Actualitate

Damov, CEO celui mai mare grup de reciclare din România, despre campania demarată la Buzău! Cel mai optimist și cel mai pesimist rezultat. Care este cheia colectării

Un proiect, în premieră națională, a fost demarat la începutul acestei săptămâni în municipiul Buzău. Este vorba despre o amplă campanie de colectare și reciclare a deșeurilor electrice, electronice și electrocasnice în care și-au dat mâna, pentru prima dată, Primăria Buzău, cel mai mare reciclator din România, respectiv Green Weee, ECOTIC, reprezentantul producătorilor, și firma de salubrizare din municipiul Buzău. Practic, timp de o lună de zile, începând cu 18 octombrie, buzoienii vor putea arunca, într-un mod organizat, aceste obiecte pe care nu le mai folosesc. Campania, deși inițiată  pentru prima dată, ar putea fi un succes care să devină chiar un exemplu național, apreciază Constantin Damov, CEO Green Group, însă există și un scenariu pesimist în care cantitatea de deșeuri colectate să fie una extrem de mică.

Într-o intervenție la Focus News, Constantin Damov, CEO Green Group, a vorbit, în exclusivitate, despre ce înseamnă această campanie dar și cum ar putea deveni acest sistem implementat timp de o lună în municipiul Buzău un exemplu național.

Constantin Damov, CEO Green Group

”Acest program este unic la nivel național, pentru că în aceeași regiune se găsesc consumatorii, firma de salubritate, primăria și inclusiv soluția finală, respectiv reciclarea. Deci pe raza municipiului Buzău va avea loc un fenomen de economie circulară, și anume acela prin care să demonstrăm că viitorul orașului Buzău și, de altfel, al omenirii va fie economia circulară, adică nu va mai exista un produs pe care noi l-am folosit și pe care l-am aruncat. El trebuie să intre un ciclu închis care la final să asigure reintegrarea materialul folosit într-un nou  ciclu industrial. Asta se va întâmpla în Buzău. Se vor colecta deșeurile, vor fi raportate la Primărie. ECOTIC, reprezentantul producătorilor, va finanța costul de colectare, iar Green Group va asigura reciclarea acestuia. Practic, este un flux care întrerupe fluxul cu care noi eram obișnuiți, să strângem și să aruncăm la gunoi. Este o campanie specială și eu sunt convins că va fi un succes de nivel național”, a explicat Constantin Damov, CEO Green Group, la Focus News.

Într-un scenariu optimist, Damov estimează ca la finalul acestei campanii să se colecteze zeci de tone de deșeuri, însă există și un calcul care arată că, în lipsa unui răspuns pozitiv din partea populației, din această campanie să rezulte o cantitate foarte mică de deșeuri.

”Noi ne așteptăm ca în urma acestei campanie să se colecteze câteva zeci de tone. N-aș vrea să dau un pronostic, însă unul optimist ar fi 70-80 tone, iar unul pesimist circa 20-30 de tone”, a spus Constantin Damov.

De altfel, Buzăul nu a fost nici până acum fruntaș la colectare, cum nici România nu își atinge țintele de mediu asumate la nivel european.

”România are o țintă de realizat și suntem în coada clasamentului european la rata de reciclare, iar o acțiune ca aceasta nu poate decât să dea un impuls României. Buzăul nu este pe o poziție fruntașă, dar sperăm să dăm un impuls prin această acțiune și ceea ce vedem acum, în cele patru săptămâni, să se transforme într-o activitate cotidiană obișnuită pe care noi o așteptăm. Pentru noi, ca sursă de materie primă, județul Buzău este undeva , aș spune, proporțional cu populația, în a doua treime a clasamentului orașelor care ne dau nouă deșeurile de echipamente electronice și electrice”, a mărturisit CEO Green Group.

Cauzele acestui eșec național și local o reprezintă tocmai lipsa unei infrastructuri adecvate prin care să se asigure continuitatea colectării. Practic exista unor puncte de colectare permanente astfel încât, atunci când au un deșeu de aruncat, oamenii să știe unde îl pot duce.

”Problema nu este a lipsei interesului. Cineva care are un deșeu pur și simplu nu are unde să-l ducă, chiar dacă ar vrea lucrul acesta. Aceste deșeuri se colectează separat, este un flux separat. Dacă nu avem puncte să le ducem practic nu avem o infrastructură. Este ca și cum am vrea să parcăm undeva și nu avem parcări construite. Lipsa de infrastructură și de programe ne pune în dificultatea de a nu putea preda deșeurile chiar dacă am vrea. Campania de acum reprezintă un model de infrastructură ce ar trebui implementat într-o funcționare permanentă la nivel de Buzău și nu doar ocazional”, a explicat Damov.

Un astfel de punct a existat, ca investiție a grupului de firme Green, în zona supermarketurilor însă din cauza schimbării legislației a fost închis. Acum colectarea este în sarcina firmei de salubrizare, iar Primăria responsabilă în a crea și dezvolta o infrastructură necesară colectării și mai apoi reciclării acestor deșeuri.

”Acolo a fost un proiect pilot. Noi mai avem un astfel de punct în municipiul Buzău și va rămâne singurul la nivel național.  Modificarea legislației ne-a oprit din a putea să strângem aceste materiale, ele fiind orientate cumva, în exclusivitate, către companiile de salubrizare, iar noi, ca firme de reciclare, ne-am retras în fabrică și nu am mai făcut colectare. Noi suntem cei care reciclăm astăzi. Aceste puncte de colectare sunt cumva apanajul exclusiv al primăriilor și sperăm, ca urmare acestui proiect, să punem să vedem o concentrare a Primăriei Buzău în crearea acestei rețele de colectare să fie permanent la dispoziția cetățenilor municipiului Buzău”, a explicat Damov.

Odată dezvoltată o infrastructură adecvată, gradul de colectare ar putea crește considerabil.

”Dacă în trecut, la nivel național, strângeam un kilogram pe cap de locuitor sperăm să ajungem la 4 kilograme pe cap de locuitor, în momentul existenței infrastructurii.  Asta ar însemna o creștere considerabilă față de ceea ce se colectează în prezent în Buzău”, a estimat CEO Green Group precizând ca, anul viitor, are în vedere o investiție care va dubla capacitatea de producție a fabricii de la Buzău.

Până acum, Primăria Buzău a promis că în timpul acestei campanii care va demara pe 18 octombrie vor fi create trei puncte de colectare, în cele trei piețe din municipiu Buzău, și că, după finalizarea campaniei, acestea vor rămâne permanent deschise buzoienilor.