În vremuri în care educația pentru democrație se face pe TikTok și, tot acolo, se iau deciziile în momente electorale, un mesaj venit din interiorul învățământului se imprimă ca un avertisment dur pentru modul în care se construiește societatea actuală. Profesoară de științe sociale la cel mai apreciat colegiu din Buzău, director adjunct al instituției, Anca Florea face o nouă radiografie fidelă sistemului de educație românesc, pierdut între birocrație și obiective care se ating, întotdeauna, pe hârtie, dar ambiguu, în realitate, cu urmările pe care le vedem în societate.
Obișnuită să opereze cu întrebări existențiale și răspunsurile pentru acestea, formată în spiritul discuțiilor critice și dezbaterilor cu argumente raționale, Anca Florea arată, într-un interviu pentru revista Q Magazine, de ce eșuează școala în a forma oameni pregătiți pentru viață:
”Sistemul de învățământ, la acest moment, nu educă forme de libertate, doar are impresia că reușește acest fapt. El educă forme de pasivitate morală, ignoranță cognitivă asumată; avem prea puțină gândire critică și, implicit, prea puțină pregătire a indivizilor pentru piața muncii sau pentru democrații participative. Ne mințim crezând că, așa cum arată educația acum, este o pregătire pentru viață”.
Invadarea educației de către factorul politic este o realitate care aduce deservicii majore sistemului de învățământ românesc. De suferit au și profesorii, dar și elevii și familiile lor.
” Politizarea educației nu e doar cel mai mare deserviciu făcut sistemului educațional, e și o formă de nedreptate socială și de contra-cultură…Când un părinte plătește pentru meditațiile copilului său, implicit plătește și pentru incompetența așa-numitului sistem de a selecta profesori dedicați și capabili; când un părinte plătește pentru resursele sau infrastructura necesare actului educațional, acoperă costurile prostiei managementului executiv școlar, profund politizat.”
Interviul este intitulat sugestiv ”Și libertatea trebuie educată” și poate fi citit, în întregime, AICI.
Anca Florea este profesor titular al Colegiului B.P. Hașdeu, cu o experiență de circa trei decenii la catedră, predă științe socio-umaniste, este doctor în filosofie și deține funcția de director adjunct al instituției în care predă.
Adaugă comentarii