Actualitate

Perdele forestiere doar pe hârtie. Ce ține pe loc proiectul care ar evita închiderea drumurilor pe timpul iernii

Sursa foto ziare.com

În fiecare iarnă, în zilele în care viscolul este puternic, asistăm la închiderea circulației, în special, pe șoselele din zona de câmpie. În Buzău, trei dintre cele mai circulate drumuri, DN2E85, DN2B și DN22 sunt zonele critice care, aproape în fiecare an, în zilele cu viscol devin impracticabile din cauza zăpezii adusă de pe camp pe carosabil și a vizibilității reduse. Soluții sunt, dar doar pe hârtie, nu și aplicate în realitate. Vorbim despre înființarea de perdele forestiere, capitol la care Buzăul a rămas mult în urmă față de alte județe.

“Conform planului din cadrul Programului național de realizare a perdelelor forestiere pentru protecția autostrăzilor și drumurilor naționale, la Buzău, ar urma să se înființeze perdele forestiere pe toate drumurile naționale, cu excepția DN 10, pe o suprafață de 227,96 ha și o lungime de 75,98 km (estimare 2022). Potrivit planului, ar urma să se realizeze liziere cu lățime de 20 de metri, pe formatul cel mai complet, impenetrabil”,se arată într-o informare a Prefecturii Buzău.

În timp ce în județele vecine s-au înființat perdele pe zeci de hectare, în Buzău lucrurile nu se mișcă mai deloc.

“Până la acest moment, au fost întocmite și avizate de către Garda Forestieră Focșani și Ministerul Mediului studiile de fezabilitate și proiectele tehnice, care, ulterior, au fost predate Regiei Naționale a Pădurilor în vederea contractării lucrărilor de expropriere și execuție pentru DN 2 E85 și DN 2 B Buzău-Brăila. De asemenea, au fost întocmite și avizate studiul de fezabilitate și proiectul tehnic, care urmează a fi predate către Romsilva, pentru obiectivul ce privește înființarea perdelelor forestiere de protecție de-a lungul DN 2C Costești-Pogoanele. Nu au fost contractate serviciile de proiectare pentru realizarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic, pentru realizarea perdelelor forestiere pentru DN 1 B Ploiești-Buzău și pentru DN 22 Râmnicu Sărat – Brăila, acestea fiind cele mai întârziate proiecte.”

 De ce au fost tergiversate atât de mult procedurile de expropriere a terenurilor pe care ar fi trebuit plantanți puieții?

Din cauza blocajelor apărute la nivelul unor UAT-uri, a spus, la Focus Tv, directorul Direcției Silvice Buzău, Constantin Moiseanu.

“Abia de o lună s-a terminat documentația de cadastrare pentru DN2E85 și DN2B, deși Direcția Silvică a încheiat în urmă cu 4 ani contractul cu o firmă care să întocmească documentația de expropriere. Demersurile s-au împotmolit la nivelul unor UAT-uri unde s-au întâlnit probleme legate de identificarea proprietarilor. Noi, Direcția Silvică, avem materialul necesar pentru înființarea perdelelor forestiere. Cea mai grea parte din a înființa perdelele forestiere e cea legată de exproprieri și identificarea tuturor proprietarilor. Pe DN2 ar trebui înființate perdele forestiere la Glodeanu Sărat, Glodeanu Siliștea, Mihăilești, Movila Banului, iar pe DN2B Gălbinași, Cilibia, CA Rosetti.”

După ani întregi de blocaje, directorul Direcției Silvice Buzău spune că există și o speranță că situația se va schimba: o modificare legislativă aprobată recent. Dar, cu toate acestea, primul metru de perdea forestieră nu va fi înființat mai devreme de 1 an.

“ Nu mai este necesară semnătura primarului, se identifică proprietarii, se fac măsurători și se întocmește documentația. În momentul în care s-a pus la dispoziție partea de cadastrare, departamentul juridic preia documentația, întocmește documentația de expropriere și se dă hotărâre de guvern. Abia apoi noi preluăm terenurile expropriate și trecem la împădurire. Dacă toate aceste etape vor fi parcurse vara aceasta, eu cred că în primăvara următoare am putea începe înființarea perdelelor forestiere.”

 

Anuntul Buzoian
Anuntul Buzoian