Actualitate

Trecem la ora de vară! Cum putem trece mai ușor peste această schimbare? Sfaturile unui cunoscut medic specialist

În acest weekend, România trece la ora de vară. Chiar dacă schimbarea orei a intrat în vizorul Uniunii Europene, România continuă să respecte această tranziție, care are loc de două ori pe an.  Astfel, în noaptea de sâmbătă spre duminică vom dormi mai puțin cu o oră. Atunci ora 03:00 va deveni ora 04:00, ceea ce înseamnă că  duminică, 31 martie, va fi ziua cea mai scurtă din an, cu doar 23 de ore.

Va fi o oră de somn în minus pentru toți, dar în funcție de fiecare individ în parte, această trecere ne poate afecta diferit. Cunoscutul medic urgentist Tudor Ciuhodaru spune că de luni se vor simţi efectele trecerii la ora de vară. În medie, durează două săptămâni să ne obișnuim cu noua oră. Între timp, pot apărea diverse efecte cauzate de această schimbare, precum creșterea riscului de infarct sau a celui de suicid.

  • 1. Majoritatea oamenilor se adaptează cu uşurință la schimbarea orei, modificările adaptive ale organismului făcându-se complet în circa cincisprezece zile.
  • 2. Particularităţile fizice şi psihice individuale influenţează însă modul cum se realizează această adaptare.
  • 3. În fiecare an mulți pacienţi ajung la urgențe cu o simptomatologie polimorfă, mergând chiar până la agravarea sau decompensarea unor afecţiuni.
  • 4. Unele pot fi chiar periculoase, precum creșterea riscului de infarct sau a celui de suicid. Mai exact:
  • a) riscul de infarct crește cu 5-10%, timp de trei zile după schimbarea orei. Sunt afectate în special persoanele tinere, active profesional;
  • b) Totodată creşte riscul suicidar timp de două săptămâni de la modificarea orei, în special la depresivi şi la cei cu vulnerabilitati psihoemotionale.
  • 5. Modificarea orei de trezire duce la un stres la care organismul reacţioneaza prin creșterea activităţii sistemului nervos simpatic şi a nivelului citokinelor proinflamatorii determinând modificări:a)cardiovasculare manifestate prin variaţii ale tensiunii arteriale şi variate tulburări de ritm cardiac;b)neuropsihice: modificări ale calității somnului (insomnie, somnolenţă), astenie, apatie, anhedonie, agitaţie, irascibilitate, anxietate, tulburări de concentrare şi memorie, cefalee, vertij, moficarea apetitului (inapetenţă sau bulimie), până la dereglări afective sezoniere şi ideaţie suicidară.

Ce putem face pentru a trece cu ușurință peste schimbarea orei?

1. Planificarea corespunzătoare a activității.

2. Evitarea suprasolicitării datorată stimulentelor nervoase, substanţelor psihoactive sau situaţiilor conflictuale.

3. Nu e de neglijat petrecerea a cât mai mult timp în aer liber.

4. Și nici mișcarea, chiar sub forma unor simple plimbări.

5. Precum şi o alimentaţie bogată în fructe şi legume proaspete, recomandă dr. Tudor Ciuhodaru.