Actualitate Agricultura acum

De la hobby de week-end la o afacere în plină creștere. Care e fructul ce i-a adus succesul în agricultură unui IT-ist din Buzău

”Nu noi am ales aronia, ci aronia ne-a ales pe noi”. Așa începe povestea lui Ion Conăcel, un tânăr din Buzău care a pariat pe agricultura de nișă și a câștigat. IT-ist de meserie și fără să aibă cunoștințe despre agricultură, Ion Conăcel și soția sa au început să cultive aronia în urmă cu 10 ani. La început nici nu s-a gândit că aronia pe care o cultivă va deveni, în timp, un adevărat business.

”Gândul nostru nu a fost să intrăm într-un business cu fructe de nișă. Am vrut să petrecem altfel week-end-ul, dincolo de viața la birou, să facem ceva ce am presupus că e ușor și fără investiții foarte mari. Am venit la țară la bunici și am zis că vrem să vedem altceva decât o cultură tradițională, ca porumbul sau ceva de genul ăsta. A început ca un mic hobby de week-end. Informațiile ni le-am luat de pe internet. Am început cu goji, era și în vogă atunci, dar neavând experiență și vrând ca totul să fie bio, nu am reușit să păstrăm plantele și fructele de goji. Aronia ne-a fost prezentată din întâmplare. Am fost reticenți la început, nefiind cultivată în România, informațiile pe internet erau puține. Dar am zis hai să vedem. Am început cu câțiva butași. Am testat plantele, să vedem dacă rezistă. Am fost uimiți în primul an cum s-a dezvoltat și atunci ne-am hotărât să înființăm o plantație de aronia”, a povestit, la Focus TV, Ion Conăcel despre începuturile afacerii sale de familie.

Investiția inițială a fost de 5000 de euro, iar cea mai mare parte a banilor câștigați au fost reinvestiți. De la câțiva butași, a ajuns acum la o cultură de două hectare de aronia. Suprafața cultivată a fost mărită treptat, tânărul antreprenor fiind încurajat și de faptul că acest fruct a început să prindă teren în țara noastră.  Când a înființat plantația, aronia nu era cunoscută aproape deloc în România, dar acum e din ce în ce mai căutat.

Ion Conăcel spune că primele două-trei producții de aronia nu le-a comercializat.  

”Primul fruct proaspăt l-am mâncat din plantația noastră.  Primele producții au fost donate cunoscuților și prietenilor care au vrut să descopere gustul de aronia. Abia după aceea am început să vindem. Cultura a fost valorificată prin cunoștințele care știau gustul fructului și prin social-media. Meritul e al soției mele, care s-a ocupat foarte mult de promovare”, mai spune Ion Conăcel.

Anul trecut a avut o producție de circa 6 tone de fructe, dar, din cauza pandemiei, antreprenorul nu a reușit să valorifice întreaga producție, care a fost conservată. Ion Conăcel speră însă că lucrurile se vor schimba anul acesta, dar pentru asta e nevoie și de o schimbare a gândirii consumatorului.

Asta pentru că, spune antreprenorul, acum sunt în România mai multe culturi de aronia față de ce era în urmă cu 10 ani. Iar cultura acestor fructe rămâne o cultură de nișă, cel puțin pentru el.

”Noi nu am căutat profit. Este profitabilă cultura de nișă când cei care cultivă rămân la cultura și termenul de nișă. Dacă nu practici un preț în concordanță cu piața, se distruge acest concept de nișă. Sunt producători care în cazul aronia nu mai văd că e o cultură de nișă și se comportă ca atare. În cazul nostru, fiind vorba și de o cultură bio, da, rămânem de nișă, chiar dacă, în general, culturile bio comportă mult mai multe riscuri”, a explicat antreprenorul buzoian.

Planurile de viitor presupun deschiderea unei linii de producție, deși investiția e mare. Ion Conăcel se gândește la o linie de sucuri de aronia, inclusiv în combinație cu alte fructe.

Aronia, supranumită și ”fructul inimii” sau ”fructul cosmonauților”, este bogată în vitamine și antioxidanți. Cu un gust dulce-acrișor și ușor astringent, aronia are efecte benefice pentru prevenirea sau ameliorarea bolilor cardiovasculare și a celor inflamatorii, dar este un aliat de nădejde și în lupta împotriva cancerului.