Actualitate

,,Clase de inspirație finlandeză”, din toamnă, la Buzău. În vară, zeci de educatoare și învățătoare vor merge la cursuri de pregătire. Care este scopul proiectului-pilot, unic în România

Vacanța de vară va fi mult mai scurtă pentru zeci de educatoare și învățătoare din municipiul Buzău. Cadrele didactice vor lua parte la o serie de cursuri de pregătire, organizate în premieră la nivel național, astfel încât, din toamnă, să lucreze după alte metode cu elevii, la clasă.

Vorbim despre dascălii care s-au înscris în proiectul unic la nivel național ,,Clase de inspirație finlandeză” implementat în școlile și grădinițele din Buzău. Din toamnă, zeci de clase zero și grupe de preșcolari din peste 20 de unități din oraș vor desfășura cursuri după modelul de succes al învățământului finlandez. Prezentă în emisiunea Sens Direct, de la Focus Tv, Oana Matache, viceprimar al municipiului Buzău, a explicat ce pași mai sunt de urmat astfel încât clasele de inspirație finlandeză, primele din țara noastră, să înceapă cursurile, în această toamnă.

“Proiectul “Școala finlandeză”, sau clasele de inspirație finlandeză, cum spunem noi, este deja aproape de start. În august, toți educatorii, învățătorii și directorii de școli și grădinițe care au răspuns apelului vor începe perioada de training cu experții finlandezi. Apoi, după această etapă, vor fi pregătiți să aplice aceste metode alternative la clasă. Nu intervenim pe curriculă, dar vor face schimbări în stilul de a preda, inclusiv în ambianța clasei. Scopul principal al proiectului este ca niciun copil să nu mai rămână în urmă.”

Modelul învățământului finlandez, recunoscut în întreaga lume pentru succesul înregistrat, este total diferit față de ceea ce implică sistemul de educație din țara noastră. În primul rând, se lucrează cu toti copiii, fără ca unii să fie puși în valoare mai mult decat ceilalți. Accentul nu se va pune pe performanță, competiția fiind exclusă, astfel încât copiii să nu se simtă presați sau marginalizați.

“Învățământul de tip finlandez înseamnă excluderea competiției. Vor fi, în continuare, acordate calificative dar ele nu vor mai fi prezentate copiilor, tocmai pentru a nu-i împinge să intre în această competiție. Nu se mai face dezbaterea aceea în clasă: tu ai luat FB, tu ai luat S, și așa mai departe. Ei chiar au acest motto: niciun copil nu rămâne în urmă și cea mai bună școală e școala de lângă mine. Nu sunt școli de elită, sunt școli pe care ei, tocmai pentru grija pentru fiecare copil, le aduc la același nivel. Și, cum reușesc acest lucru? Având grijă de partea psihologică a copilului, pentru că au metode de predare, și asta vrem și noi să implementăm, care îi ajută să aibă încredere în ei și să se simtă fericiți în mediul școlar, nu anxioși, nu presați.”

La finalul anului școlar viitor, după luni bune de activități derulate după modelul sistemului finlandez, toate clasele implicate în acest proiect vor fi evaluate. Vor fi analizate rezultatele obținute și se vor compara cu cele de la o clasă obișnuită, astfel încât să se poată lua o decizie dacă noul sistem poate fi extins la mai multe unități de învățământ din Buzău.

Publicitate