Actualitate Social

Cum ar trebui să arate meniul din ziua de Paști. Secretele sărbătorilor liniștite

Friptură de miel, drob, ouă roșii iar la final, puțin cozonac. Așa va arăta pentru mulți buzoieni meniul de Paști. Conform tradiției, masa de sărbătoare trebuie să fie bogată, încărcată cu de toate. Însă, nu trebuie să uităm că toate aceste produse specifice mesei de Paști înseamnă alimente grele, care pot face rău organismului, mai ales după perioada postului.

Excesul, porții însemnate din fiecare fel, pot genera probleme digestive importante. Pentru a evita o nedorită vizită la UPU, medicii vin cu sfaturi clare: să mâncăm de toate, dar câte puțin din fiecare.

“Mâncarea tradițional românească solicită foarte mult aparatul nostru digestiv: stomac, pancreas, ficat, colecist, toate sunt supuse unui efort digestiv foarte mare. Cuvântul de ordine în această perioadă trebuie să fie cumpătarea, în așa fel încât să mâncăm câte puțin din toate. Să nu uităm că porția noastră este de o palmă, iar în această porție înseamnă câte puțin din fiecare. Mai ales după perioada de post, proteinele de origine animală solicită și mai mult tubul digestiv și atunci cu atât mai mult pentru cei care au ținut post este necesară cumpătarea. Iar dacă la mâncarea noastră tradițională se adaugă și nelipsitul alcool, atunci trebuie să ținem cont și mai mult de toate aceste lucruri”, spune medicul de familie Mihaela Dumitrache.

De asemenea, obligatoriu, lângă friptură să nu uităm să adăugăm o salată sau o porție de legume. Iar dacă avem posibilitatea, imediat după masă, să nu ezităm să ieșim în parc sau la o plimbare în jurul blocului. După masă, mișcarea este recomandată pentru a avea parte de o digestie foarte bună.

“Să nu amestecăm, să facem asocieri benefice pentru tubul nostru digestiv, să lăsăm organismul să digere 4-5 ore fără să mâncăm, aceste ore pot fi rezervate unei plimbări, mai ales facă vremea ține cu noi, și acest lucru va duce la o digestie foarte bună. Adică, imediat după masă nu trebuie să stăm în pat, să ne uităm la televizor, ci să ieșim un pic să ne plimbăm. Nu trebuie să asociem carnea cu alte produse de origine animală, proteinele de orgine animală nu se asociază, adică friptura, de exemplu, s-ao mâncăm cu legume sau cu o salată. Este mult mai bine digerată de către organism această asociere.”