Mai puține accidente produse pe șoselele din Buzău, anul acesta, dar mult mai grave. Zeci de persoane și-au pierdut viața, multe dintre ele fără a avea vreo vină, după ce șoferii, în special tineri fără experiență la volan dar dornici de adrenalină, au încălcat orice normă și au condus după propriile reguli. Pentru a stopa acest fenomen, a fost lansat în dezbatere publică un proiect care vizează modificarea Codului Rutier, astfel încât șoferii care încalcă limita de viteză sau depășesc neregulamentar să fie drastic sancționați.
La Buzău, de la începutul anului și până în prezent, au fost înregistrate 73 de accidente grave, cu 18 mai puține față de anul trecut, soldate cu 34 morți, cu unul mai mult decât anul trecut și 55 persoane rănite grav. Cele mai multe s-au produs fie pe fondul traversării neregulamentare, fie a nerespectării regimului legal de viteză sau din cauza circulației pe sens opus. Mulți dintre șoferii care au produs caramboluri pe șosea sunt tineri, fără experiență la volan dar dornici să experimenteze, pasionați de viteză și senzații tari.
“Tinerii sunt predispuși la producerea de accidente rutiere. Elementele care duc la producerea accidentelor sunt nerespectarea regulilor de circulație, neglijența ori neatenția, iar după cum spun șoferii, întâmplarea sau ghinionul, total greșit. Accidentele se produc pe fondul nerespectării regulilor de circulație. Tinerii sunt predispuși la accidente pentru că deși au experiență redusă, preferă mașini performante care dau senzația de putere și libertate, vor să-și impresioneze anturajul cu “măiestria” de pilot, deseori confundând strada cu o pistă de concurs, fără a conștientiza pericolul la care se expun. De asemenea, au tendința de a încălca regulile. Factorii care influențează comportamentul rutier sunt: teribilismul și anturajul, care de fiecare dată duc la aceste accidente grave de circulație”, a declarat la Focus Tv cms. șef Gheorghe Colăcel, de la IPJ Buzău.
Nu mai departe de sâmbăta trecută, un tânăr de 19 ani din Nehoiu, aflat la plimbare cu alți 3 prieteni, a apăsat pedala de accelerație mult prea mult, a pierdut controlul volanului și s-a oprit cu mașina într-un gard. Toți cei 4 tineri din mașină au ajuns la spital. Pentru a-i tempera pe acești șoferi și a-i face să înțeleagă la ce riscuri se expun, este nevoie de înăsprirea legislației, spune comisarul șef Gheorghe Colăcel.
“Ar trebui o înăsprire a legislației rutiere, măcar pe cauzele principale generatoare de accidente: viteză, alcool, nerespectarea regulilor privind prioritatea, depășire, pătrundere pe sens opus. Mulți tineri cred că dacă au promovat examenul pentru obținerea permisului de conducere au obținut deja experiența necesară pilotării oricărui tip de autoturism. Greșit, pentru că aceste cunoștințe teoretice și deprinderile practice dobândite în timpul școlii de șoferi reprezintă doar minimul necesar pentru a putea intra în trafic în calitate de conducător auto, experiența în domeniu acumulându-se în timp.”
În această perioadă se află în dezbatere publică un proiect privind modificarea Codului Rutier astfel încât șoferii agresivi să fie mult mai aspru sancționați. Vizați sunt cei care schimbă frecvent benzile de circulație, cei care folosesc excesiv claxonul sau flash-urile. De exemplu, șoferii care depășesc neregulamentar s-ar putea alege cu amenzi mai mari cu câteva sute de lei decât în prezent și ar putea rămâne fără permis pentru 60 de zile. Și vitezomanii vor fi mult mai aspru sancționați astfel că cei care depășesc limita legală cu peste 70km/h ar putea rămâne fără permis timp de 120 de zile. Șoferii care nu acordă prioritate ar putea preda permisele pentru 60 de zile, și nu pentru 30 cum se întâmplă în prezent. Toate aceste sunt măsuri menite să îi determine pe șoferi să fie mult mai atenți în trafic.
“Întâlnim în zona șoferilor agresivi în general tineri cu mașină puternică, care se cred în siguranță. Însă, să nu uităm, că în siguranța rutieră concură 3 piloni: factorul uman, autovehiculul și infrastructura. Trebuie să ai un autovehicul care poate să te ajute în anumite circumstanțe de trafic dar trebuie să fi adaptat din punct de vedere al comportamentului la infrastructură. Nu poți conduce pe un drum județean cum conduci pe autostradă. Viteza este un factor de risc care dacă nu este controlabil sau pedepsit poate duce, clar, la accidente rutiere“, a arătat Mihaela Rus, președintele Colegiului Psihologilor din România, filiala Constanța.
Pe lângă modificarea sancțiunilor aplicate șoferilor indisciplinați,ar fi nevoie și de măsuri preventive, cum ar fi prezența psihologilor în cadrul școlilor de șoferi pentru a-i învăța pe tineri cum să se comporte în momentul în care se văd cu permisul în mână, mai spun specialiștii.
Propun să conducă in primul an de la obtinerea permisului autoturisme de capacitate max 1000cc.