Actualitate

Ce se întâmplă de luna aceasta cu mașinile de epocă. Proprietar: ”Eu cred că va fi o manifestare. Să ai așa ceva e hobby, nu înseamnă că ai bani”

foto: arhivă

Mașinile de epocă nu vor mai putea circula pe drumurile publice, începând cu data de 16 octombrie, decât dacă au rovinietă. Este anunțul pe care l-a făcut, zilele trecute,  Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, potrivit căreia toate mașinile istorice vor avea obligația de a plăti tariful de utilizare și tariful de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din țară.

Până acum, mașinile foarte vechi, cele pe care le admirăm cu toții la parade, erau scutite la plată atunci când străbăteau șoselele din țară. Încă sunt, dar situația se va schimba în 10 zile.

“Vehiculele istorice vor achita tariful de utilizare şi trecere pe reţeaua rutieră naţională. CNAIR informează utilizatorii reţelei de drumuri naţionale, deţinători de vehicule de interes istoric, că în conformitate cu prevederile Legii nr. 226/2023 privind aplicarea unor tarife rutiere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, la data intrării în vigoare a acesteia, exceptarea vehiculelor istorice de la obligaţia de plată a rovinietei şi a tarifului de trecere, stabilită în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările şi completările ulterioare, încetează. Începând cu data de 16.10.2023, zi până la care CNAIR va finaliza procesul de prelucrare a datelor privind vehiculele istorice care au fost înscrise în baza de date a Sistemului informatic de emitere, gestiune, monitorizare şi control al rovinietei cu vehicule exceptate, în vederea eliminării din aceasta, utilizatorii vehiculelor istorice au obligaţia de a achita tariful de utilizare şi tariful de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România”, arată  CNAIR.

Cum era de așteptat, anunțul a stârnit nemulțumirea colecționarilor, care nu exclud chiar o acțiune împotriva acestei decizii.

”Am înţeles că trebuie să plătim RCA ca orice maşină care circulă în România sau Europa, dar să nu fi scutit de o rovinietă, de trecerea podurilor, să poţi să participi la nişte expoziţii unde lumea să se bucure de ele… Aceşti oameni ar trebui să fie răsplătiţi. Eu cred că o să fie o manifestare. A avea genul ăsta de maşină nu înseamnă că eşti neapărat un om cu bani, este un hobby. Nu este o sumă foarte mare pe care acum trebuie să o plătim, este vorba despre obrazul statului român vizavi de nişte oameni implicaţi în a face ceva”, a declarat pentru Agerpres Florin Şablienco de la Clubul Retromobil Buzău.

Acesta a mai arătat că multe dintre mașinile pentru care proprietarii vor fi obligați să plătească taxa de drum sunt adevărate bijuterii și sunt în ediție limitată.

“Sunt maşini de epocă, maşini care sunt nişte bijuterii funcţionale, oamenii le achiziţionează pentru a nu se pierde, pentru că sunt maşini din 1920, 1935. Eu deţin un Jeep militar din Al Doilea Război Mondial. Sunt maşini care se întreţin foarte greu, cu piese originale, pentru că Retromobil România nu îţi dă voie să faci artificii. Oamenii ar trebui să fie scutiţi de anumite taxe prin natura acestor maşini care sunt piese de muzeu. Am achiziţionat maşina cu 25.000 de euro, 65% fiind nerestaurată, maşina provine dintr-o bază militară americană din Germania, am cumpărat-o de la primarul Mazăre. Chiar acum din SUA către Germania este pe drum o maşină tot de epocă. Un Excalibur, maşină făcută după Mercedesul SSK 1928 ca model, americanii au copiat modelul german şi le-au scos din 1970 până în 1986, foarte puţine ca număr, ediţii limitate. Am cumpărat un Phantom 5 Sedan, de 5.001 capacitate cilindrică”, a mai spus Florin Șablienco pentru Agerpres.  

Anuntul Buzoian
Anuntul Buzoian