzău are calitate de organizație parteneră a Agenției Naționale de Achiziții Publice în implementarea măsurilor incluse în Strategia Națională în domeniul Achizițiilor Publice.