Trei grădinițe din municipiul Buzău vor arată cu totul altfel în doar câteva luni, iar din această toamnă copiii vor putea desfășura activitățile educative în aer liber, pe tot parcursul zilei, cât timp vremea va permite acest lucru. Totul va fi posibil după ce Primăria va pune în practică un proiect ce urmărește modernizarea curților celor trei unități de învățământ din municipiul Buzău. Concret, spațiile exterioare vor deveni adevărate parcuri dar și spații creativ-educative unde micuții vor putea îmbina joaca cu lucrurile utile dezvoltării și acumulării unor cunoștințe specifice vârstei.
Cele trei unități de învățământ sunt Grădiniţa cu Program Prelungit şi Cămin nr. 7, din Cart. Micro 14, Grădiniţa cu Program Prelungit şi Cămin nr. 9, str. Vulturului, nr. 24, şi Grădiniţa cu program normal nr. 18, din str. Academiei, nr. 1, cartier Broşteni, iar modernizarea lor a fost prevăzută într-un prouect aprobat de consilierii locali încă din iunie 2021. Atunci proiectul a vizat alocarea sumei de 500.000 de lei, iar în prezent proiectul a ajuns la etapa licitației, urmând ca zilele acestea să fie deschise ofertele primite și desemnarea câștigătorului.
Odată demarat, proiectul va reprezenta o premieră pentru municipiul Buzău, atât prin conceptul adoptat cât și prin modul în care vor arăta, în final, aceste spații.
“Spatiul din aceste unităţi care oferă servicii de educaţie trebuie să fie amenajat primitor şi atractiv şi să contribuie la crearea unui climat educaţional favorabil şi să permită modularea, după necesităţile grupei. Pentru desfăşurarea procesului instructiv educativ, destinat copiilor care frecventează unităţile învăţământului preşcolar din municipiul Buzau, se impune reamenajarea şi modernizarea spatiilor exterioare, în vederea creării condiţiilor corespunzătoare, conform normelor în vigoare”, se arată în proiectul de hotâre aprobat în Consiliul Local.
Conceptul a fost propus Primăriei Buzău se arhitectul Sanda Podeanu care a explicat, în direct, la Focus News, care sunt avantajele aduse copiilor, beneficiari ai acestui proiect.
”Modelul nu este inventat de noi, este un model preluat din țările nordice care au acest concept la bază, respectiv de a aduce natura mai aproape copii și asta presupune în a crea diferite zone care au preluate elemente din natură, cât mai multe materiale naturale, mai puțin acele alei clasice și tufe trandafiri și acei trei tuia care se regăsesc acum în curțile respective. S-a dorit să ne putem o amprentă mult mai organică asupra spațiului, ne-am dorit să fie totul cât mai natural. Sunt diferite zone de interes care pot stimula senzorial copii în diferite moduri. Avem și un spațiu acoperit, un foișor pentru activități în aer liber, și aceasta a fost, de fapt, dorința principală, respectiv de a aduce clasa de grădiniță direct afară, în timpul sezonului cald”, a spus Sanda Podeanu.
Sanda Podeanu speră ca tot ceea ce se vede în fotografiile prezentate în proiect să fie redat fără greșeală și în realitate tocmai ca micuții să poată beneficia de toate avantajele.
”În această nouă amenajare ei pot desfășura activități în aer liber. De exemplu, în zona de circuit pot învăța reguli de circulație, în zona de panouri de activități sunt diferite ansambluri care pot fi montate și copiii pot experiența diferite principii fizice. Activitatea fizică este iarăși importantă, se dorește sedentarismul să fie minimalizat. Dezvoltarea imaginației este un alt scop. Se poate, inclusiv, grădinări, vor învăța și despre reciclat. Cei care le vor administra trebuie doar să insereze aceste activități în activitățile zilnice”, a subliniat Sanda Podeanu.
Potrivit proiectului, în spațiile exterioare vor fi amenajate trasee asflatate, pavaj (chiar şi verde) sau marcaje cu jaloane/pietre/ borduri/ marcaje vopsite/etc., ce pot imita “circuite de străzi” sau trasee cu obstacole pentru activităţi fizice/sport.De asemenea, în curțile unităților de învățământ vor apărea și zone cu elemente de apă: iaz mic, fântână, apă curgătoare (activată de pompă) dar și o zonă cu elemente de pământ: groapă de nisip delimitată perimetral de lemn sau pietre.
De asemenea, sunt prevăzute buturugi sau elemente din lemn aranjate în formă de cerc pentru activităţi de grup ce dezvoltă lucru în echipa, exerciţii de comunicare etc.
Printre altele, poate fi amenajat un mic amfiteatru cu scenă pentru activităţi tip teatru/serbări/ prezentări pentru copii şi părinţi şi un spaţiu de joacă clasic, minimal, alcătuit din elemente simple geometrice (lemn sau metal) pentru grădiniţele care nu au astfel de spaţii.
E o modalitate prin care conducerea primariei mai da inca o teapa financiara