Actualitate

A început Black Friday! Cum să ne ferim de țepe și la ce să fim atenți când facem cumpărături online

Fie ele online sau offline, magazinele se întrec zilele acestea în oferte. E Black Friday, ocazie pentru mulți să cumpere produse la un preț mai bun. Uneori însă Black Friday este și un moment în care putem fi ușor păcăliți, iar vânătoarea de reduceri ne poate face să picăm în capcana unor oferte false.

Într-o intervenție la Focus TV, în emisiunea Focus News, Sorin Mierlea, președintele InfoCons a vorbit despre ceea ce trebuie să facă oamenii atunci când fac cumpărături online, mai ales că bătălia cea mai mare se duce, în aceste zile, pe internet.

Primul lucru la care trebuie să fim atenți e să facem cumpărături de pe un site de încredere. Dacă nu este un site de unde am cumpărat, iar reducerile sunt foarte mari, trebuie să verificăm dacă acesta prezintă sau nu siguranță.

”Mai ales când vorbim de reducerile mari trebuie să fie atenți oamenii. Sunt reduceri ireal de mari pentru branduri consacrate, dar nu pe site-urile proprii și putem cădea în acea capcană ca produsele nici măcar să nu ni se livreze, dar să ni se ia banii. Putem verifica site-urile foarte simplu: intrăm la butonul de contact, iar dacă firma nu este de pe teritoriul României sau măcar al Uniunii Europene ar fi bine să fim mai sceptici când decidem să achiziționăm un produs online. Dacă am apucat să cumpărăm înainte să facem această verificare, este bine de știut că putem bloca  oricând tranzacția”, a explicat, la Focus TV, Sorin Mierlea.

În cazul în care produsul cumpărat nu este cel dorit, acesta poate fi returnat în 14 zile, indiferent de condiții.

”În momentul în care am cumpărat online, conform legislației, avem dreptul ca 14 zile să ne răzgândim și să dăm înapoi produsul. Putem să îl returnăm fără nici o justificare și fără ca operatorul care ni l-a livrat să ne ceară să îl trimitem înapoi în ambalajul original. De asemenea, să fim foarte atenți, când cumpărăm în mediul online, la greutatea, dimensiunea produsului respectiv. Dacă discutăm despre produse alimentare, să vedem dacă sunt toate informațiile cu privire la ingrediente, la alergeni, la informații nutriționale fiindcă altfel putem cumpăra la o ofertă extraordinară ciorbă de perișoare și să ne trezim că e din carne de urangutan în loc de carne de vită”, a mai precizat președintele InfoCons.

În ceea ce privește întârzierile la livrare, Mierlea spune că acestea sunt cumva justificate în această perioadă, dat fiind volumul mare de cumpărături, dar în nici un caz nu trebuie să fie întârzieri mari. Iar un eventual răspuns de la operator că produsul nu mai e în stoc, deși a fost vândut, nu poate fi acceptat, iar banii trebuie returnați pe loc.

”O reducere nu poate fi făcută decât unui produs care se află în stoc și nu poate să ne ia banii practic și după aceea să ne spună că nu mai au produsul pe stoc și ne dau alt tip de produs sau ne schimbă produsul. În aceste condiții, trebuie să înțelegem că avem dreptul ca în momentul în care am cumpărat un produs pe care l-am găsit la reducere, acel produs trebuia să fie în stoc și trebuia să ni-l livreze. Nu ni-l livrează? 021 9551 – numărul unic de protecție a consumatorului pe teritoriul României. Nu numai că ar trebui să ne dea banii înapoi – ar fi frumos și normal, moral sau legal să ne despăgubească pentru faptul că ne-a păcălit”, a mai spus Sorin Mierlea.