Actualitate

Campionul Titi Aur, despre tragedia de la Padina: “Vinovații morali sunt alții”

În fiecare zi, pe șoselele din România mor cel puțin 5 persoane, iar alte câteva zeci sunt rănite în urma accidentelor rutiere. Sunt cifre îngrijorătoare care au în spate adevărate tragedii. Din păcate, o astfel de tragedie s-a întâmplat în week-end, la Padina.

O mașină condusă de un tânăr de 18 ani, care a obținut permisul  abia luna trecută, s-a răsturnat de mai multe ori pe câmp, impact în urma căruia o adolescentă de 15 ani și-a pierdut viața. Un accident produs pe un drum drept, de un tânăr fără experiență la volan. Specialiștii cred că cel mai probabil șoferul și-a luat pentru câteva secunde privirea de la șosea, moment în care, pe fondul lipsei de experiență în șofat, a pierdut controlul volanului și a urmat cumplitul accident.

“Din păcate, asistăm zi de zi la tot felul de tragedii, care mai de care mai impresionantă. Faptul că mor tineri, mor persoane care nu au probleme medicale, mor brusc într-un accident înseamnă tragedie maximă. Care este motivul? Foarte probabil, tânărul șofer fără experiență a făcut o greșeală, s-a aplecat după ceva,a vrut să facă ceva,  s- a răsturnat și a ajuns să producă această tragedie”, a spus la Focus Tv, pilotul de raliuri Titi Aur.

Specialistul în conducere defensivă, Titi Aur, subliniază, însă, că la baza acestei tragedii stau cu totul alte lucruri. Motivele înregistrării unor astfel de episoade, spune Titi Aur, sunt legate de lipsa de pregătire a tinerilor pentru ceea ce vor întâlni efectiv pe șosea.

“Copilul ăsta este vinovat legal, dar nevinovat moral. Dacă el ar fi trecut în sistemul de pregătire prin simulator de tamponare,de  răsturnare, de control al mașinii în derapaj, lucruri pe care un viitor șofer le face în Suedia, ar fi fost mult mai conștient de ce i se poate întâmpla. Orice distragere în timpul condusului poate să ducă la o tragedie: telefon, casetofon, o discutie aprinsă în mașină, căutat ceva pe jos, sau poate fi și un gând foarte profund, despre o situație specială: de dragoste, sănătate, copii, părinți, serviciu. Când te gândești profund la ceva, practic nu mai ești în mașină, ești absent, ești cu gândul în altă parte. Toate acestea, ca să nu le faci, trebuie să te învețe cineva, să tragă semnalul de alarmă. Dacă instructorul te învață doar mergând cu 30 la oră, să oprești la stop, să pleci de pe loc, asta se poate întâmpla. Sistemul nu pregătește șoferi cu adevărat. Pentru a face anumite lucruri trebuie să înveți le faci, să fii educat în sensul ăsta, învățat cum să faci ca să nu produci accidente.”

Mai mult, spune Titi Aur, pregătirea viitorilor șoferi trebuie începută chiar din primii ani de școală.

“Vorbim despre cei 7 ani de acasă, când trebuie să înveți pe lângă bune maniere cum să circuli pe stradă. Părinții să te învețe că poți fi în pericol pe stardă, ceea ce de multe ori nu se învață. Își iau copilul de mână și trec printre mașini. La școala generală nu se face nimic, sistemul nu acceptă că trebuie să rupi din când în când câte o oră în care să se facă educație rutieră. Altfel, vom avea copii foarte deștepți dar călcați de mașină, că trec cu căștile în urechi pe trecere sau pe lângă. Apoi, școala de șoferi are o programă deja demodată, se învață prea puțin. Programa trebuie îmbunătățită. După școală trebuie programe de educare.”

 Un exemplu este sistemul din Suedia, țara care a reușit să reducă semnificativ numărul tragediilor de pe șosele.

“Vă dau exemplu sistemul suedez: acolo poți să iei permisul de la 16 ani, dar de la 16 la 18 ani mergi însoțit de un tutore oficial, iar el trebuie să aibă curs de conducere defensivă și care răspunde ca și cum ar fi la volan. După 18 ani, în primii 2 ani ești monitorizat. Dacă faci diverse abateri: lovești mașina, viteză excesivă, neacordare de prioritate, ți se anulează permisul. Dacă primii 2 ani n-ai fost atent, prudent, să nu greșești, ți se anulează permisul și-ți mai spune judecătorul când ai dreptul să dai de permis”, a arătat Titi Aur.