A recunoaște, în sistemul actual de învățământ, că există greșeală, e sinonim cu a fluiera în biserică. Asta face și mai curajos gestul unei tinere profesoare din Buzău de a reuni propriile greșeli în care a picat, în practica profesională, și de a le publica sub forma unui îndreptar la îndemâna dascălului.
”Am fost pe rând profesorul deznădăjduit, frustrat, lipsit de putere și de sens, epuizat emoțional, fără încredere și speranță, amărât, plin de resentimente și de regrete, neputincios, cinic, derealizat, decompensat, confuz, cu o identitate neclară. M-am simțit singură și neînțeleasă, mi-a fost teamă să nu fie criticată și exclusă și multă vreme nu m-am putut uita la propriile decizii pentru că mă durea, fizic, să îmi văd greșelile. Blocată într-o rigiditate de gânduri și reacții, nu suportam și nu acceptam lumea/oamenii așa cum sunt, hrănind ideea că sunt neîmplinită din cauza ministerului/statului/sistemului/societății.” își începe autoarea spovedania publică.
Carmen Neagu este profesoară de limba engleză, cu o experiență de 17 ani la catedră, licențiată în istorie și filologie, iar, de dată recentă, psiholog autorizat în cadrul Colegiului Psihologilor și psihoterapeut în supervizare. Drumul de la catedră către înțelegerea propriilor trăiri, conștientizarea propriilor greșeli și îndreptarea, sunt suma unor experiențe pe care Carmen Neagu le împărtășește prin volumul prezentat sâmbătă publicului buzoian, în cadrul unei lansări la Iazul Morilor.
Argumentul pentru care a vrut să împărtășească ceea ce a experimentat în haina dascălului, este mai jos:
Volumul este structurat pe 10 capitole care abordează 10 dintre cele mai semnificative greșeli pe care le poate face un dascăl:
-identificarea cu rolul;
-abuzul și cinismul;
– incontinența emoțională;
– victimizarea;
-lupta de putere;
-sursa de sens;
-burnout-ul și depresia;
-schimbarea;
-credința și deriva.
Cartea ”Tezaur de greșeli. Ghid de supraviețuire pentru profesori” vine la pachet cu un ghid terapeutic ”Îmblânzirea anxietății” conținând exerciții și sfaturi practice.
”Când accesăm această profesie suntem pregătiți în direcția cunoașterii cognitive, învățăm metode, stăpânim pedagogie, dar nu ne știm pe noi, nu înțelegem emoțional și subiectiv unicitatea noastră și a copiilor. Așa începe desăvârșirea dascălului: șlefuit de experiențe, de interacțiuni, de căutări și de înțelesuri, ajunge la un echilibru interior, de unde poate adduce echilibrul la clasă. ” notează autoarea care, după ce a parcurs toate etapele carierei didactice, până la gradul I, a mers la Facultatea de Psihologie pentru a răspunde multitudinii de întrebări pe care activitatea de la catedră nu i le oferea, în ciuda experienței.
”Profesoară și psiholog, Carmen a scris o carte ce are capacitatea de a revoluționa felul în care se petrece procesul educațional în România. O carte care deschide discuția despre bagajul de trăiri pe care toți le avem, dar despre care suntem ,,educați” să nu vorbim și, ascunzându-le, ne rănim, le transmitem copiilor și influențăm viețile celor din jur- familie și colegi.
Anxietate, depresie, emoții reprimate, tonul ridicat al neputinței, perfecționism, frica de eșec, grija mai mare față de ce cred cei din jur în detrimentul grijei de Sine, toate acestea capătă sens și soluții în cele 184 de pagini pe care le-am citit pe nerăsuflate. Este o carte pentru profesori, părinți, lideri, pentru oameni care lucrează în grupuri. ” scrie Oana Matache, viceprimar al municipiului Buzău și vorbitor la lansarea volumului ”Tezaur de greșeli. Ghid de supraviețuire pentru profesori”.
Cartea poate fi comandată AICI, loc în care găsiți și alte resurse deschise ce pot fi utile în activitatea de zi cu zi.
Adaugă comentarii