Actualitate Social

Somnul sănătos ne prelungește viața. Ce trebuie să facem pentru a ne trezi plini de energie

Utilizarea excesivă a telefonului sau calculatorului, seara târziu, înainte de somn, poate influența semnificativ calitatea somnului. O spun specialiștii, care atrag atenția că din ce în ce mai multe persoane sunt diagnosticate cu tulburări ale somnului, adică probleme care, în timp, pot determina afecțiuni grave. De partea cealaltă, un somn suficient și de calitate ne poate prelungi viața, mai arată specialiștii din domeniu.

Potrivit studiilor, o persoană își petrece o treime din viață dormind, un adult având nevoie de odihnă între 7 și 9 ore. Asta pentru că somnul are un rol esential în buna funcționare a organismului. În schimb, privarea de somn poate avea riscuri semnificative. Prezentă în studiul Focus TV, dr. Oana Goidescu, medic primar chirurgie generală, cu competențe în somnologie, a explicat la ce boli este predipusă o persoană care nu doarme suficient.

Deși este extrem de important numărul de ore în care dormim, multe persoane își fac rău singure. Este cazul tinerilor, care petrec ore în șir seara cu telefonul în mână sau în fața calculatorului. O decizie greșită, spun medicii, care scurtează orele de odihnă dar afectează și calitatea somnului.

Privarea de somn are riscuri majore. Dr. Oana Goidescu a dat exemplul șoferilor, în cazul cărora reflexele sunt mult diminuate în lipsa somnului: “O persoană cu 20 de ore nedormite are aceleași reflexe cu un șofer băut, cu o alcoolemie de 0,8.”

Pentru ca dimineața să ne trezim cu adevărat odihniți,  trebuie să avem grijă ce facem seara, înainte de a merge la culcare: în niciun caz să nu navigăm pe internet ore în șir, să nu facem sport seara târziu și să nu bem alcool.