Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a decis să ceară în instanță falimentul companiei Euroins, la care sunt asigurați aproape 2.8 milioane de români și care are o cotă de piață de peste 31%. Este important de știut că toți cei care sunt asigurați la Euroins pot să păstreze în continuare contractul, până la data expirării, sau au opțiunea să îl denunțe. Cei mai afectați vor fi însă cei păgubiți, care sunt loviți în trafic de o mașină asigurată la Euroins, pentru că plățile ar putea întârzia, iar companiile de service auto vor putea refuza acești clienți.
RCA se va scumpi, piața este aruncată în aer. Unele companii vor ieși de pe piața românească a asigurărilor de automobile, care devine prea imprevizibilă și prea riscantă.
Cine plătește în locul Euroins? Plățile se vor face din Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA). Aici contribuie toate societățile de asigurare. În urma scandalului Euroins, contribuția celorlalți asiguratori trebuie să crească. La Euroins, conform ASF, deficitul de SCR (cerința de capital de solvabilitate) este de peste 400 de milioane de euro, iar deficitul de MCR (cerința de capital minim) este de peste 250 de milioane de euro.
Este de înțeles de ce alte companii se gândesc să iasă de pe piață, din moment ce sunt puse acum să acopere o gaură de 400 de milioane de euro. Dacă nu ies de pe piață, aceste companii trebuie să-și recupereze de undeva paguba, ceea ce înseamnă prețuri mult mai mari pentru asigurările de automobile.
Se pare că Euroins va da în judecată ASF. Compania acuză o preluare ostilă. Hotărârea de insolvență ar putea fi suspendată de către instanță, dacă Euroins va avea câștig de cauză.
Euroins ar fi a patra companie de asigurări care activează pe piața auto care intră in faliment, după Astra, Carpatica și City. De data aceasta prețul asigurărilor ar putea deveni insuportabil pentru foarte mulți români. Guvenul a anunțat că ia în calcul plafonarea prețului la asigurări. Dar atunci de unde își vor acoperi celelalte companii pierderile? Nu au de unde. O soluție de compromis, pe care o întrevăd, este subvenționarea RCA. Adică fiecare român va contribui, fără să fie întrebat și fără să știe, la acoperirea pagubei de la Euroins.
Dar dacă Euroins are dreptate și nu se afla într-o situație de faliment? Oricum, nimeni nu va mai face asigurări la Euroins, pentru că oamenii și-au pierdut încrederea. Ar fi un exemplu clasic de faliment din cauza incompetenței unor organe de control ale statului, în acest caz ASF. Compania Euroins, parte a grupului Eurohold, prezent și în Bulgaria, are capacitatea de a se lupta cu această decizie ASF.
Adaugă comentarii