Actualitate

Cum plecăm la drum cu mașina pe timpul unei ploi înghețate! Reguli de aur care te ajută să eviți accidentele când cureți gheața

Stratul gros de gheață cu care s-au trezit, în această dimineață, șoferii, pe mașinile lăsate, peste noapte în aer liber, a fost subiectul cel mai discutat al zilei. După caz și după modul în care au intervenit, șoferii au stat în parcare zeci de minute bune până când a putut îndepărta gheața de pe parbriz, geamuri laterale și lunetă, dar și de pe portiere. O problemă a fost și deschiderea portierelor, în primele momente. Și, pentru că meteorologii anunță că nu scăpăm de freezing rain, fenomen care a provocat bătăile de cap din această dimineață, am apelat la specialiști pentru câteva trucuri care să facă mai simplă curățarea mașinii.

În primul rând, este esențial ca mașina să aibă un sistem de ventilație care să funcționeze în parametri normali, pentru a încălzi parbrizul și pentru a ușura dezghețarea acestuia. Instrumentele utilizate pentru îndepărtarea stratului de gheață pot zgâria parbrizul mașinii dacă sunt folosite fără ca sistemul de încălzire să fie pornit cu câteva minute înainte. Pentru o bună funcționare a sistemului de ventilație este necesar un filtru de polen schimbat cu regularitate ceea ce va face ca aerul să intre mai ușor în habitaclu. Tot pentru a grăbi procesul de dezghețare, pot fi aplicate și spray-uri speciale.

Dacă preferați o variantă mai simplă și nu doriți să cumpărați un spray special puteți prepara o soluție încropită din 3/4 alcool sanitar și 1/4 apă. Tot pentru geamuri, se poate folosi o soluție cu oțet și apă, în aceleași proporții.

Mai departe, există un set de reguli pe care să le aplicăm în momentul în care vrem să dezghețăm mașina. Primul pas este să încercăm să deschidem cu grija portiera șoferului, fără să o umezim cu apă fierbinte și fără să o forțăm. În prealabil, trebuie verificată țeava de eșapament să nu fie blocată de gheață, iar grila radiatorului să nu fie înghețată. Apoi, pornim motorul și setăm clima la o temperatură ridicată, iar dacă mașina prevede și sistem de dezghețare pentru geamuri și oglinzi, le pornim și pe acestea. Pentru a grăbi procesul de dezghețare, se poate porni și opțiunea de recirculare a aerului în habitaclu. Iar, în funcție de opțiuni se pot pulveriza spray-ul special sau soluțiile încropite în casă. Abia după aceea vom folosi racleta, când stratul de gheață se desprinde ușor de pe geamuri și restul suprafeței mașinii.

„Niciodată nu dăm cu apă caldă pentru că se pot fisura geamurile, cu apă rece, da, dar sunt spray-uri care pot ajuta la dezghețare. Totuși, și spray-urile se aplică pentru un strat subțire de gheață, deci pornim motorul, așteptăm să se încălzească și abia apoi acționăm asupra gheții. Trebuie să avem filtru de polen sau de habitaclu cum se mai spune, ca să avem flux de aer optim. Trebuie ca rezervorul să fie dacă nu plin, aproape plin, pentru că trebuiesc prevăzute situații de genul ambuteiaj sau blocaj în zăpadă. Sistemul de încălzire este necesar să funcționeze perfect, pentru a ușura dezghețarea parbrizului, iar roțile trebuie să fie adecvate. Dacă se pleacă la munte, este obligatorie o lopată”, ne-a explicat Valentin Stan, expert auto pe care l-am întrebat cum pregătim mașina pentru o călătorie pe vreme rea.