Obligativitatea completării formularului digital la intrarea în țară, reglementată din decembrie, a adus numeroase amenzi la Buzău. Până la jumătatea săptămânii trecute, când legea a fost modificată printr-o Ordonanță de Urgență, Direcția de Sănătate Publică Buzău amendase 1945 de persoane care figruează cu domiciliul în județ și care au intrat în țară, fără să apară în baza de date ca având completat certificatul digital (PLF). O parte nesemnificativă din cei sancționați,107, și-a achitat amenzile, dar cei mai mulți intenționează să le conteste. Tot Compartimentul de Control în Sănătate Publică al DSP Buzău este blocat în completarea proceselor-verbale de constatare a contravenției. Funcționarii acestui serviciu au fost chemați la lucru inclusiv în week-end, după cum a explciat directorul instituției, Cristina Ungureanu:
Nu doar Direcția de Sănătate Publică s-a supraaglomerat din cauza acestor amenzi, ci și instanțele judecătorești. Parte din sancțiuni au ajuns deja în instanțe. Judecătoriile au competență în soluționarea plângerilor contravenționale, acestea înregistrând deja un număr crescut de astfel de spețe. De pildă, la Judecătoria Buzău, sunt înregistrate 83 de plângeri contravenționale în care calitatea de intimat o are DSP Buzău. Acestea nu vor primi termen mai devreme de luna martie a acestui an.
”De regulă, în materia plângerilor contravenționale, procedura de regularizare a cererii durează, în medie, trei luni. Deci, se poate estima că primele ședințe de jduecată în care vor fi soluționate plângerile contravenționale vor fi în martie.” ne-a declarat președintele instanței, judecătorul Leontin Drăgulescu.
Avocații au început să primească deja solicitări de reprezentare în astfel de cauze.
”Ne confruntăm cu o lipsă de informare a cetățeanului. Nu există un ghid, un regulament de completare a acestui PLF. Cetățeanul nu este informat corect la intrarea în țară despre obligativitatea completării acestui formular, despre perioada de timp în care trebuie completat, despre consecințele în cazul în care nu completează acest formular.”
Plângerile pot fi înregistrate și de cetățeni, dar importante sunt argumentele care trebuie invocate în documentele care se depun la instanță. Acestea trebuie raportate la prevederile legale care îi apără pe cetățeni.
”Este foarte important ca, în termen de 15 zile de la primirea procesului verbal de contravenție, să formuleze la instanța de domiciliu, o contestație. Elementele care justifică o contestație sunt destul de simple și general valabile. Aceste amenzi se aplică aleatoriu, nu avem un criteriu de individualizare, sunt orientate către maximul de 3000 de lei sau spre minimul de 2000 de lei, fără nicio explicație. Repet, nu avem un criteriu obiectiv de individualizare, nici pe care legiuitorul să-l fi indicat agentului constatator și nici agentul constatator nu ne spune cum a făcut individualizarea, în procesul verbal. Avem dispoziție legală, Ordonanța 2/2001, care permite inclusiv aplicarea avertismentului, chiar dacă legea specială nu prevede această sancțiune. Dar, nu am văzut-o aplicată! Pe de altă parte, o chestiune esențială sub aspectul nelegalității, este că procesul verbal se completează de către un funcționar DSP într-un birou. Nu descrie fapta, nu ne spune despre modul și locul săvârșirii contravenției, deci nu avem cum să ajungem la imputabilitatea faptei pentru că trebuie să identificăm o culpă strâns legată de mijloacele și modul de săvârșire a pretinsei fapte contravenționale. De asemenea, nu se evidențiază contextul, împrejurările faptei, scopul urmărit de contravenient, urmarea produsă. Pentru că orice contravenție are rolul de a sancționa legarea unor valori sociale ocrotite de lege. Păi, dacă noi încheiem procesul verbal la mai mult de 14 zile de la săvârșirea contravenției, care mai este rezultatul câtă vreme persoana respectivă s-a plimbat liniștită, nu a fost nevoie să fie identificată? ”a mai explicat av. Alexandra Manolache.
Adaugă comentarii