Actualitate

Funcționarul robot și încasările de taxe de la distanță, realitățile unei lumi în plină digitalizare

Cu toate că evaluările realizate la nivel european arată că România e în urmă în ceea ce privește digitalizarea (ultimul loc în clasamentul statelor europene după indicele DESI al economiei și societății digitale), realitatea este că administrația publică din România intră în linie dreaptă în procesul de transformare digitală. Tot acest proces nu este lipsit de piedici, reticență și neîncredere, dar, pe măsură ce românii se adaptează tot mai rapid la soluțiile digitale, se creează o presiune asupra sectorului public în adoptarea de tehnologie pusă în slujba cetățeanului.

Subiectul a fost dezvoltat și la conferința „Transformarea digitală a organizațiilor. Soluții de informatizare și oportunități de finanțare”, desfășurată joi, 21 septembrie, la Buzău, cu participare din sectorul public și din cel privat local. Printre speakeri s-au aflat consultanți în domeniul fondurilor europene și furnizori de soluții digitale, iar întrebările au venit din partea reprezentanților instituțiilor publice și firmelor locale.

Digitalizarea sectorului public nu este lipsită de sincope, generate atât de lipsa de competențe digitale a funcționarilor, dar și a cetățenilor, cât și de neîncrederea manifestată de multe ori în soluțiile digitale.

Neîncrederea în soluții digitale

De pildă, la Direcția Economică a Municipiului Buzău, instituție în cadrul căreia toate serviciile cu adresabilitate directă către cetățean s-au digitalizat, o statistică recentă arată că doar aproximativ 30 % din operațiuni se realizează digital. O piedică frecventă este neîncrederea în sistemele electronice de plăți, generată și de unele erori ce apar, inevitabil.

Oana Matache, viceprimar mun. Buzău

”Provocarea noastră este să creștem nivelul de încredere a oamenilor. Procesul de digitalizare ar trebui să meargă mână în mână cu campanii care să crească această încredere”, a declarat Oana Matache, viceprimar al municipiului Buzău, la discuțiile din cadrul conferinței.

La rândul său, prefectul județului Buzău, Daniel Țiclea, a făcut referire la faptul că instituțiile statului nu au sisteme interoperabile care să lucreze, integrat, în folosul cetățeanului:

Daniel Țiclea, prefect jud. Buzău

„Noi ne mândrim cu digitalizarea Registraturii Instituției Prefectului, care a răspuns la provocarea arhivării digitale. Suntem mândri de cum funcționează integrarea serviciilor digitale la Pașapoarte, de la programare și completare online a cererilor. Dar aș evidenția o mare problemă: obținem facil documente în format electronic, apoi apare o problemă de legislație pentru că, dacă ai listat un document electronic, își pierde valabilitatea! Și, cetățeanul nu știe că, prin listare, a pierdut valabilitatea documentului. Dacă ar putea să îl încarce într-o platformă, acest lucru ar fi evitat.”

Prefectul de Buzău a insistat și pe securitatea cibernetică, pe soluții sigure care să nu expună instituțiile publice unor atacuri, așa cum, de altfel, au existat în ultimul an.

Când ștampila bate calculatorul

Reprezentanții Software Imagination & Vision (SIMAVI), furnizor de tehnologie digitală, au făcut o prezentare de produse, dar și o exemplificare a modului în care instituțiile își pot interconecta sistemele, astfel încât cetățeanul să nu mai bată drumurile de la Primărie la Înmatriculări, de pildă. Exemplul a fost cel al declarării unui mijloc de transport care trebuie, apoi, înmatriculat. Drumurile pornesc de la Direcția Economică a Municipiului Buzău și se încheie la Serviciul Regim Permise de Conducere și Înmatriculare Vehicule. Într-un sistem integrat și adaptat lumii digitale, cetățeanul depune o cerere online care trece printr-un ghișeu virtual al Direcției Economice și, de acolo, mai departe, cererea este preluată de Înmatriculări. În prezent, însă, legislația obligă funcționarii de la Taxe și Impozite să ștampileze actele originale. Problema este că, un certificat fiscal obținut digital, o dată printat, și-a pierdut valabilitatea.

Lipsa interoperabilității

O altă problemă este că instituțiile statului nu au sisteme interconectate, lucru care este dificil de realizat și pentru că se lucrează cu soluții tehnologice diferite.

Florin Robitu, director comercial SIMAVI

„Interoperabilitatea ține de stabilirea unor standarde pentru cei care dezvoltă soluții informatizate, astfel încât să poată comunica soluțiile între ele. Dar, pentru aceasta, trebuie să fie impuse niște standarde furnizorilor de tehnologie. Acest lucru ar urma să se realizeze prin cloud-ul guvernamental” a subliniat Florin Robitu, director comercial SIMAVI.

Asigurarea mentenanței. Totodată, pentru ca soluțiile adoptate, atât în mediul public, cât și în cel privat, să funcționeze fără sincope, este nevoie ca cei care le achiziționează să le asigure mentenanța.

Nicio aplicație informatică nu e un perpetuum mobile. Ea este gestionată de un factor uman, care introduce date și o accesează. O intervenție greșită în acest sistem duce la rezultate greșite. Fiecare intervenție într-un sistem are nevoie de mentenanță, iar sistemul, la rândul lui, trebuie să beneficieze de mentenanță”, a adăugat Florin Robitu, director comercial SIMAVI.

Finanțările pentru digitalizare

Participanții la conferință au fost interesați și de finanțările disponibile pentru achiziția de soluții de informatizare, dar și de maniera în care o colaborare cu un consultant pentru un proiect cu finanțare europeană poate fi una reușită.

Ana Maria Ioniță, consultant cu o experiență de 12 ani în derularea de proiecte, a punctat:

„Stați cât mai mult de vorbă cu consultantul înainte de a începe scrierea unui proiect. Așa vă veți da seama dacă vă puteți baza pe el. Citim ghidul înainte, îi adresăm întrebări și vedem dacă știe să răspundă. Nu trebuie să ne bazăm sută la sută pe ceea ce ne spune un consultant. Trebuie să verificăm! Garanții nu poate oferi nimeni, dar succesul este un rezultat de echipă.”

Conferința „Transformarea digitală a organizațiilor. Soluții de informatizare și oportunități de finanțare” a fost organizată, la Buzău, de Media Grup Production și SIMAVI, și s-a bucurat de prezența a zeci de participanți din sectorul de stat și privat. Evenimentul a fost un bun prilej de informare, într-un moment în care România este la început de drum în privința absorbției de fonduri destinate digitalizării administrației publice și operatorilor privați.

 

Anuntul Buzoian
Anuntul Buzoian