Aveți grijă cui oferiți date personale! În ultima perioadă a fost semnalată o adevărată campanie de apeluri false în care atacatorii apelează potențiale victime și se prezintă drept angajați ai unor bănci, reușind să fure date bancare ale persoanelor apelate.
Semnalul de alarmă este tras de Directoratul Național de Securitate Cibernetică. Specialiștii atrag atenția cu privire la modul în care acționează infractorii în această perioadă. Mai exact, aceștia sună potențiale victime, pretind că reprezintă anumite bănci și anunță persoana apelată că i s-a aprobat creditul solicitat. Știind că nu a solicitat niciun împrumut, persoana sunată intră în panică și, în încercarea de a rezolva problema, este dispusă să ofere date personale, inclusiv de pe card, adică exact ceea ce urmăresc infractorii.
“Ei bine, atacatorii exact acest lucru îl vizează încă de la început – activarea emoției (panică, furie, teamă etc.), pentru a evita ca interlocutorul să acționeze cu calm la telefon și să pună întrebările logice în acest caz, ori să facă verificări suplimentare, pe un alt canal de comunicare cu banca sau cu autoritățile. Din momentul în care persoana apelată anunță interlocutorul că nu a efectuat vreo cerere pentru acordarea unui credit, atacatorii îl anunță că în acel caz este cel mai probabil vorba despre o fraudă și că vor avea nevoie de anumite date personale, date de autentificare, respectiv date financiare, pentru a face demersurile necesare raportării presupusei “fraude” și să recupereze eventualele sume pierdute. Totul face parte din scenariul simplu și eficient al unei capcane de tip #vishing (phishing prin telefon) în care sunt folosite extrem de eficient tehnici de inginerie socială, iar atacatorii sunt foarte bine antrenați în a fi convingători și amabili, astfel încât să nu dea de bănuit”, anunță Directoratul Național de Securitate Cibernetică.
În realitate, persoana de la celălalt capăt al firului nu încearcă decât să facă rost de date personale, cu ajutorul cărora să fure banii din cont.
Pentru a nu cădea în plasa celor puși pe rele, specialiștii recomandă să refuzaţi apelurile care vi se par suspecte și în niciun caz să nu furnizaţi date personale la telefon şi nici date bancare.
- -Banca nu va apela niciodată utilizatorii pentru a le promite oportunitatea de recuperare a sumelor pierdute
- -Banca nu va cere niciodată utilizatorilor să furnizeze telefonic date cu caracter sensibil (date personale, de autentificare, sau de carduri bancare), în urma unor apeluri efectuate de companie. Evitați furnizarea de date la telefon!
- -Verificați întotdeauna autenticitatea apelurilor de la o autoritate sau companie, printr-un canal de comunicare separat, în special dacă vi se solicită date cu caracter sensibil
- -Raportați astfel de apeluri către organizația în numele căruia s-a efectuat apelul, pentru a atrage atenția cât mai rapid asupra noilor scenarii folosite de atacatori
- -În cazul în care ați furnizat date de card, sesizați imediat banca, iar dacă ați fost păgubit, depuneți o plângere la Poliție (fizic sau la petitii@politiaromana.ro) și notificați DNSC (telefon 1911 sau alerts@dnsc.ro)
- -Nu în ultimul rând, contribuiți la răspândirea acestor avertizări și către alți utilizatori, pentru a reduce șansele ca astfel de tentative de fraudă să aibă succes!
Adaugă comentarii