Actualitate

Povestea buzoianului care îi învață gravura pe studenții de la Arte: ”Gravura contemporană a dobândit influențele hotărâtoare ale tehnologiei”

Cosmin Pănescu este un buzoian care în urmă cu câțiva ani a decis că arta este ceea ce îl definește, așa că s-a hotărât să studieze și să se specializeze în grafică. A devenit student al Facultății de Arte Vizuale și Design din Iași, iar povestea lui s-a țesut din pasiunea pentru gravură. Evoluția l-a adus în punctul în care profesorii săi l-au sfătuit să nu părăsească facultatea, la finalul studiilor, ci să rămână pentru a îndruma studenții ce urmează aceeași cale.

De aproximativ doi ani, Cosmin este asistent doctorand laborant la Universitatea Națională de Arte ”George Enescu” (UNAGE) Iași și consideră că „prin multă muncă, determinare, răbdare, seriozitate și interes pentru a învăța și pentru a dobândi anumite cunoștințe noi”, oricine poate progresa și reuși să își realizeze sau să își urmeze visul. Citiți, mai jos, un interviu în exclusivitate cu artistul buzoian care îndrumă pașii studenților la UNAGE Iași.

Rep: Cum te-ai descrie prin prisma pasiunilor tale?

Prin prisma pasiunilor personale aș putea spune că sunt o fire destul de răbdătoare, curioasă, ambițioasă și dornică de a încerca lucruri noi. Dar, cu un mic procentaj de modestie, pot spune că sunt o persoană care muncește din greu și care își stabilește obiective realiste, în mod constant, cineva care este orientat spre rezultate și care este în creștere și care continuă să crească chiar dacă postul sau poziția respectivă nu o cere direct. De cele mai multe ori creșterea mea profesională se bazează pe ceea ce studiez, ambele fiind relaționate direct sau indirect cu locul de muncă.

Rep: Care a fost parcursul tău educațional?

Pot spune că am urmat și urmez un parcurs educațional vast, dar să începem cu începutul: am absolvit clasele I-XII la Liceul de Arte „Margareta Sterian” din Buzău, iar studiile superioare de licență și masterat la Facultatea de Arte Vizuale și Design din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași și, în prezent, am început un doctorat în domeniul artelor vizuale, mai exact în grafică, anul III, la aceeași Universitate.

Rep: Dintre materiile studiate, ce ți-a atras atenția în facultate?

Nu pot spune că în facultate a existat o singură disciplină care mi-a acaparat atenția în mod special, deoarece Facultatea de Arte Vizuale și Design are o arie vastă de domenii foarte atractive și folositoare. Personal consider că, în facultate, fiecare materie a avut un caracter specific cu totul special, datorită cunoștințelor noi și complexe, care m-au ajutat să mă dezvolt pe plan profesional. Și totuși, mi-am dorit în mod special să mă axez pe a mă specializa și dezvolta în gravura tradițională.

Rep: Cum ai descrie gravura? Ce emoții crezi că ascunde procesul de lucru?

Aș putea spune că, dacă analizăm o gravură printr-o viziune relativ amplă, gravura se poate defini ca un gen al artelor plastice, în care elementul central este prelucrarea unui suport cu scopul de a crea un ansamblu de semne plastice cu subiect conceptual, pentru a putea fi reprodus în mai multe exemplare, prin tipărire. Tot acest proces pune în discuție notații abstracte, concepte și problematici abordate, din încercările autorului de a crea și de a găsi soluția ideală pentru a transmite anumite concretizări sau noțiuni prin intermediul vizual. Deoarece conceptul în gravură poate fi considerat o manifestare vizuală, prin care se încearcă o surprindere a gândirii societății actuale prin modul cum autorul o percepe în realitatea sa și o transmite printr-o gravură, urmărind ca publicul receptor să înțeleagă și să vizualizeze tot ceea se întâmplă. Din perspectivă afectivă, pot spune că întregul proces de lucru, poate oferi autorului un spațiu sincer și intim de contemplare, în mod special la o gravură monocrom.

Rep: Știu că gravura este o ramură ce presupune meticulozitate. Ce virtuți crezi că trebuie să ai pentru a realiza o lucrare de artă – gravură?

Nu pot spune că există o virtute sau o calitate specială sau strict necesară pentru a realiza o lucrare de artă, pentru că domeniul artistic poate fi considerat un proces de creație, prin care o persoană își poate exprima trăirile și sentimentele, cu ajutorul elementelor de limbaj plastic. Dar personal pot spune că în domeniul artistic, răbdarea poate fi o virtute, deoarece, cu cât este mai aprofundat și dezvoltat un concept, cu atât percepția subiectului este mai precisă, și, cu cât este mai lucrată o lucrare sau o matriță, cu atât impactul estetic va fi mai impresionant.

„Iași capitală regală” – gravură mixtă-acvaforte și acvatinta
„Oscilație” – gravură hibrid

Rep: Gravura tradițională este unul dintre cele mai vechi procese de imprimare din istorie. Cum ai descrie tu gravura acum, în Epoca Vitezei?

Aș putea veni chiar cu un argument, nu doar cu o descriere, deoarece într-un spațiu clasificat în gravura tradițională sunt predominante concepte și teorii despre elementele limbajului plastic și tipar, care sunt într-o continuă evoluție. Datorită acestui principiu, în gravura contemporană conceptul artistic poate aborda formule experimentale, care rediscută imaginea grafică și care o pot scoate din zona ei de confort, prin utilizarea sunetelor, formelor virtuale, dezvoltate subtil, cu sau fără ajutorul noilor tehnologii, sau prin sisteme hibrid. O gravură contemporană pune accentul pe abordări conceptuale care se pot rupe de mediul tradițional, deoarece gravura contemporană a dobândit influențe în care tehnologia s-a impus hotărâtor, dar și influențe în care mediul tradițional și-a păstrat caracteristicile estetice. Toate aceste influențe au avut scopul de a dezvolta și susține un mediu hibrid. Mediul hibrid poate evolua sau se poate reinventa prin recuperări și destructurări ale tehnicilor și a tehnologiei gravurii tradiționale. Spațiul grafic s-a modificat nu doar din punctul de vedere al evoluției tehnologice, cât mai ales, ca structură de gândire și poziționare extinsă în arta contemporană. Gravura contemporană este de fapt o formă evoluată a ceea ce a fost inițial o gravură tradițională, datorită influenței aspectului tehnic, și a materialelor și uneltelor de astăzi, care chiar dacă sunt modificate față de ceea ce erau inițial, respectă principiile tradiționale, dar sunt adaptate tehnologic și conceptual la societatea contemporană. Așadar o gravură contemporană poate suporta intervenții în construcția gravurii, prin modificarea procedeelor de atac, fizic sau chimic, și a aspectelor experimentale manifestate la nivelul realizării plăcii sau la nivelul imprimării.

Rep: Crezi că acest domeniu se poate transforma într-o activitate permanentă?

Domeniul artistic a fost și va fi o activitate permanentă pentru mine, deoarece am o plăcere și dragoste aparte pentru aria artistică. Acest lucru m-a determinat să mă implic atât de mult încât a devenit o latură indispensabilă din viața mea. În special în perioada de pandemie am descoperit cu adevărat cât de mult îmi lipsea lucrul în atelier și cât de tare îmi doresc să mă dezvolt și să excelez în acest domeniu. Și referitor la postul de laborant nu pot spune decât că este cu adevărat o provocare, care mă determină să-mi dezvolt și aprofundez mai mult cunoștințele dobândite până în prezent.

Rep: Cum este ca, din student, să devii îndrumător?

Este, cu adevărat, o tranziție complexă, pentru că această trecere presupune o maturitate, o responsabilitate și o implicare abundentă. Am fost plăcut uimit de receptivitatea și implicarea studenților, pentru a dezbate, soluționa și realiza anumite concepte, proiecte și lucrări, în mod special cu o persoană care este apropiată de vârsta lor. Personal, cred că tocmai o astfel de tranziție, de la a fi îndrumat la a îndruma, poate determina un student să fie mai implicat și mai conștiincios sau să exceleze într-un anumit domeniu.

Rep: Din ce îți iei resursa de bucurii sufletești zi de zi?

În momentul când ajut o persoană am un sentiment de energie pozitivă care mă determină să merg mai departe, chiar dacă simt sau știu că o să fie din ce în ce mai greu. De exemplu, în momentul când lucrez în atelier cu studenții, ore întregi, zi de zi, și văd că rezultatul final este cu adevărat remarcabil, atunci simt o bucurie care mă determină să trec peste trudă depusă.

Rep: La ce expoziții ai participat?

Pentru mine proiectele expoziționale sunt o modalitate prin care îmi întrețin bucuria sufletească, pentru că cel mai plăcut și satisfăcător sentiment, este acel moment când îți vezi munca și efortul depus pentru a crea o lucrare care să merite expusă, apreciată și dezbătută de un public curios. Și pot spune că am participat la câteva expoziții, dar o să numesc doar câteva, am participat la Proiectul expozițional Basme reConstruite, care se află la a VI-a ediție și cumulează cele mai reușite proiecte ale studenților specializării Grafică, studii licență și master. Proiectele cuprind lucrări din arealul graficii, de la ilustrație de carte, schițe de personaj, proiecte de gravură și carte obiect, astfel demonstrând versatilitatea graficii și interesul studenților pentru practicile contemporane din domeniu; Expoziția Sincretic a cadrelor didactice ale specializării Arte plastice – Grafică. Proiectul expozițional, face parte din seria de manifestări a Festivalului Național al Educației, ediția 2022; Expoziția Grafică & Sculptură, care reunește profesori de grafică și sculptură din centre universitare naționale și internaționale precum, Universitatea Națională de Arte / București, Universitatea Shumen / Bulgaria, Universitatea de Artă și Design / Cluj-Napoca, Universitatea de Vest, Facultatea de Arte și Design / Timișoara, Universitatea Națională de Arte “George Enescu” / Iași, Universitatea Tekirdag Namik Kemal / Turcia, Universitatea Canakkale Onsekiz Mart / Turcia, Universitatea Gaziantep / Turcia.

Rep: Ce teme surprinzi în lucrările tale? Ce visuri ai?

De cele mai multe ori, în lucrările mele, optez pentru a reprezenta anumite contemplări personale legate de diverse domenii de interes sau anumite sentimente și trăiri interioare care au o însemnătate profundă pentru mine. De exemplu, în lucrările create și expuse recent am optat pentru ipostazele luminii, cu scopul de a surprinde dezvoltarea și extinderea mediului grafic în arta contemporană prin exploatarea tiparului și a tehnicilor tradiționale de gravură transpuse în medii noi contemporane, prin intermediul instalațiilor artistice, pentru a sublinia o dezvoltare a culturii vizuale contemporane. Nu pot spune că am un vis exact, fiind o persoană cu o fire ceva mai realistă, prefer să mă bucur în totalitate de prezent și să merg mai departe încet și sigur. Dar pe viitor mi-am propus să-mi dezvolt și mai mult cunoștințele acumulate până în prezent și să le pun în aplicare prin mai multe lucrări și proiecte artistice, pentru a evolua și mai mult pe plan profesional.

„Undă” – instalație artistică

Rep: Ce sfat le-ai da tu studenților care doresc să dea la UNAGE Iași?

Pe viitori admitanți și studenți îi sfătuiesc să aplice cu încredere și cu inima deschisă la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași. Le mai pot sugerea să fie cât se poate de încrezători în dorința, visul și munca lor, deoarece prin multă muncă, determinare, răbdare, seriozitate și interes pentru a învăța și pentru a dobândi anumite cunoștințe noi, pot progresa și reuși cu succes să își realizeze sau să își urmeze visul.