Un raport realizat anul trecut de Monitorul Social arată că România are printre cele mai mari rate de abandon școlar din Uniunea Europeană. În vreme ce media europeană era, în anul 2022, de 9%, în România rata de abandon era, în același an, de 15,6%. Monitorul Social a arătat că există diferențe uriașe la nivel regional – de la 11% în vestul țării până la 23% în Regiunea Sud-Est.
Senatorul PNL Buzău Vlad-Mircea Pufu a vorbit, seara trecută, la Focus TV, despre cifrele alarmante care arată ce înseamnă abandonul școlar, dar și despre măsurile ce se impun ca să scadă numărul renunțărilor la școală.
Potrivit unui studiu citat de parlamentarul buzoian în emisiunea Sens Direct, doar într-un ciclu școlar I-XII, au abandonat școala 70.000 de copii.
”Acum 12 ani începeau școala 190.000 de elevi. Anul acesta, în vară, au terminat 120. 000 de elevi. Deci, 70.000 de elevi sunt pierduți pe traseu. Unde s-au pierdut aceștia? Care este explicația pierderilor? Care este motivul pentru care ei au renunțat la școală? Trebuie să găsim, cu toții, răspunsurile! Pe de o parte, cel mai simplu e să punem situația pe seama migrației, dar, pe de altă parte, sunt și alte aspecte care îi fac pe copii să se îndepărteze de școală. Vorbim de educația părinților, pentru că, astăzi, a fi părinte nu mai este pentru toată lumea, este evident, nu mai vin părinții să-i îndrume către școală. Sunt copii care se pierd în clasa a VIII-a, din câte s-a constatat, pentru că școala nu face nimic să-i atragă. Dar, una dintre cauzele principale ale abandonului școlar este sărăcia. Faptul că îi dai un ghiozdan și cărți, la începutul anului, nu rezolvă nimic, pentru că, ulterior, sunt tot felul de provocări pentru un copil fără posibilități de a ajunge la școală”, a spus, la Focus TV, senatorul PNL Buzău Vlad-Mircea Pufu.
Tocmai de aceea, e nevoie de un sprijin real pentru categoriile defavorizate, a subliniat parlamentul buzoian, dar și de soluții ca școala să fie atractivă pentru copii:
”Noi trebuie să facem școala atractivă pentru toți copiii, astfel încât să nu mai avem pierderi pe parcurs. În momentul în care au intrat 190.000 de copii în clasa I, cel puțin 185.000 ar trebui să termine liceul sau să fie îndreptați în clasa a VIII-a către o școală profesională, dar să nu rămână fără studii, pentru că, până la urmă, societatea, prin asta, este cumva văduvită, prin faptul că nu avem tineri și generații pregătite”, a subliniat senatorul liberal.
Pe de altă parte, acesta a precizat că este nevoie de soluții pentru prevenirea abandonului școlar, iar primii care trebuie să sesizeze cazurile și să acționeze sunt chiar profesorii. Toată societatea trebuie să se implice însă, spune senatorul Vlad Pufu, pentru că educația este esențială pentru o societate sănătoasă.
”Depinde de noi să reușim să atragem din mediile acestea copiii, pentru că, de cele mai multe ori, acești copii, să știți, sunt dornici să învețe și sunt unii excepționali, iar faptul că nu reușesc să ajungă la școală, să crească într-un mediu educațional sau să parcurgă un mediu educațional, din alte motive, altele decât acelea privind capacitatea de a învăța, asta depinde foarte mult de noi. Asta trebuie să identifice dascălii, noi toți, la nivelul societății, directorii, inspectoratele școlare: acele familii care au copii care trebuie îndrumați și atrași către școală. Pentru că școala trebuie să fie pentru toată lumea”, a mai declarat Vlad-Mircea Pufu.
De altfel, în ultimii ani, au fost implementate mai multe proiecte cu scopul limitării abandonului școlar. Un exemplu este programul Masa caldă, prin care, de la un an la altul, tot mai mulți elevi din zone defavorizate primesc, la școală, o gustare. Masă sănătoasă – fostul program ”Laptele și cornul”, ce include acum și fructe și legume, bursele sociale, banii pentru rechizite sau pentru achiziția de calculatoare sunt alte câteva exemple de programe care au ca scop prevenirea abandonului școlar.
Dacă ați ști ce se întâmplă,în școli,cu adevărat…nici dumneavoastră nu ați intra in ele.
Am nepoți în școală care vin bătuți acasă,înjurați de colegi,tratați cu nepăsare de învățători… învățătoare care la ședința cu părinții povestea despre probleme de acasă,în loc să trateze subiecte despre școală.
Copii fara pile , neamuri și relații sunt cei mai marginalizați, stigmatizați,jigniți de profesori,notați după față și nu după cunoștințe ( care nu sunt predate astfel încât toți copii să le asimileze).
Am nepoți care după perioada de covid s-a trezit direct in clasa a II a, unde trebuia deja sa fi trecut doi ani prin școală ( ceea ce sistemul a interzis), iar de la suficient a ajuns să aibă FB la evaluarea standardizată. Și nu datorită învățătoarei( o analfabetă funcțional,care nu se exprimă corect gramatical) ci a unei mătuși care l-a stimulat permanent și lucrului ,dar și ambiției.
Și ca tabloul să fie complet ,o reflecție nemaipomenită a acestui sistem bolnav și cu anumite persoane care nu ar trebui să lucreze în ” învățământ”, după evaluarea de la matematică,copilul a fost acuzat indirect că a copiat . I s-a cerut să rezolve la tablă toată evaluarea ( fiind singurul din clasă pus să facă asta). Bineînțeles că a rezolvat integral și bietul copil a spus: ” V-am spus că nu am copiat după nimeni! Nu am nevoie,pentru că eu știu!”
Sfatul meu? Fugiți din această țară, “omoară ” orice posibilitate de a fi tu însuți, toată încrederea și toată incocenta, copii!