Actualitate

Are și Primăria Buzău microbuzele ei cu prețuri fruntașe, dar pe canal turcesc! 245.000€ cu tot cu stație de încărcare! Or fi din aur? Nu verifică nimeni

În contextul scandalului privind prețurile exorbitante la care au fost achiziționate microbuzele școlare, cu finanțare PNRR, subiect care a declanșat verificări din partea Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, municipiul Buzău se impune detașat arătând că ”Obrazul subțire cu cheltuială se ține”. Dacă prețul de 200 de mii de euro a fost considerat exagerat pentru un microbuz electric, municipiul Buzău a reușit să stabilească un record peste acesta cumpărând, printr-un contract semnat anul trecut, 20 de microbuze electrice, cu 20 de stații de încărcare instalate, la un preț de 24,5 milioane de lei, adică aproape 5 milioane de euro. Defalcând pe pachet microbuz electric+stație de încărcare reiese un preț de 245 000 euro, în condițiile în care prețul mediu al unei stații cu toate elementele și lucrări de instalare nu depășește 25 000 de euro. Rezultă că prețul de achiziție pentru fiecare microbuz electric care va circula pe traseele din oraș este de 220 000 de euro, valoare fără TVA. Până acum, Primăriei Buzău nu i-au fost solicitate date referitoare la achiziție, în contextul verificărilor declanșate de la nivel central în legătură cu valorile microbuzelor electrice pentru transport școlar. În municipiul Buzău, cele 20 de microbuze electrice vor transporta școlari, la orele de intrare și ieșire de la cursuri, dar și alte categorii de călători, în restul timpului. Deocamdată, au ajuns doar 12 din cele 20 de microbuze și nu au fost scoase pe traseu, fiind în probe tehnice.

Achiziția pachetului de 20 de microbuze electrice și 20 de stații de încărcare s-a derulat, în anul 2024, fiind inițiată în iunie și finalizată în decembrie, după cum o arată site-ul de licitații publice SEAP, dar și o postare a primarului Constantin Toma, pe pagina sa de Facebook.

În materie de caracteristici tehnice, potrivit descrierii de pe site-ul producătorului turc, microbuzul model JEST Karsan are o lungime de 5,8 metri, o autonomie maximă de 210 kilometri și o capacitate de 22 de pasageri. Designul său arată după cum se poate vedea și în materialul video de mai jos (sursă imagini: youtube.com).

Pe de altă parte, achiziția de componente pentru stații de încărcare a vehiculelor electrice și instalarea acestora reprezintă o investiție care nu depășește 24 000 de euro. Din consultările pe care redacția ȘansaNews le-a făcut în piață reiese că, în județul Buzău, au fost achiziționate servicii de instalare stații de încărcare vehicule electrice la un preț mediu de aproape 24.000 de euro.

Astfel, potrivit primarului Ștefan Chircă, în comuna Merei au fost amenajate 3 stații de încărcare vehicule electrice care vor deservi microbuzele școlare, achiziționate de Consiliul Județean, tot prin fonduri PNRR, în valoare totală de aproximativ 72.000 de euro. În concluzie, prețul mediu pentru o stație ar fi de 24.000 de euro.

La rândul său, primarul din comuna Pătârlagele a declarat pentru ȘansaNews faptul că a plătit un preț mediu de 120.000 de lei pentru amenajarea unei stații de încărcare, adică circa 23.700 de euro. Ion Gherghiceanu a contractat serviciile pentru amenajarea a peste 10 stații de încărcare care, de asemenea, vor deservi microbuzele electrice școlare achiziționate de Consiliul Județean.

În țară, același timp de microbuz cumpărat la Buzău s-a vândut către alte primării, cu tot cu stație de încărcare, la prețuri similare. O analiză realizată de redacția ȘansaNews, în baza infromațiilor publice prezente în sistemul național de achiziții, arată că, la Botoșani, un microbuz cu stație costă 243 000 de euro și 244 500 de euro, într-un alt caz, iar la Galați, primăria a plătit 246 000 de euro pe un pachet microbuz-stație, diferențele contractuale fiind date de numărul de unități achiziționate de fiecare autoritate publică.

De notat că Primăria Buzău a analizat trei oferte înainte de a declara câștigătoare firma Anadolu Automobil ROM. Contactat telefonic, primarul municipiului Buzău, Constantin Toma, a declarat că achiziția de microbuze electrice de la Buzău nu face obiectul niciunei verificări, dar că va prezenta, cel târziu joi, o informare extinsă cu privire la această achiziție:

”Primăria Buzău a achiziționat cu fonduri din PNRR 20 de microbuze electrice, dintre care 12 au fost deja livrate. Acestea nu au intrat încă pe traseu, sunt în probă. Avem 380 de copii înscriși cărora le vom asigura transportul cu aceste microbuze de acasă la școală. În timpul zilei, microbuzele vor intra și pe traseele din oraș. Acestea microbuze au altă configurație față de microbuzele despre care se vorbește în țară. Au fost achiziționate prin altă axă din PNRR. Costul lor este undeva la 250.000 de euro, cu tot cu stațiile de încărcare. Nu am acum exact prețul și toate datele, revin mâine cu toate informațiile. Nu a fost nevoie de o cercetare cu privire la costul prea mare al acestor microbuze”

Autorul știrilor

Redactia sansanews.ro

3 Comentarii

Apasă aici pentru a publica un comentariu

Lasă un răspuns la Lyn Cancel reply

  • E simplu. Bateriile sunt vandute de LION Smart GmbH (Germania), adica de SVOLT (China). Mai pica ceva si la locali. Acelasi sablon peste tot. Si cineva chiar poarta aur din cauza asta.

  • Marea Autobuziadă din Hârtopa City – apropo, n-a verificat nimeni ce reprezintă la nivel mondial sintagma Open City, s-a derulat pe bază de un combinator din Urziceni, care a umplut cel puțin estul țării cu toate geoarsele. Că ele provin din Olanda, pe combinație cu un ginerică, exact, cine dracului să verifice???
    Mai genială mi se pare manțocăreala cu crearea nevoii, adică ne-a băgat pe gât tommyboy bandă unică de s-au închis deja 20% dintre magazinele de pe Unirii Sud, în vreme ce pe Al Industriilor e folosită ca și bandă normală, cu girul rutieriștilor pe care-i doresc cât mai mulți dați afară în curând. O bandă unică în vreme ce restul rutelor sunt pe străzile normale ale orașului denotă și multă inteligență, dacă nu doar ticăloșie.
    Exact, cine să-l verifice pe ținteșteanul nostru poticnitor la treaptă, luat de mânuță din șomaj, la o ciorbă de burtă, de către marcel, și pus să-și răscumpere dosarul de evaziune a zecilor de milioane de euro despre care toată lumea ”a aflat” că s-a prescris după alegerile locale de anul trecut, din senin, din gura edilului, când, vorba aia, aproape zilnic se jura că el nu are dosare penale pe persoană fizică, ci doar ca reprezentant al primăriei, și acolo doar pentru că lumea e rea.
    Știți cine a mai fost la fel de ticălos, și bun la nimic dar priceput la toate, tot din zona aia de câmp a județului? Premierul și, pentru puțină vreme, președintele țării, tot un țăran, Stoica Chivu (i-au schimbat numele cu prenumele ulterior, pentru a evita cacafonia, în Chivu Stoica) din Smeeni.
    Cum s-a zice, orașul de inteligenți (așa v-a alintat tommyboy după ce l-ați ales pe Șordan, ca să nu vină rușii, să nu crească euro, taxele, impozitele, prețurile și să nu înceapă cenzura și porgromul libergânditorilor) primește fix, dar FIX ceea ce merită.

  • PNRR-ul are doua componente: una mai mică, reprezentată de fonduri nerambursabile dar condiționată de proiecte care sunt executate preponderent de multinaționale (gen Strabag), și a doua componentă, majoritară, a fondurilor PNRR acordate ca ÎMPRUMUT de la bănci, a.î. la final, prin dobânzile plătite, vor achita cu vârf și îndesat banii ăia ”gratuiți” plecați în țările de baștină ale executanților, noi rămânând aici cu lucrările de toată jena.
    ___
    Acum, ADEVĂRUL COMPLET, precum un banc sec:
    Pe lângă astea 20 de microbuze (modelul costă între 350.000$-60.000$, în funcție de configurație și mai ales de baterii), Buzăul a mai plătit aproape jumătate de milion de euro din PNRR pentru CÂTE UN autobuz de 10 metri.
    Prețul total al achiziției este de 38.240.000 lei pentru 16 autobuze de 10 m (22 locuri), cu 22 stații (16+6).
    Firma câștigătoare se numește KARSAN OTOMOTIV SANAYI VE TICARET A.S. (Turcia).
    Cel mai important lucru, LICITATORUL, ca și în cazul celor 20 de microbuze, am fost NOI, MUNICIPIUL BUZĂU, nu vreun minister. Asta că tot încearcă tommyboy să lase impresia că nu și-a bătut joc de banii tuturor românilor, ștrapând alte comunități de banii unor proiecte vitale, în schimbul acestor 36 de cașcarabete de 22 respectiv 9 locuri.
    P.S. 16 autobuze, la prețul licitat, incluzând și stațiile de încărcare (6 pe traseu + 16 la bază), duce prețul la aprox 470.000 Euro de ”bucată”.
    Câștigătorul care va vinde cele 20 de microbuze model e-Jest (motor BMW) se numește ANADOLU AUTOMOBIL ROM SRL (RO 13610337). E-Jest sunt produse de către KARSAN OTOMOTIV SANAYI VE TICARET A.S., cele două firme împărțind de altfel același web-site.
    Cine sunt beneficiarii, administratorii și asociații firmei din România?
    https://www.e-licitatie.ro/pub/notices/ca-notices/view-c/100508772