Off-road-ul a luat avânt în ultima perioadă, tocmai de aceea este important ca toți cei care vor să străbată trasee dificile cu mașina să cunoască cerințele minime pentru a fi în siguranță. Primul contact cu o mașină de teren îi încântă pe cei mai mulți, însă sfaturile din partea celor experimentați sunt binevenite pentru cunoașterea sau perfecționarea abilităților conducătorilor pe drumurile neasfaltate.
În cadrul unui dialog cu Cosmin Crăciun, cunoscut pentru traseele spectaculoase pe care le parcurge regulat, dar și pentru distanțele uluitoare pe care le-a parcurs cu o Dacia Duster, acesta aduce în fața internauților date esențiale pentru perfectarea vieții de off-road-ist.
Pentru prima ieșire la off-road, Cosmin Crăciun precizează că șoferul trebuie să se pregătească din timp. În primul rând, viitorul pasionat trebuie să aibă criterii realiste de selecție a autovehiculului de teren și să-și fixeze clar un buget pe care îl poate atribui acestui hobby.
„Așa-zisul off-road pentru unii înseamnă noroi până la faruri, după alții, înseamnă în afara drumurilor publice. De exemplu, dacă ieși pe un drum acoperit cu piatră, poți considera că ai ales un traseu potrivit unui începător de off-road. Ce trebuie să avem în vedere pentru achiziționarea mașinii, trebuie să stabilim un buget. Vrei să achiziționezi o mașină de tip standard și ulterior să îi aduci tu modificări? Sau vrei o mașina deja modificată și tu doar sa te pui la drum? Poate fi o mașină, cum spun alții, să aibă reductor. Reductorul înseamnă încă o manetă, în afară de cea de viteze și te ajută să urci penți mai abrupte”, declară pentru Șansa News.ro, Cosmin Crăciun, pasionat de off-road
Presupunând că se alege un buget de 5.000 de euro pentru o mașină deja modificată, începătorul trebuie să fie extrem de atent la achiziția vehiculului, pentru ca ulterior să nu aibă și mai mulți bani de investit. Sigur că se pot achiziționa mașini și cu o mie de euro, însă trebuie să avem în vedere că mașina va circula și pe drumurile publice și nu avem dreptul să punem niciun alt participant la trafic în pericol.
„O mașină cumpărată la 5 mii de euro este bună. Vorbim de o mașină decentă, nu o mașină pe care ai cumpărat-o cu două mii și ulterior ai mai investit foarte mult în ea. Sau mai rău, să aibă probleme, să fie ruginită. La 5 mii de euro poți să iei o mașină bună pentru un drum forestier, pentru o rampă de vreo 20 de grade, să mergi la Lacul Vulturilor, Penteleu, și așa mai departe. Totuși, trebuie să analizăm și partea legală, așa că cel mai bine mergi la Bisoca-Poiana Mărului, spre Vrancea”
Dacă vorbim despre nevoile începătorului, este important să se înțeleagă de la început că orice mașină poate fi potrivită. De exemplu, Loganul este o mașină foarte fiabilă și potrivită pentru off-road, susține Crăciun.
„Poți face off-road și cu Logan. Dacă vrei să treci din Bisoca în Vrancea pe drum forestier, ai făcut off-road. Totuși, dacă vrei ceva mai mult, de exemplu o urcare la Penteleu, îți trebuie o mașină modificată, înălțată, caucicuri AT sau MT, care înseamnă All Terrain, Mud Terrain. Mud Terrain sunt dedicate și rezistă la orice apare pe teren, de exemplu o sticlă, un bolovan care apare pe teren”
Dacă vrei mașină standard, trebuie să faci ca vehiculul să aibă totuși un minim de dotări.
„Cel mai important trebuie să ai suspensii, anvelope și scuturi de protecție. Un chit de suspensii sau un chit de înălțare pe suspensia standard este unul dintre pași. După modificări, poți să pui și blocant față sau spate, depinde de mașină”
În ceea ce privește traseele, Cosmin recomandă mai multe zone, însă precizează că, înainte de a merge pe oricare dintre trasee, e nevoie de o serie de teste. Pasionatul de off-road punctează că nu te poți aventura pe un traseu fără să știi cum ți se comportă mașina sau cum reacționezi tu în situații de minim stres.
„Trasee pentru Buzău sunt Lopătari-Plaiu Nucului, Gura Teghii-Varlaam, Varlaam-Comandău. Drumurile le poți face doar pe forestier, sunt foarte sigure și poți merge cam cu orice mașină. Indiferent de marca mașinii, trebuie ajutată mașina cu cunoștințele de șofer.Ca sfat, dacă vrei să faci explorare cu mașina și vrei mai mult decât drum forestier, alege un traseu amenajat. Urci o pantă sigură, vezi cum se comportă mașina și abia apoi alegi necunoscutul. Pentru că indicat este să faci o testare în loc amenajat sau în spatele casei, ca să nu se accidenteze pe el sau alte persoane”
Dacă discutăm despre siguranță și echipare indiferent de traseu, se recomandă să nu se plece decât în grup organizat.
Nu plecăm niciodată la drum cu o singură mașină. Poți rămâne fără semnal, poți face pană. Pentru siguranță este indicat să ai un troliu, dacă totuși ești singur, care se montează în partea din față a mașinii. Atașăm acest cablu care este prins de mașină de un obiect sigur, iar ulterior, cablurile încep sa se înfășoare prin bobina pentru a atrage obiectul spre vehicul.
Sigur că trebuie să se țină cont și de niște măsuri de precauție pentru a evita orice situație de risc. Recomandat este să fie o șufă mereu în mașină, dar și câteva alimente de bază.
„Îți trebuie o șufă, sticle de apă și alimente pentru că știi doar când pleci, nu și când vii. Îți trebuie un chit de pană, compresor, fierăstrău, un minim de scule, o roată de rezervă”
Adaugă comentarii