Actualitate

Pasiune costisitoare, tuningul auto poate schimba total fața și performanțele unei mașini. Care sunt cele mai cerute modificări

Sursa-Instagram/dusterbymcs
Sursa-Instagram/dusterbymcs

Miros de anvelopă încinsă, scârțăit de roți, urme de frâne pe asfalt… Nu e vreun scenariu de film, așa arată o seară normală din viața unui pasionat auto. Locurile în care se întâlnesc ca să își expună ultimele modificări ale mașinilor și să discute despre cum pot îmbunătăți performanțele bolizilor, sunt deja cunoscute. Câteva parcări, printre care cea de lângă patinoar și cea a unui hypermarket din nordul orașului, devin, seară de seară o expoziție ambulantă de mașini tunate. Rezultatele acestor întâlniri sunt prezente pe rețelele sociale care abundă în fotografii de la aceste întâlniri.

Pasiunea aceasta nu e deloc ieftină, dar, pentru că există cerere, există și multe service-uri care se ocupă serios de tuning auto.  Am intrat într-un astfel de service ca să aflăm ce fel de ”îmbunătățiri” sunt cerute cel mai des, în ce măsură sunt premise de legislația rutieră și care sunt intervențiile care nu vor trece niciodată de filtrul inginerilor de la Registrul Auto Român.

Buzăul numără mulți pasionați auto care  se mândresc cu o mașină ce le poartă semnătura, atât din punct de vedere software, cât și din punct de vedere estetic. Cei mai mulți aleg stilul de tuning japonez, însemnând roți mari și înclinate, de parcă fuzetele ar fi rupte, jante ieșite în afară, de o lățime considerabilă, și folii de un negru intens. Pentru completare, eleronul e un fel de cireașă de pe tort, cu mențiunea că modelul mașinii trebuie să permită montarea acestuia. Altfel spus, dacă mașina nu este prevăzută din fabrică cu eleron, atunci montarea lui nu va fi niciodată una autorizată și va putea atrage o amendă. Eleroanele, popularizate încă din anii 70, instalate pe mașinile sport și pe cele de curse, au rolul de a spori componenta aerodinamică, îmbunătățind fluxul de aer din jurul mașinii.

Vloggerii și influencerii din domeniul auto joacă un rol important în trendurile în materie de tunning. Postările lor devin repede virale și din ele afli ce e în trend, ce e permis și ce nu, cât costă și care sunt cei mai de încredere furnizori. Tinerii sunt cei mai receptivi la informația livrată astfel și cer să își modifice mașinile în funcție de ultimele postări de pe rețelele sociale. Și cum pasiunea e nemărginită, unii reușesc să-și modifice singuri mașinile. Alții încearcă să apeleze la service-urile autorizate, doar că, ajungând acolo, trebuie să fie pregătiți și pentru un refuz, dacă intervențiile trec dincolo de ceea ce permite legea.

„Cerințele sunt diverse, însă acestea trebuie să îndeplinească normele legale. Cerințele pleacă de la diverse tipuri de iluminare până la modificări substanțiale ale motorului, ale suspensiei. Mulți dintre tinerii pasionați vor să iasă în evidență cu propriile  inspirații” ne spune Răzvan Teodorescu, proprietarul unui service auto autorizat.

Printre clienții săi sunt și pasionați care participă la expoziții și curse de mașini, dispuși să joace sume mari la loteria tuning-ului. Asta și pentru că, în final, intervențiile sunt răsplătite cu premii sau laudele cunoscătorilor din domeniu.

Sursa-Instagram/dusterbymcs

Tuningul poate scoate din buzunarul proprietarului până la câteva mii de euro

În această imagine vedeți cum arată o mașină care participă la etapele Campionatului Național de Rally Raid, pe distanțe  minime de 250 de km și în care proprietarul, organizator de ieșiri în natură, a investit 7000 de euro ca să modifice aproape tot, începând cu motorul și terminând cu sistemul audio.

Ce modificări trec RAR-ul?

Totuși, intervențiile se raportează întotdeauna la ceea ce poate trece inspecția tehnică periodică (ITP-ul). Orice modificare adusă mașinii trebuie însoțită de un certificat de conformitate și de un deviz de montaj într-un service autorizat. Fără acestea, proprietarul mașinii, prins în trafic, de polițiști, riscă să rămână fără certificatul de înmatriculare. Ca să-l recapete va trebui să treacă mai întâi pe la Registrul Auto Român, iar acolo, filtrele sunt foarte stricte.

Abaterile pentru care sunt reținute, cel mai des, certificate de înmatriculare sunt dimensiunile neconforme ale anvelopelor, modificările la sistemul de eșapament, arcurile tăiate pentru a se micșora garda la sol a vehiculului și modificările la sistemul de iluminare. Din ultima categorie, cele mai căutate sunt farurile cu xenon instalate pe mașini care nu sunt prevăzute astfel din fabrică.

Folia de pe geamuri, cel mai răspândit element de tuning, trebuie să îndeplinească cerințe clare. „Au fost cazuri când au venit la Registrul Auto Român cu folie neomologată și pe geamurile laterale, uși față, și pe parbriz, și pe geamuri spate și lunetă, dar au fost repinși. Pe ușile față și parbriz au voie doar cu folie cu transparență 70%. Au fost cazuri de jante și anvelope neomologate, tot felul de mașini tunate, dar au fost respinse” ne relatează Grigore Nedelcu, șeful reprezentanței RAR Buzău, din experiența ultimilor ani.

Grigore Nedelcu, șeful RAR Buzău

Inventivitatea pasionaților de cai putere și tuning nu are limite, dar nici inginerii de la RAR nu s-au născut ieri.

„Îmi aduc aminte de cineva care a fost respins de câteva ori pentru coroziuni la elemente de rezistență la caroserie și, de fiecare data, venea cu spumă de izolație introdusă în lăcașul respectiv, dat cu teroson și altele, încerca să ne păcălească, dar nu a mers”, ne mai spune Grigore Nedelcu.

Orice intervenție neautorizată poate să însemne, pe lângă sancțiunea de la Poliția Rutieră, și costuri pe măsură. Pentru că, revenirea la starea initial a mașinii sau înlocuirea cu elemente premise se face doar în service-uri autorizate, ceea ce înseamnă costuri mai mari decât dacă s-ar alege, de la început, un tuning permis de legislația românească.