Actualitate Tineri pentru România

Alimente tradiționale din Buzău, pe mesele de sărbătoare ale bucureștenilor. Cum au cucerit piața

Unul dintre trendurile care s-au impus, în ultimii ani, în domeniul consumului de produse alimentare, este cel al produselor tradiționale, fie că sunt recunoscute și etichetate ca atare, fie că provin de la mici producători care respectă rețetele vechi. În acord cu aceste preferințe ale consumatorilor, piața s-a dezvoltat și, odată cu ea, și magazinele de tip băcănie care aduc mai aproape de client produsele autentice și tradiționale.

Un imbold a fost și pandemia care a creat contextul favorabil dezvoltării acestor tipuri de afaceri, așa cum este și cea lansată de doi frați din Vrancea. Ștefania și Ionuț Grama au deschis o băcănie în București, în mai 2020. Astăzi, au deja două astfel de magazine și mulți consumatori pe care ei îi numesc ”vecini” , dedicați produselor tradiționale. Cei doi frați sunt din Gologanu, Vrancea, și au avut un mic avantaj creat de faptul că studiaseră piața, în vremea studenției, când au vândut ulei presat la rece, provenit din fabrica familiei, aflată în județul natal. Tot avantaj este și faptul că cei doi, dar și soția lui Ionuț, cooptată în afacere, sunt ingineri în domeniul alimentar, ceea ce face să fie mai greu de păcălit atunci când vine vorba despre gusturi și procese de producție.

”În băcănia noastră sunt doar produse românești, de la mici producători, nimic de la fabrici industriale sau ceea ce se găsește în hipermaketuri. Toate produsele vin din țară Avem din Vrancea, din Buzău, dar mergem și mai departe în Suceava, Baia Mare ” spune Ștefania Grama, antreprenoarea care recunoaște că, până ajung la raft, produsele trec prin mai multe filtre.

Pentru producătorul român este foarte greu să asigure o prezență constantă a produselor sale și o rețetă identică. În băcănia celor doi frați acest lucru este admis numai dacă nu se face rabat de la calitate. De la Buzău, de pildă, pleacă, prin băcănia cu produse tradiționale, către mesele bucureștenilor produse din carne precum cârnații de Pleșcoi, pastrama sau alte produse din carne, afumături, dar și brânzeturi proaspete.

”Fiecare produs din băcănie este gustat și testat de noi. Eticheta trebuie să fie curată (n.r. fără aditivi care se folosesc în producția industrială) și este foarte important și feedback-ul de la clienți.” spune Ștefania care adaugă că băcănia are peste 100 de furnizori, dar oricine produce alimente, după rețete tradiționale, poate să își vândă produsele prin intermediul băcăniei.

Perspectivele de dezvoltare ale afacerilor cu produse tradiționale sunt bune. Piața este în dezvoltare, dar cel mai important element rămâne seriozitatea producătorului. Frații Grama au reușit să deschidă două băcănii, în mai puțin de doi ani, să ajungă la un număr de 100 de furnizori, dar recunosc că au și primit botezul începătorilor. Au fost nevoiți să învețe legislație, să bată la uși greu de deschis și să încheie colaborarea cu unii dintre furnizori, ca să poată păstra calitatea și prospețimea la raft.

Anuntul Buzoian
Anuntul Buzoian