Actualitate

De ce cad podurile. Explicațiile președintelui Neagu în timp ce obiectivele din județ sunt expertizate

Vechiul pod de la Cislău, înlocuit anul acesta cu unul construit de la zero

Problemele apărute în ultima vreme la poduri din Vrancea sau Neamț au scos la iveală o situație gravă: în toată țara, multe dintre obiectivele vechi și nereabilitate în timp au ajuns într-o situație critică, având nevoie de reparații urgente pentru a nu ceda.

În județul Buzău, podurile au ieșit de ceva vreme din garanție. Motiv pentru care, încă de anul trecut, autoritățile județene au dispus ca echipe de specialiști să evalueze fiecare obiectiv în parte astfel încât să se întocmească o situație clară cu starea fiecărui pod din județ și să se știe care ar trebui reabilitat cu prioritate.

„Din nefericire la nivel național, nu numai la nivel de județul Buzău, și nu numai la nivel de poduri pe drumuri județene, comunale chiar și pe drumuri naționale, podurile au ieșit din garanție, iar din nefericire nu avem atâția bani să putem să reabilităm dintr-o dată toate podurile. Noi, încă de anul trecut, am început să facem expertize la podurile vizualizate de specialiști, să facem expertize ca să putem să le băgăm în reabilitare, tocmai de aceea avem acum și poduri care sunt în reabilitare, cum sunt cele de la Chiojdu. Mai avem și noroc că acolo unde sunt probleme deosebite avem ori pe fonduri proprii, ori pe programe naționale sau pe fonduri europene, reabilitarea totală a drumurilor și o dată cu reabilitarea acestora sunt refăcute și podurile, și mă refer acum la cele de pe DJ203K, fie ele din zona Poșta Câlnău, Vadu Pașii, Robeasca sau Mărăcineni, Lopătari sau cel de pe DN10 Cozieni, Brăești ș.a.m.d.”, spune președintele CJ Buzău, Petre Emanoil Neagu.

În reabilitare vor intra în curând și podurile aflate pe drumul către Vulcanii Noroioși.Un alt obiectiv aflat într-o stare de degradare vizibilă ce necesită intervenții rapide se află în această perioadă în atenția autorităților, fiind vorba despre podul care face legătura dintre DN 10 și Gura Teghii.

“Acum, pe Programul Anghel Saligny o să avem finanțare atât de la Guvern, cât și de la Consiliul Județean din fonduri proprii să reabilităm drumul de la Vulcanii Noroioși, am și terminat proiectarea, așteptăm încărcarea pe site-ul Ministerului Dezvoltării să semnăm contractul de finanțare și să dăm drumul la licitația de execuție, deci și podurile de acolo se vor reabilita. Restul nu sunt de atât de problematice, mai avem o mare problemă unde facem expertiză, expertiza este în curs la podul cum se cheamă generic Podul Negru, cel care face legătura între Nehoiu și Gura Teghii, deci la intersecția cu DN10, când se face dreapta spre Gura Teghii, acolo avem expertiza în curs și probabil că anul viitor va începe reabilitarea.”

Sunt și alte poduri vechi de zeci de ani care s-au șubrezit. Și asta, subliniază Petre Emanoil Neagu, dintr-un motiv clar: creșterea valorilor de trafic și în special a numărului vehiculelor de mare tonaj.

“Nu neapărat că avem acum un pod în pericol de prăbușire, dar este o mare problemă din alte puncte de vedere. Știți foarte bine că podurile și drumurile, la vremea respectivă, au fost proiectate pentru un anumit tonaj, pentru un anumit trafic, între timp tonajul mașinilor a crescut și, Doamne ferește!, și din cauza schimbărilor climatice și altele, pot apărea oricând probleme, tocmai de aceea trebuie supravegheate, instituim restricții de trafic, dar trebuie rezolvate.”