Actualitate SĂNĂTATE

CUM SĂ TE BUCURI DE MASA DE PAȘTI FĂRĂ SĂ TE ÎNGRAȘI SAU SĂ AJUNGI LA SPITAL. Sfaturi de la nutriționist

E Paștele, cea mai veche şi importantă sărbătoare a creştinătăţii. Dincolo de importanța și însemnătatea spirituală, această mare sărbătoare este petrecută de români în familie, în preajma unei mese bogate, pline cu de toate: cu ouă roșii, cu carne de miel, drob, cozonaci și pască. Sunt preparate delicioase, dar și grele pentru stomac și bogate în calorii. Iar deliciul culinar se vede, din nefericire, și pe cântar, riscul de a pune câteva kilograme în plus, în aceste zile, crescând simțitor.

Ecaterina Zoican, medic primar din cadrul Spitalului de Urgenţă Buzău, specialist în diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice, vine cu câteva sfaturi despre cum să adaptăm reţetele preparatelor tradiţionale, astfel încât masa de Paşti să îşi păstreze savoarea fără să ne pună în pericol sănătatea sau silueta.

,, Ca să nu ne alegem cu kilograme în plus, ar trebui dinainte de sărbătorile de Paşti să întreprindem câteva lucruri, şi anume: dacă ţinem post să fim mai stricţi ca altădată pentru a nu aduce calorii în plus sau pentru a continua această detoxifiere şi când ne apropiem de zilele de Paşte, iarăşi, ar trebui să luăm în calcul unele lucruri care pot contrabalansa abundenţa aceasta de mâncăruri foarte bune, tradiţionale. “

Mişcarea are şi ea un rol extrem de important pentru starea de bine, acum când ne vom înfrupta din toate bunătățile. De aceea, medicul nutriţionist Ecaterina Zoican recomandă să facem mişcare chiar şi în ziua de Paşti:

,,Ar trebui să facem mişcare chiar şi în zilele Paşti şi atunci când avem mesele foarte bogate, atât înainte de masă, cât şi după masă. Trebuie să ne alocăm timp pentru mişcare. Sfatul meu este să ne mişcăm între mesele principale pentru că va ajuta foarte mult la digestie “

Desigur, salata ar trebuie să fie nelipsită din meniu, fie că este din legume proaspete, fie cea de sfeclă cu hrean.

,,Atunci când ne aşezăm la masă trebuie să avem neapărat şi ceva salate, să ne hidratăm pentru că dacă introducem şi salate verzi, legume crude, atunci vom aduce şi multe fibre care ne vor ajuta la digestie, vitamine şi minerale.”

Ne ridicăm greu de la masa de Paşti nu doar pentru că mâncăm prea mult, ci și pentru că facem combinații nepotrivite, mai spune nutriționistul.  Ideal ar fi să mâncăm puțin și să avem mai multe mese, astfel încât să nu avem probleme digestive.

,,Bine ar fi să nu mâncăm tot ce se poate la o singură masă. Ar trebui să împărţim bucatele în trei mese principale şi să alegem pentru dimineaţă să mâncăm alimente care sunt mai dulci, cu mai multe glucide, de exemplu cozonacul sau pasca.

Pentru prânz, oricum vor fi mesele bogate, dar sfatul meu este să alegem ce nu mâncăm în mod obişnuit. Să mâncăm ce e specific sărbătorii pascale.  Să lăsăm cartofii copţi sau alte mâncăruri de acest gen pentru alte zile obişnuite, astfel încât să nu ne aruncăm să mâncăm de toate. În general, stomacul nostru şi sistemul digestiv, va primi această abundenţă, o va resimţi ca un şoc, mai ales pentru persoanele care au ţinut post şi nu au avut în alimentaţia lor preparate de origine animală. Pentru seara, zic, că ar fi binevenită o fripură însoţită de salată şi în general fără glucide.”

Medicul nutriţionist ne-a relatat și cum am putea prepara carnea de miel, astfel încât să nu avem problem digestive:

,,Atunci când gătim preparetele din carne, ar fi indicat să nu adăugăm grăsimi în plus. Putem face o marinată cu mai puţine grăsimi, putem folosi iaurt cu lămâie şi cu plante aromate, diverse condimente, dar atenţie, fără să mai adăugăm şi alte grăsimi. Să preparăm la cuptor, în general, şi să alegem o pulpă mai slabă, ca să nu aibă chiar grăsimea vizibilă sau o dăm la o parte. Făcută la cuptor, friptura va fi foarte gustoasă şi sănătoasă.”