Actualitate

Profesorul Cătălin Zaman, care a făcut performanță într-o școală la țară, a primit premiul Merito2021. Mărturia sinceră a unui dascăl cu har: ”Vreau să cred că învățământul cu biciul a dispărut”

sursa: proiectulmerito.ro
sursa: proiectulmerito.ro

Un profesor care predă la țară, un dascăl cu har, supranumit ”Domnul Trandafir” a primit anul acestea premiul Merito 2021, un premiu înmânat pentru performanța obținută indiferent de condiții, un premiu pentru cadrele didactice care obțin rezultate cu copiii  și care sunt iubiți de comunitate.

Cătălin Zaman de 38 de ani, profesor de Limba și Literatura Română, care predă la școala din Clondiru, este unul cei 12 premianți Merito de anul acesta, dintr-un total de peste 600 de cadre didactice din toată țara înscrise în această competiție. Premiul a fost înmânat miercuri seară, la București, iar joi Cătălin Zaman a acceptat să vorbească despre ce înseamnă această distincție pentru un profesor care predă la o școală din mediul rural, și care a ajuns să se numere printre cei mai apreciați dascăli din țară.

” A fost o gală emoționantă, și prin dimensiunile ei și prin calitatea oamenilor care au participat, de la profesori din toată țara la oameni de afaceri, pentru că ei sprijină  proiectul acesta „Merito” și ei sunt hotărâți să investească în Educație pentru a crește sistemul educațional. Cred că e trist că oameni ca ei, dornici de a schimba lucrurile în țară, investesc mai mult în sistemul educațional decât o face statul. Prin urmare, schimbarea vine tot de la noi, de la oamenii din jur, dornici de implicare, cred că sătui de a bate pasul pe loc în mai toate domeniile noastre importante. Schimbarea vine tot de lângă noi, nu de unde trebuie. Am plâns și plâng încă  atunci când rememorez clipa în care am primit acest premiu. Înseamnă infinit pentru mine”, a mărturisit pentru șansanews.ro profesorul Cătălin Zaman.

Tânărul profesor  spune că premiul obținut îl emoționează încă până la lacrimi, deși au trecute ore de la momentul festivității, dar îl obligă la și mai mult. E extrem de mișcat de faptul că a ajuns să primească această distincție după ce a fost propus fără să știe de copii ori de părinții acestora.

„Premiul este o confirmare că am făcut bine ceea ce am făcut acolo. Cred că, de la un punct încolo, la un moment dat în cariera noastră de cadre didactice, ai nevoie de  o motivație de genul acesta, de un nou restart, care să îți deschidă puțin orizonturile, să înțelegi că poți face lucrurile și mai bine decât le faci, le poți face altfel și în favoarea copiilor. Am fost foarte emoționat, cred că este culmea carierei mele didactice de până acum. De departe, cel mai emoționant și cel mai important. Nu premiul în sine este important, ci faptul că esti apreciat pentru ce ai făcut acolo, cu resursele tale puține, cu cele două mâini ale tale și cu mintea ta, atât! Este un premiu care nu ţine cont de hârtii, de punctele acelea care ni se cer an de an pe la transferuri, pe la restrângeri, ci ţine cont efectiv de calitatea actului care încadrează că tu ai reușit cu acei copii. Clar mă obligă să cresc nivelul calității, să fac lucruri mai bune și mai multe pentru copiii din comunitatea pe care am reprezentat-o aici. Pentru că premiul acesta pe care l-am primit nu este premiul meu, este premiul tuturor copiilor pe care i-am avut și îi am și care nu au avut șansa de a primi un astfel de premiu, deși ar fi meritat.”

Dincolo de premiul Merito 2021 pentru cel mai bun profesor, Cătălin Zaman vorbește și despre ce l-a făcut să fie atât de iubit de comunitatea sa și să aibă rezultate foarte  bune cu copiii de la clasă, deși poate mulți nu au atâtea posibilități ca cei de la oraș. În prezentarea sa de pe site-ul proiectulmerito.ro, dedicat competiției ce premiază excelența în Educație, Cătălin Zaman spune:

” Am intrat în învățământ cu gândul de a le arăta copiilor altceva, o alternativă la învățământul rigid, tradițional. Am căutat să inversez puțin procesul de predare: elevii să facă exerciții și să își extragă singuri teoria de acolo. Le cer să lucreze pe grupe, să facă prezentări în PowerPoint, facem studii de caz, îi încurajez să mă întrerupă oricând nu au înțeles ceva. (..) Cred că învățământul „cu biciul” a dispărut. Trebuie să fi dispărut. Și îmi place să cred că a dispărut și mentalitatea profesorilor de zei ai clasei, de stăpâni ai celor patru pereți. Copiii nu trebuie să vadă școala ca un loc unde cară ghiozdanul din cauză că le impun părinții sau că trebuie să fie acolo, ci ca un mijloc de a progresa. Trebuie să știe că nu vin acolo să fie sancționați, ci să se simtă bine. O lecție importantă pe care am învățat-o în timp a fost să privesc materia pe care o predau prin ochii copilului, nu prin ochii mei. Toate cadrele didactice sunt izvoare de cunoștințe, dar profesor cu adevărat e cel care reușește să-și aducă nivelul de cunoștințe la nivelul de înțelegere al elevului. Abia atunci poți culege roadele, dacă privești un pic dinspre bancă spre tablă, să vezi ce-ar putea fi greu de înțeles în felul în care ai explicat tu.”

Profesorul relatează și o experiență trăită la catedră, atunci când le-a dat copiilor de la clasa sa un test iar ei au luat note proaste. Și-a dat seama că nu copiii au fost de vină, ci el. A ales, astfel, să predea încă o dată lecția, iar apoi rezultatele au fost cele așteptate. Iar un astfel de gest nu-l poate face decât un profesor adevărat, cu har, care pune mai presus de orice binele si interesul copiilor:

” La un moment dat, am dat un test la o clasă unde n-a luat nimeni mai mult de 7 și mi-am dat seama că acolo am greșit eu cu ceva. Am luat capitolul de la capăt, l-am mai predat o dată, altfel, apoi rezultatele au fost bune. Era clar că fusese vina mea, nu putem să aruncăm totul doar în cârca lor. Noi suntem furnizorii de informații, trebuie să privim din partea cealaltă, dinspre bancă. Vreau să vadă că acolo, la catedră, profesorul nu e doar profesor, ci este călăuzitor și uneori model. Sunt profesorul – prieten, orele mele nu sunt doar pentru transmiterea brută a informației. Uneori îi aplaud. De exemplu, am avut o simulare națională la care rezultatele au fost deosebite. Pentru că știu că mi se împăienjenesc imediat ochii de lacrimi când simt o emoție mai puternică, m-am ridicat în picioare la catedră și i-am aplaudat. (…) Încerc să le iau din presiunea de pe umeri. Le spun că indiferent ce se întâmplă la Evaluarea Națională – examen care este mai important decât Bacalaureatul pentru că le alege profilul, deci drumul în viață –, eu sunt singurul responsabil. „Indiferent de rezultat, nu vă va certa nimeni, nu vă reproșează nimeni nimic, eu sunt singurul vinovat, pentru că eu v-am învățat ce știți”, ăsta e discursul meu înainte de simulări și de examen. (..) Trebuie să încetăm să îi mai privim pe copii doar în funcție de română și de matematică. Faptul că din orele mele rămân doar cu cunoștințe de nota 5, de exemplu, nu-i o tragedie. Ei trebuie să meargă pe drumul lor. Avem nevoie și de pictori talentați, și de muzicieni desăvârșiți, de profesori buni de educație fizică. Le spun mereu să nu-și imagineze că am de la ei pretenția să devină toți intelectuali, ingineri, directori, doctori. Până la urmă, și tractoriști dacă ajung – să știe să tragă o brazdă cel mai bine, astfel încât clienții să-i caute pe ei. Să fie cei mai buni în ceea ce fac. Și atunci o să le fie bine.”

Cătălin Zaman, 38 de ani, a urmat Facultatea de Litere, secția Română – Franceză, la Universitatea Transilvania din Brașov și un masterat în Mass Media și Comunicare. Din 2006 predă în satul natal, Clondiru, aflat la 30 de kilometri de Buzău, iar anul acesta a fost numit director al școlii.

Despre reușitele lui Cătălin Zaman și ale copiilor săi (n.r. 4 dintre elevii săi au obținut în 2020 media 10 la Evaluarea Națională iar 6 au avut peste 9.00)  șansanews.ro a scris AICI în exclusivitate.

Alte cadre didactice din Buzău care au primit premiul Merito sunt profesoara de matematică Monica Mocanu, profesorul de istorie de la Hasdeu, Dan Solcan, Mihaela Nicolae, profesor de Română. Aceeași distincție i-a fost înmânată profesorului de geografie Laura Grațiela Petcu, de la Vernești iar acum, în 2021, premiul a ajuns la profesorul de la Clondiru, Cătălin Zaman.