Actualitate

Circulăm sau nu în 2024 pe Autostrada Moldovei? Asociația Pro Infrastructură e rezervată, ministrul Grindeanu e optimist

Încă de anul trecut, oficialii din Ministerul Transporturilor și din CNAIR au anunțat că din acest an se va putea circula pe mai multe loturi ale Autostrăzii Moldovei. Iar primul tronson care ar urma să fie gata, conform estimărilor făcute, este cel de la Buzău la Focșani. Aici, două loturi au termen de finalizare 2024, iar alte două anul 2025. Mobilizarea de pe șantier a determinat autoritățile să declare în mai multe rânduri că lucrările vor fi gata pe întregul tronson înainte de vreme și că, practic, mașinile vor putea circula între Buzău și Focșani până la sfârșitul anului.

Asociația Pro Infrastructură este însă rezervată. Reprezentanții asociației au tras, recent, un semnal de alarmă că firmele omului de afaceri Dorinel Umbrărescu, care lucrează de la Buzău până la Pașcani la A7, ar fi depășite din cauza numărului prea mare de contracte. În urma unei analize a datelor oficiale prezentate de CNAIR cu privire la stadiul tronsonului Buzău – Focșani, Pro Infrastructură atrage atenția că avansul nu e cel așteptat:

,,Să vedem ce spun cifrele pe Focșani-Buzău. Lungime totală tronson: 82,44 km. Număr loturi: 4, Focșani Nord-Mândrești (10,94 km), Mândrești-Râmnicu Sărat (36,1 km), Râmnicu Sărat-Vadu Pașii/Buzău Nord-Est (30,8 km), Vadu Pașii-Buzău Est (4,6 km). Stadiile fizice oficiale date de CNAIR sunt, în ordinea din paragraful precedent: 32%, 28%, 29%, respectiv 28%, ordinele de începere fiind emise în 05.12.2022, 10.02.2023, 06.02.2023, respectiv 05.12.2022, pe contracte de 20 luni execuție directă pe capete și 26 luni pe cele două loturi mari din centru. Termene de finalizare: august 2024 pe capetele de la Focșani și Buzău și aprilie 2025 pe sectoarele dintre cele două orașe. (…) Pe celebra cocoașă de la Focșani să zicem că suntem azi la 35%. Termenul este august 2024, deci 5 luni rămase. Ca să se deschidă la ~95%, înseamnă că trebuie pus în teren un procent de 60%, deci 12% avans lunar mediu! Exclus. Fezabil octombrie, 8,5% cadență pe un lot mic de 11 kilometri. Pe Mândrești-Râmnic avem 31%. Livrarea în decembrie înseamnă ~64% în 9 luni, deci peste 7% medie lunară pe 36 kilometri! Vise. Fezabil aprilie 2025, în termenul contractual, adică 5% pe lună (include sezonul prost de iarnă). Pe Râmnic-Buzău Nord calculul este similar, putem spera la aprilie 2025. Pe ciotul buzoian suntem la 31% astăzi și, contractual, trebuie să fie gata în august 2024 dar este practic imposibil, mai ales că aici avem podul imens peste Buzău care nici măcar nu are pilele gata”, arată Asociația Pro Infrastructură.

În plus, același ONG vorbește și despre lucrările mari rămase de executat.

”Dacă la terasamente și asfalt munca este (relativ) ușoară și puternic mecanizată, la structuri e mult mai migălos și depinzi foarte, foarte mult de factorul uman. Nu avem NICIO grindă instalată pe NICIO structură între Focșani și Buzău! Multe pasaje și poduri nu au toate pilele gata, ba chiar la multe încă se lucrează la fundații. Pe lângă toate acestea vin și finisajele: grosier 80 kilometri (fără bretelele din noduri!) înmulțiți cu 4 rânduri de parapete de protecție. Plus marcajele care, la 80 km, nu sunt deloc de neglijat ca timp de aplicare. Șanțuri, iluminat, spații servicii? Nici nu le mai socotim, nu ne trebuie. Fezabilă este deschiderea (în octombrie) pe celebra cocoașă între nodurile Focșani Nord și Mândrești și poate, la final de an, până la Slobozia (DJ205R) dacă se concentrează pe podurile peste Râmna și Milcov. Sau (sau!) poate că e mai ușor ceva între Buzău și Râmnicu Sărat dar acolo avem alt pod-mamut, cel peste Râmnic. Ori să se facă o descărcare provizorie pe unul din drumurile județene. Multe scenarii și o singură certitudine: NU vom circula pe TOȚI cei 80 de kilometri dintre Focșani Nord și Buzău Nord-Est în 2024”, mai scrie Asociația Pro Infrastructură.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, îi contrazice însă pe cei de la Pro Infrastructură. După mai multe vizite pe șantierele A7, Grindeanu e optimist că anul acesta se va circula între Buzău și Focșani.

,,Sunt optimist că până la sfârșitul acestui an vom putea să circulăm pe Autostradă de la Focșani la Buzău, ba chiar și pe o parte din lotul de la Adjud pentru că e important să se termine o parte din acel lot. Constructorul UMB arată că se poate. Umbrărescu…îi obligă și pe alți constructori. Nu comentez ce spun cei de la USR. Un fost ministru, Cătălin Drulă e membru fondator (al Asociației Pro Infrastructură – N.R). Eu v-am spus ce sunt convins că se va întâmpla până la finalul anului. Sunt foarte mulțumit de UMB. Aproape 60 % din investițiile Ministerului Transporturilor merg în Moldova. Cheia creșterii economice a României stă în dezvoltarea infrastructurii din Moldova”, a declarat Sorin Grindeanu, citat de economedia.ro.

Cele mai recente imagini surprinse pe Autostrada Moldovei arată că ritmul lucrărilor este unul susținut, iar mobilizarea de pe șantierele pe care lucrează firmele lui Dorinel Umbrărescu este cea obișnuită.

 

Anuntul Buzoian
Anuntul Buzoian