Actualitate

O profesoară din Buzău, câștigătoarea singurei burse în Franța oferită de Institutul Francez. Cum a impresionat dascălul buzoian

Lucia-Diana Vrăcioiu este profesor titular de limba franceză de 16 ani. S-a format la Bacău, însă, după căsătorie s-a mutat la Buzău și acum predă la Colegiul Național Mihai Eminescu. Îndrăgostită de limba franceză și dedicată profesiei de dascăl, Lucia-Diana Vrăcioiu vede fiecare oră petrecută alături de elevi ca pe o oportunitate de a-i învăța nu doar vorbitul în limba franceză, ci și alte lucruri folositoare în dezvoltarea lor. Așa s-a întâmplat și atunci când a primit provocarea de a participa la concursul lansat de Institutul Francez.

”Când am descoperit apariția acestui concurs am zis să încerc. Dacă elevii sunt dornici, mie îmi face plăcere să creez resurse pentru ei. Dacă încerc există o minimă șansă de câștig.  Consider că orice formare pe limba franceză furnizată de Franța și UE ne aduce cu un pas mai aproape de realizarea obiectivele în ceea ce privește competențele ce trebuie dezvoltate la elevii noștri”, a spus  Lucia-Diana Vrăcioiu.

Drumul nu a fost deloc ușor. Concursul a vizat realizarea unei ”capsule” video de maximum două minute, însoțită de un dosar pedagogic de predare FLE dedicat unei sesiuni de cincizeci de minute despre Jocurile Olimpice și Paralimpice Paris 2024. Cum metoda de predare era cheia, profesorul de la Eminescu a decis să-și pună în aplicare abilitățile dobândite în alte stagii de pregătire și, în același timp, să pună în valoare creativitatea elevilor săi. A ales să-i implice pe elevii de la profilul real, iar alegerea s-a dovedit a fi câștigătoare, pentru că ideea care i-a și adus bursa oferită de Institutul Francez a fost propusă de Sebastian Cîmpeanu, elev în clasa a IX-a. Mai exact, realizarea unui buletin de știri în limba franceză în care să fie prezentate informațiile esențiale de Jocurile Olimpice și Paralimpice Paris 2024.

” Selecția elevilor care au participat la realizarea capsulei video s-a desfășurat astfel: doamna profesor Lucia-Diana Vrăcioiu a propus activitatea elevilor – sub forma unui proiect la clasă. Evaluând suita de produse realizate la clasele IX I, IX J, IX H, doamna profesor a selectat capsula video creată de echipa clasei a IX-a J, filiera Teoretică, profil Real, specializarea Matematică – Informatică, echipă compusă din elevii: Sebastian CÎMPEANU, Alexandru MOISE, Alexia MOLDOVEANU și Mihai LAL”, a spus Camelia Voicu, directorul Colegiului Mihai Eminescu.

După alegerea temei și modalității de prezentare a urmat o muncă ce a presupun un efort comun din partea profesorului, a lui Sebastian, dar și al altor trei elevi, Alexandru MOISE, Alexia MOLDOVEANU și Mihai LAL , care au reușit să realizeze jurnalul de știri de două minute.

”Așa cum ei sunt suprasaturați de tot ce ține de media, noi trebuie să fim cu un pas înaintea lor, să-i provocăm, să vedem care sunt centrele lor de interes și efectiv să ne jucăm cu ele. De exemplu, la vârsta lor, dorința de afirmare este puternică și le-am dat posibilitatea să se afirme așa cum doresc. Desigur că am intervin punctual, a corectat, dar ideea generală a capsulei video a fost ideea lor”, a spus Lucia Diana Vrăcioiu.

S-a lucrat contracronometru și au fost zeci de duble în fața camerei și texte citite în limba franceză, dar rezultatul final a meritat tot efortul.

Lucia-Diana Vrăcioiu este profesorul care a câștigat singura bursă pusă la bătaie de Institutul Francez, care constă într-un stagiu de formare, timp de două săptămâni, în Franța, în perioada iulie/august 2024.

”Dosarul pedagogic al doamnei profesor s-a evidențiat atât prin originalitate, cât și prin detalierea complexă a conținuturilor raportate la competențele specifice nivelului B1”, a spus Camelia Voicu.

Însă, mai mult decât atât, realizarea acestui proiect le-a adus o satisfacție enormă elevilor, care au dobândit încredere în ei, motiv pentru care  Lucia-Diana Vrăcioiu are în plan implementarea acestei idei chiar la nivel județean. Mai exact, amenajarea unui club media în care elevii din Buzău să-și poată realiza jurnale de știri și emisiuni, accesibile în rețelele de socializare, pe diferite teme de interes pentru copii, în limba franceză.

”Impactul acestui proiect asupra comunității educaționale avută ca eșantion a fost pozitiv întrucât elevii au propus doamnei profesor continuarea activității de producție media – realizarea unor emisiuni TV, cu și despre elevi. Pentru că acest tip de activități aduc beneficii considerabile procesului educativ formal – atât prin dezvoltarea competențelor digitale, pragmatice, lingvistice și sociolingvistice, cât și prin antrenarea gândirii critice, doamna profesor a decis continuarea lor în viitoarele proiecte”, a spus Camelia Voicu.