Actualitate

Profesorii și părinții elevilor din Hasdeu, front comun în fața intervențiilor Inspectoratului Școlar. Se mobilizează, de la distanță, și foștii absolvenți

Este, în continuare, fierbere în interiorul celui mai titrat colegiu din Buzău, B.P. Hasdeu, după ce directorul unității Virginia Mîndruță Tănăsescu a demisionat, ca urmare a intervenției Inspectoratului Școlar în ocuparea catedrelor. După reacțiile de solidaritate ale elevilor, exprimate prin gesturi simbolice, a venit rândul adulților să se poziționeze. Mai întâi, părinții au redactat un memoriu pe care l-au transmis Inspectoratului Școlar. După demersul părinților, la care nu există un răspuns, deocamdată, profesorii au transmis un mesaj public, prin care sunt denunțate intervențiile Inspectoratului Școlar.

”Noi, profesorii Colegiului Național „Bogdan Petriceicu Hasdeu” din Buzău, credem că a învăța este o formă de LIBERTATE, iar școala noastră este un spațiu sigur în care elevii învață să se elibereze – de prejudecăți, de teama de a greși, de frica de a-și susține opiniile. Acest principiu naște o comunitate sănătoasă, puternică, diversă, dar unită și autentică, așa cum este comunitatea hasdeiană.” Își încep profesorii declarația.

Profesorii denunță ”acțiuni nefirești și dăunătoare” la care comunitatea hasdeiană este supusă.

„Primul semn al crizei este demisia de onoare a doamnei directoare a colegiului, profesor Virginia Mîndruță Tănăsescu. Al doilea, prezenta declarație a profesorilor colegiului. Solicităm Inspectoratului Școlar Județean să renunțe la atitudinea neprincipială față de comunitatea noastră hasdeieană. Nu putem și nu vrem să ne creștem elevii în cultura rușinii, a compromisului, a nonvalorii, a fricii. Ce sens ar avea atunci LIBERTATEA noastră?”

Totodată, cadrele didactice salută solidaritatea părinților.

”Ne bucurăm să constatăm că pentru părinții elevilor noștri, Hasdeul este locul în care se construiește permanent, generație cu generație, o relație de încredere. Forța noastră, a școlii de la Hasdeu, constă și în coeziunea dintre părinți, elevi și profesori. Încercăm să găsim împreună, în aceste vremuri pline de provocări, soluțiile cele mai bune pentru copiii noștri.” mai scriu profesorii.

Cu câteva zile în urmă, și părinții au semnat un memoriu pe care l-au depus la Inspectoratul Școlar.

”Suntem nevoiţi să semnalăm îngrijorarea cu privire la relaţia deficitară dintre ISJ Buzău şi conducerea Colegiului, care are un impact negativ atât asupra procesului educativ din școala noastră dar și a imaginii învățământului buzoian. Doamna director a subliniat problema privind încadrarea personalului didactic și – ceea ce considerăm în special grav – încălcarea repetată a deciziilor Consiliului de Administrație al școlii. În acest sens, părinții sunt de acord că ISJ trebuie să respecte deciziile asumate intern, conducerea școlii fiind cea mai în măsură să evalueze compatibilitatea dintre cadrele didactice și cerințele educaționale, standardele academice și cultura organizațională ale Colegiului. Suntem dezamăgiți că astfel de situații – în care ISJ nu ține cont de opiniile avizate ale Consiliului de Administrație – duc laîncadrarea unor persoane nepregătite, care influențează în mod negativ procesul educațional. Recunoaștem că este important ca fiecare elev, indiferent de școală, să beneficieze de profesori bine pregătiți.” se arată în memoriul părinților.

Părinții se solidarizează cu directorul Virginia Mîndruță Tănăsescu, care a demisionat, și denunță intervențiile IȘJ:

”Nu considerăm oportună intervenția ISJ în deciziile care afectează prestigiul și funcționarea eficientă a unei instituții de învățământ fără un dialog real care să țină cont de interesul academic al acesteia. Prin urmare, era de așteptat ca ISJ să o sprijine pe doamna director în exercitarea atribuțiilor sale, inclusiv în procesul de selecție a personalului didactic potrivit pentru cerințele unei școli de prestigiu, în loc să submineze deciziile Consiliului de Administrație.”

Tot acest val de reacții vine după demisia directorului Virginia Mîndruță Tănăsescu, act care a constituit punctul culminant într-un șir lung de neînțelegeri cu privire la încadrarea unor cadre didactice în colegiul buzoian. Conducerea B.P. Hașdeu a încercat să manifeste rezistență față de ocuparea unor posturi de către cadre didactice care nu au o pregătire corespunzătoare standardelor liceului.

După aceste ultime reacții, conducerea Inspectoratului Școlar Județean tace. Redacția SansaNews a insistat să obțină un punct de vedere din partea inspectorului școlar general Daniela Palcău, dar, până la ora transmiterii acestei știri, nu există un răspuns.

O reacție a venit, zilele trecute, și din partea primarului municipiului Buzău, Constantin Toma, care are un reprezentant în Consiliul de Administrație al Colegiului ”B.P. Hașdeu”:

”Îmi pare foarte rău pentru situația creată! Oriunde ar fi, trebuie să susținem valoarea! Nu m-am implicat, oficial, pentru că nu am, ca primar, competențe legale în ceea ce privește procesul efectiv de educație. Sunt convins, însă, că, în urma acestui ”scandal” toată lumea a avut de învățat și se vor lua măsurile ce se impun.” scrie primarul Toma pe o platformă de comunicare.

Foști absolvenți, stupefiați de situație, solidari

În ultimele zile, mai mulți foști absolvenți ai Colegiului B.P. hașdeu au reacționat prin mesaje transmise în spațiul public, pe rețelele sociale sau chiar în publicații. Tonul este unulc are condamnă situația în care s-a ajuns și cere soluții pentru ca Hasdeul să nu-și piardă blazonul de școală de elită. Una dintre cele mai dure critici a venit din partea unei fost absolvente care este cadru universitar. Sub semnătura Oanei Camelia Șerban, doctor în filosofie, lector universitar în cadrul Facultății de Filosofie a Universității București, editor și scriitor, revista QMagazine publică un editorial care deja provoacă numeroase ecouri la Buzău.

”Să vă pun lucrurile în perspectivă. În 1923, viitorul laureat al Premiului Nobel, George Emil Palade, se înscrie la „Hasdeu”. 100 de ani mai târziu, în colegiul laureatului Nobel, o profesoară le spune elevilor la clasă că „opera care o învață astăzi e Luceafărul, un roman”. Cum e posibil așa ceva? Cum am ajuns, de la Nobel la ignobil, să punem pe fața Hasdeului rușinea de a oferi elevilor un cocktail Molotov periculos, care combină incultura și agramatismul? Orice explicație e validă, mai puțin aceea în care „sistemul” e de vină. Pentru că instituțiile sunt oameni, iar legile trebuie ajustate exact acolo unde produc efecte imorale. Iar în cazul de față, e imorală încremenirea unui inspectorat care își ascunde jocurile de putere camuflate în neputință și tăcere.” scrie Oana Camelia Șerban în editorialul menționat.

Materialul integral poate fi citit AICI.

Autorul știrilor

Cătălina Jingoiu

1 Comentariu

Apasă aici pentru a publica un comentariu

  • La Inspectoratere școlare după cum știm cu toții incompetenta maxima promovata pe cuțitul alte criterii și pe salarii colosale,oameni care nu ajuta cu absolut nimic învățământul.
    Cerem desființarea acestor inspectorate care înghit sume colosale degeaba!