Un accident complex, cu o dinamică la fel, care s-a produs din cauza unui șir de greșeli. Este concluzia specialistului în conducere defensivă, Titi Aur, după tragedia produsă sâmbătă pe DN2E85, la intrarea în municipiul Buzău, în care au pierit doi tineri care abia se căsătoriseră.
Într-o intervenție în direct la Focus Tv, Titi Aur a prezentat o analiză amplă a momentului accidentului, pe baza imaginilor surprinse de o cameră de bord. Fostul pilot de raliuri spune că au fost mai mulți factori care au dus la tragicul accident, însă cele mai multe greșeli au fost comise chiar de către tânărul șofer de 27 de ani, care și-a pierdut viața.
“E un accident complex, cu o dinamică complexă, provocată 95-98% de tânărul decedat și 2-5% de șoferița care a tras stânga fără să se asigure. Totul s-a întâmplat din cauza mai multor factori:
1.Șoferul decedat avea un comportament deosebit de agresiv. A mers aproape 1 km în bara mașinii din fața sa, deși trebuie să ai o numită distanță în mers, conform regulilor conducerii defensive, să ai jumătatea în kilometri a vitezei. Fiind o zonă în care poți circula, sa zicem, cu 100 km / h, trebuia să fie la 50 m în spatele mașinii, dar el era la 10 m.
2. Pregătirea șoferului. Când a ajuns în derapaj, n-a știut să controleze derapajul, deci lipsă pregătire control derapaj.
3.Ce au făcut ceilalți participanți la trafic. Cel din fața lui, care era agresat, n-a avut ce să facă, a mers cuminte suportând agresivitatea mașinii galbene, doar că la un moment dat, șoferița mașinii albe care era pe acostament, unde nu avea ce să caute, a tras stânga de volan pentru a trece pe bandă, fără să se asigure. Regula spune că te asiguri, semnalizezi, te reasiguri, intri pe bandă. Ea nu a respectat asta. A tras stânga, în dreptul ei era masina neagră, cea agresată de mașina galbenă. Atunci soferul mașinii negre, în agresiunea generală, a tras un pic stânga, a trecut pe linia continuă să evite impactul cu mașina din dreapta. Șoferul care era în spate, cel care a decedat, în loc să fie la 50 m, era chiar in spatele lor, și fie din disperare, ca să evite, a tras dreapta, fie a crezut că e o oportunitate când mașina alba se duce în stânga și el poate trece mai departe, n-a rămas pe asfalt, a tras dreapta, a ieșit în décor. În partea dreapta in loc să găseasca carosabil curat, era o baltă. Asta l-a dezechilibrat, nu groapa, cât apa l-a dezechilibrat. A intrat in derapaj, n-a știut ce să facă și atunci această conjunctură, pe de o parte el agresiv, nepregătit, șoferita care a tras stânga, toate acestea au făcut ca el să intre în derapaj și să ajungă pe contrasens.”
Ce ar fi trebuit să facă tânărul de 27 de ani imediat ce a ajuns cu mașina în groapa de pe marginea drumului, plină cu apă? Titi Aur spune că sunt șanse foarte mici ca șoferii, în lipsa unei pregătiri speciale în acest sens, să iasă cu bine dintr-o astfel de situație.
“Dacă era un pilot de raliu, era o posibilitate de 80-90 % să controleze derapajul, nu 100%. Pentru un alt șofer, probabilitatea să controleze mașina e 5%, cel mult 10 %. Dacă avea pregatire, probabilitatea creștea la 20-30 %, dar nu mai mult. Iti trebuie multă experiență, talent, inspiratie de moment, dar daca ai pregatire în conducere defensivă nu ajungi aici, stii ce urmeaza, nu te expui în această situatie. În acest caz, a fost și la disperare, șoferul a tras dreapta, a fost o dezechilibrare a mașinii în groapă, a tras stânga, sigur a frânat, a derapat necontrolat către stânga, a lovit mașina albă și s-a izbit apoi de dubă.”

Pe de altă parte, fostul pilot de raliuri trage un semnal de alarmă și arată că acostamentul consolidat nu este o bandă de circulație, ci poate fi o adevărată capcană pentru șoferi.
“Drumul nu este marcat corect, acel acostament este când mai larg, când mai îngust, are locuri în care dă senzația că e bandă, locuri în care se îngustează și locuri în care dispare. Șoferii sunt într-o alarmă generală, trebuie să intre pe stânga dacă s-au încadrat acolo. Vrem să ajungem mai repede, dar de multe ori nu mai ajungem la destinație. Drumul este marcat incorect, nu îți dă siguranță, nu îți transmite mesajul pe aici trebuie să mergi.”
Adaugă comentarii