Actualitate

Povestea unei buzoience care a ajuns să vândă zacuscă românescă și în Londra. Totul a pornit, în pandemie, de la o postare pe Facebook

foto: Google
foto: Google

Gospodine devenite, în pandemie, antreprenori. Este cazul multor femei are au știut să profite de elanul comerțului online practicat prin intermediul rețelelor sociale și care au pus pe picioare afaceri profitabile în perioada de pandemie. Un exemplu este și familia Alinei Vica, din localitatea Ojasca , care de la o simplă postare pe contul personal de Facebook a ajuns să vândă zacuscă chiar și românilor stabiliți peste hotare.

Povestea familiei din Ojasca a început în 2020, când, spre final de vară, așa cum obișnuiește fiecare gospodină, Alina pregătea împreună cu mama sa zacuscă pentru iarnă și au imortalizat momentul într-o fotografie pe care ulterior au postat-o pe Facebook. Postarea a ”lăsat gura apă” celor ce au privit-o așa că mesajele au început să curgă. Toți cereau zacuscă „ca la mama acasă”.

„Noi am început în 2020, undeva prin septembrie, datorită unei simple postări pe Facebook. Am pus pur și simplu o postare pentru noi, pentru acasă. Ulterior am primit mesaje de la persoane pe care nu le cunoșteam că ar dori  să cumpere. Așa ne-a venit ideea”, povestește Vica Elena Alina.

Alina Vica

Preparatul este unul 100% natural și foarte de gustos, incomparabil cu ce se găsește în marile lanțuri de magazine, așa că numărul solicitărilor a continuat să crească. În plus, pandemia, care a favorizat comerțul online, i-a ajutat să dezvolte rapid întreaga afacere.

”Într-adevăr, de atunci și până acum s-a dezvoltat mult afacerea, pentru că în pandemie  oamenii chiar au cumpărat online. În primul an am făcut o cantitate ma mică de zacuscă, dar în 2021 am avut 400 de borcane și am rămas fără stoc. Adică nu ne așteptam să fie chiar așa, o vânzare prea mare”, a spus Alina Vica.

Cu alte cuvinte, comenzile au curs, iar printre clienți s-au numărat chiar și români stabiliți în Londra.

„Consider că gustul i-a făcut pe mulți să ne recomande mai departe. Rețeta noastră de zacuscă este una care se face manual, nu este nimic dat la mașina de tocat, adică nu are o consintență asemănătoare piureului, ci are legumele tăiate, se văd și se simt. S-a dus vorba pur și simplu, din om în om”, a spus buzoianca.

mama Alinei

Și afacerea continuă să se dezvolte. Dacă în primul an a vândut doar zacuscă, în al doilea an și-a surprins clienții și cu castraveți și gogoșari murați, după rețetele bunicilor.

”Am început anul trecut doar cu zacuscă, continuând pe timp de vară cu zmeură și mure proaspete și ulterior, în 2021, am mai introdus două produse: castraveți murați și gogoșari cu conopidă. Sunt multe persoane care vin și din alte orașe care au luat și în primul an și în al doilea”, a mai adăugat buzoianca.

În total, în 2021 familia din Ojasca a vândut aproape 800 de borcane cu preparate românești, iar 200 au ajuns în Londra, la un româns stabilit acolo care a primit recomandarea produselor de la o altă persoane care le gustase deja. De altfel, buzoianca spune că nu și-a făcut niciun fel de reclamă ci doar postări pe pagina de Facebook, iar clienții au venit la recomandare sau pur și simplu după ce au citit rândurile scrise de fiica familiei pe rețelele sociale.  

Povestea familiei din Ojasca nu este singură. Tot în pandemie au înflorit multe afaceri care au la bază comerțul cu produse alimentare. Postările cu preparatele românești, făcute ca la mama acasă, după rețete vechi, sunt extrem de apreciate , iar prin intermediul lor sunt vândute de la prăjituri, cozonaci, până la preparate pe bază de carne, brânzeturi, fructe și legume.

Un alt exemplu este cel al al Armetizei Cățoiu care în pandemie și-a dezvoltat afacerea pornită inițial doar la nivel de hobby și pentru a-și ajuta prietenii care doreau să consume legume și fructe românești. Este vorba despre livrarea la domiciliu al unui coș de legume și fructe proaspete, în funcție de sezon. Buzoianca a povestit pentru șansanews că inițial livra câte un coș în care punea tot ce avea în grădină, la momentul respectiv, prietenilor și cunoștințelor de la oraș care nu aveau timp să facă piața dar care doreau să consume legume și fructe românești. Cu timpul însă a început să mai adauge și câte o dulceață de casă sau chiar suc natural de fructe

”Am încercat să fac și o dulceață de nuci, o murată, un lichior de mure. Am dat pe piață și așa ceva, puțin, dar sunt la început. Am făcut acum și sucuri natural din fructele mele care erau în surplus. Având foarte multe fructe, mere, pere, aronia, zmeură, mure și am completat cu lămâi, ghimbir și mentă din comerț, am făcut diferite sortimente de sucuri, care au intrat destul de bine pe piață și au mers foarte bine pentru că sunt gustoase, fără zahăr, naturale, iar combinațiile făcute chiar au fost pe placul multor persoane”, a spus Artemiza Cățoiu.

Buzoinca spune că nu s-a gândit că totul se va transforma într-o afacere cu așa amploare, dar că cererile pur și simplu au crescut, mai ales în perioada de pandemie. Clienții sunt din municipiul Buzău și sunt atrași tot prin intermediul rețelelor sociale.

„Nu m-am gândit niciodată la un profit considerabil. Consider că ceea ce fac este un salariu mediu. Undeva în jurul a 3.000 de lei. Eu stau la țară, undeva la 35 de km de oraș. Livrând zilnic în oraș  aceste produse”, a spus Artemiza Cățoiu.

Buzoianca a spus că va continua să-și dezvolte afacerea, iar pentru la primăvară vrea să adauge în coșul zilnic și carne de pasăre proaspătă, de la păsări crescute în curte, dar și ouă.