Haosul din trafic se poate observa cel mai bine în aceste zile pe aproape toate străzile din municipiul Buzău, iar aglomerația i-a dat de furcă și primarul Constantin Toma care a întârziat chiar la conferința unde s-a semnat cel mai important proiect ce vizează fluidizarea circulației. Cu alte cuvinte, o soluție pentru eliminarea aglomerației din trafic a fost identificată, iar astăzi, 14 septembrie, a fost făcut pasul cel mai important: s-a semnat contractul de proiectare și execuție pentru sistemul inteligent de trafic management și monitorizare. Chiar dacă primele rezultate se vor vedea abia peste 16 luni, specialiștii veniți astăzi la Buzău promit că circulația pe cele cinci artere principale din oraș, pe care vor fi implementate noile soluții de trafic, va fi mult îmbunătățită și vor fi eliminate cozile. Totuși, specialiștii au și o recomandare pentru șoferi: viteza maximă cu care să se circule să fie 35 de kilometri pe oră.
Moment important pentru implementarea proiectului care va duce la fluidizarea traficului. Astăzi s-a semnat contractul de proiectare și execuție pentru aplicarea ”sistemului inteligent de trafic management și monitorizare bazat pe soluții inovative de eficientizare și reducerea a plouării în municipăiul Buzău”.
Potrivit specialiștilor, soluțiile ce urmează să fie puse la punct și finalizate în 16 luni vor schimba radical traficul în municipiul Buzău.
Punctele forte ale acestui program vor fi, în primul rând, eficientizarea transportului în comun prin realizarea unei componentă care să permită acordarea de prioritate autobuzelor. În al doilea rând, zeci de intersecții vor fi semaforizate și prevăzute cu camere video și, pe de altă parte, va fi implementată și o componentă de identificare automată a numerelor de înamtriculare a vehiculelor.
”Acest proiect și acest contract care se semnează astăzi, urmează să asigure cerințele pentru fondurile europene. Va fi aplicat pentru finanțare europeană, în 24 plus una de locații un sistem de trafic management adaptiv, unde vor fi semafoare și dispozitive acustice pentru pietoni, inclusiv butoane, semafoare pentru a traversa cât mai corect, și coordonat cu sistemul.
De ce spun management adaptiv? Pentru că sistemul prin detectori va primi informații despre vehiculele publice și de transport în comun. La fiecare trei secunde, se fac simulări de trafic și se dau indicații de trafic, se transformă intersecțiile, adică se schimbă durata de verde pentru arterele principale. Astel, sistemul este unul inteligent care se adaptează la orele de vârf. Vor fi 40 de camere, care permit operatorilor și poliției să vadă live ce se întâmplă, asigurând astfel siguranța cetățeanului, este sistemul de prioritizare a transportului public, prin instalarea în intersecții și în 95 de mașini de transport public, a unor computere de bord care vor discuta cu centrul de control, sisteme de recunoaștere a numerelor de înmatriculare”, a explicat Liviu Stăniloiu, reprezentul firmei care va implementa noul sistem de management al traficului în municipiul Buzău.
De asemenea, va permite celor care vor monitoriza traficul prin acest sistem să identifice și pe cei care nu au voie să circule pe străzile din municipiu.
”O altă etapă va permite, de exemplu, dacă avem un vehicul care transportă greutăți și este foarte mare, un tir care nu este autorizat să circule prin intersecții, prin interiorul orașului, să poată fi identificat în sistem. Sistemul transmite imediat un mesaj către poliție, poliția îl va opri în trafic și amenda, astfel se produce funcția de inforcement, care este obligatorie, în ceea ce înseamnă implementarea unui astfel de sistem, și reprezintă în mod evident protecție atât pentru cetățean , cât și pentru structura rutieră, pentru că mai există și un alt proiect de dezvoltare al structurii rutiere, mă refer la structura rutieră, asigurând practic protejarea, protejarea de exemplu a asfaltului de pe străzi”, a spus Liviu Stăniloiu.
Un alt element important al noului sistem îl reprezintă și montarea, chiar la intrarea în oraș,a unor panouri cu informații utile legate de starea traficului astfel încât șoferii știu la ce să se aștepte.
”La principalele intrări vor fi montate panouri cu mesaje variabile care vor discuta permanent cu sistemul astfel că se vor informa conducătorii auto și cetățenii despre ce se întâmplă în oraș. La nivel central va exista o cameră de control, cu telecomandă, unde vor fi afișate softurile de management adaptiv și de management adaptive”, a spus Liviu Stăniloiu.
Totuși, specialiștii spun că aceste soluții vor da rezultate dacă vor fi respectate și alte aspecte. De exemplu, să se circule cu 35 de kilometric la oră și, bineînțeles, alături de restul modernizărilor pe care Primăria le are în vedere pentru modernizarea condițiilor de trafic din oraș.
”Toate proiectele de comunitate urbană de la nivelul Buzăului sunt angrenate într-un proiect complex, care să migreze către o platformă de Smart City, însemnând că inclusiv tot ce înseamnă infrastructură, sistem avansat de trafic management, sistem avansat de transport public se integrează în platforma de Smart City. Vă dau un singur exemplu vis a vis de această integrare, tot ce înseamnă sistemele Smart City de transport, de exemplu autobuzele, în momentul în care vor intra în intersecție, vor comunica în mod automat cu intersecțiile, citind graficele pe ruta respectivă, se va putea vedea dacă autobuzele sunt deja în întârziere, astfel permițând autobuzelor să treacă mai rapid prin intersecție pentru a-și recupera timpii. Timpii de roșu și verde se vor modifica automat, timpii modificându-se, transportul public devine din ce în ce mai rapid”, a explicat Radu Dragomir, director Urban SCOPE.
Noul sistem costă 4,3 milioane de euro care au fost accesați de la Uniunea Europeană.
Noul sistem va fi implementat în zonele Unirii, Obor, Alexandru Marghiloman, Transilvaniei și 5 intersecții din municipiul Buzău.
”Până la sfârșitul anului viitor și bulevardele mari vor fi gata. Adică și Unirii și Transilvaniei și vom avea inclusiv zona industrială. Și tot până atunci, pentru a încuraja transportul în comun, vom avea și primele 13 autobuze electrice”, a spus Constantin Toma.
Centrul de comandă va fi amplasat în clădirea în care se află în prezent sediul Stării Civile, cea din urmă fiint relocată, până la finalul acestui an, în fostul sediu al Companiei de Apă.
Domnul primar, ar trebui să se informeze și de la colegii din județele vecine. De exemplu în Galați, s-a încercat acest lucru, dar au fost bani cheltuiți degeaba, s-au dus pe apa sâmbetei. Câtă vreme nu ai infrastructura necesară, poți să montezi câte semafoare vrei, iar cu 35 de km pe oră să meargă dumnealui.