Actualitate

Protecția Consumatorului vrea să facă ordine în piețe. Etichetele cu pepenii de Dăbuleni și roșiile de Matca trebuie însoțite de dovezi

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului vrea să facă ordine în modul de etichetare a fructelor și legumelor vândute la tarabă, în piețe, și urmează să modifice obligațiile pe care le au atât administratorii piețelor, cât și comercianții. Potrivit unui proiect propus de ANPC, administratorii piețelor vor avea obligația de a afişa (sub forma unui panou, cu litere de minim 3 cm), la loc vizibil, lângă orarul de funcţionare a pieţei, la punctele principale de acces în piaţă, informaţiile și recomandările referitoare la modul de comercializare a produselor în zona pieţelor.  

În ceea ce privește etichetarea de produs, devine obligatorie afișarea informațiilor privind denumirea și categoria de calitate, specia sau soiul, după caz,  ţara de origine, denumirea producătorului, a ambalatorului sau a expeditorului, calibrul, dacă este cazul. Acest nou mod de etichetare ar urma să tempereze practicile incorecte prin care cumpărătorii sunt induși în eroare cu privire la proveniența fructelor sau legumelor, mai ales că suntem în pragul unui nou sezon în care tarabele se vor umple de     ”roșii de Matca” și ”pepeni de Dăbuleni”. Este deja cunoscut și de clienți faptul că aceste practici sunt înșelătoare, însă, de multe ori, deși exstă sancțiuni în lege, vânzătorii continuă să folosească etichetele mincinoase.

Administratorul piețelor din Buzău a impus etichete de tipul celor propuse acum de ANPC, încă de acum doi ani, dar, modelul a fost ignorat de piețari, după cum recunoaște chiar directorul Piețe, Târguri și Oboare, Elena Ivan:

După cum se observă în fotografiile de mai jos, etichetarea a rămas la clasicul carton care menționează doar prețul.

Modelul pus la dispoziție celor care își valorifică produsele în piețele din Buzău, încă neutilizat sau utilizat necorespunzător (foto mai jos), ar urma să fie modificat în funcție de noile reguli pe care le propune Protecția Consumatorului.

De altfel, și unii dintre vânzătorii din Piața Centrală recunosc că nu folosesc etichetele primite.

Între timp, comisarii de la Protecția Consumatorului au început controalele în piețe, la fructe și legume. După șase acțiuni de verificare la comercianții de legume și fructe au fost aplicate amenzi de 40.000 lei. Iată și abaterile frecvente de la tarabe!

  • comercializarea de legume și fructe depreciate calitativ, cu modificări organoleptice, cu pete sau mucegai, cu umiditate excesivă în interiorul ambalajului;
  • comercializarea unor legume și fructe nesortate, astfel încât să corespundă nivelului de calitate indicat pe etichetă, fragmentate (care nu erau întregi și sănătoase), deshidratate, cu urme de alterare;
  • nerespectarea condițiilor de depozitare a legumelor și fructelor proaspete, prin depozitarea acestora direct pe paviment, în spații neigienizate;
  • deficienţe de etichetare, lipsa informaţiilor sau marcarea incorectă şi/sau incompletă a elementelor de identificare şi caracterizare, neoferindu-se consumatorilor informaţiile obligatorii, care să permită alegerea sortimentului dorit:
  • lipsa totală a elementelor de identificare-caracterizare,
  • lipsa înscrierii ţării de origine sau informarea eronată cu privire la aceasta, pe eticheta de produs,
  • lipsa mențiunii privind categoria de calitate,
  • lipsa traducerii în limba română a informaţiilor de pe etichete;
  • lipsa afişării preţului pe produs şi/sau a preţului pe unitatea de măsură pentru fructele şi legumele comercializate.

Schimbarea etichetelor este aprobată de cumpărători.

Anuntul Buzoian
Anuntul Buzoian