„E bine de știut, în lumea artei, că vei rămâne pe viitor doar cu ceea ce ai putut da altora”. Este mesajul unei artiste din Buzău, Ana-Maria Bogleș, autoarea unor lucrări de artă inedite. Ana Maria Bogleș este un mesager al artelor plastice – un izvor nesecat de energie, culoare și inspirație. Tehnica sa este una variată și, cu siguranță, artista nu se teme să experimenteze medii noi și materiale diverse. Arta sa explorează lumea, misterele ei, omul cu emoțiile sale, dar și natura în hainele pe care le îmbracă atunci când este scăldată în lumină ori când întunericul îi cuprinde spațialitatea. Una dintre bucuriile sale sufletești este atunci când oamenii se regăsesc, se transpun în arta sa, citind fiecare, într-un mod unic, lucrările expuse. Consideră că „un tablou este precum o poveste. Fiecare o citește și și-o imaginează diferit. O trece prin filtrul sufletului”.


Libertatea de expresie este fundamentală pentru Ana Maria Bogleș, care consideră că în artă nu există corect sau greșit, pentru că procesul de creație e fără restricții, liber și reprezintă o modalitate de descoperire de sine.
„Mie îmi place să pictez orice, mi-a plăcut tot timpul să experimentez ceva nou. Mi-au plăcut mereu lucrurile grele pentru că, atunci când ceva este greu, finalul este mai plăcut. Nu am fugit niciodată de greu, m-a entuziasmat mai tare. Mi-au plăcut tot timpul provocările. Tematica pe care o abordez în lucrări nu este neapărat axată pe ceva anume. În schimb, îmi plac foarte mult caii. Cred că această ființă este una sensibilă. Însă, în aceeași măsură, puternică și cu dorință de libertate. Eu sunt o fire sensibilă, iar atunci când apare o problemă, vreau să inspir siguranță, vreau să fiu puternică. Calul e un simbol care mă conturează ca artist, ca fire. Simbolurile folosite mă caracterizează ca persoană. Îmi place să pictez omul, de asta folosesc repere anatomice. Nu am fugit niciodată de peisaj, l-am pictat pe orice suport. Îmi plac locurile nepătrunse de om pentru că natura oferă locuri ascunse, foarte frumoase, încărcate de energie. Unde omul nu pătrunde, natura oferă multe, aș putea spune. Mi-a plăcut tot timpul să pictez flori de câmp, au o sensibilitate aparte. În bătaia vântului, parcă-ți cântă. De multe ori nu ajung unde-mi doresc în natură pentru că nu am timp, de aceea o pictez, să o aduc mai aproape. Pictura, în toate formele ei, mă liniștește, îmi creează confortul de care am nevoie”, spune Ana Maria Bogleș.
Ana Maria Bogleș lucrează acum la un proiect inedit ce presupune pictura unor ouă gigant. Proiectul este inițiat de o firmă ce a dorit să schimbe abordarea clasică de a înfrumuseța ouăle de Paște. Astfel, energia și multitudinea de idei ale Anei Maria Bogleș se reflectă asupra unui material nou. Ouăle gigant vor decora orașele țării cu ocazia sărbătorilor pascale.
„Proiectul acesta a apărut prin colaborarea cu o firmă care se ocupă cu decorarea spațiilor din exterior, cu structuri mari, obiecte de iluminat sau panouri decorative. Dar, de data aceasta, cu suporturi făcute cu pictură manuală. Multe firme, pentru a expune o imagine, folosesc colantarea. Această firmă a apelat la mine, ca artist plastic, și au avut încredere în imaginația și talentul unui artist plastic. Așa au apărut ouă de mari dimensiuni, până la 1.60-1.70 m, făcute pe suport polistiren și apoi personalizate în funcție de cerința clientului: clădiri celebre din orașul clientului respectiv, diferite simboluri din orașul respectiv. Cum ar fi Primăria Turda, catedrala din Turda, salina din Turda, simboluri maramureșene, ou cu motive decorative din zona respectivă”, a explicat Ana Maria Bogleș.



Artista buzoiancă a răspuns imediat invitației de a face parte din acest proiect, pentru că mereu i-a plăcut să experimenteze tehnici noi și să accepte orice provocare. De la a picta ouă de Paște de dimensiuni normale, artista s-a confruntat cu un material diferit, pe care a trebuit să transpună emoția.
„Tot timpul mi-a plăcut să experimentez tehnici noi. În general, în artă nu se pierde nimic, totul se transformă. Un frigider poate deveni operă de artă. La facultate am studiat conservare-restaurare, unde am învățat tehnici vechi, pe care și astăzi le folosesc în demersul meu artistic. Lucrările mele au amprente din evidențierea tehnicilor. Am lăsat la vedere pânza, textura pânzei, tifonul din arta icoanei. Le-am lăsat la stadiul de etapă, de grund (n.r. relevantă, în aceste sens, este expozi’ia artistei intitulată „Formă și textură”). Tehnica, în general, este cea care ajută lucrarea să dăinuie în timp. Cele mai vechi tehnici au făcut să dăinuie lucrări, opere de artă și astăzi. Bineînțeles, utilizez materialele din comerț, materiale actuale, dar îmi place să folosesc tehnica veche, să mă folosesc de reperele vechi. Adaptez tehnica veche în funcție de ceea ce apare nou.
În ceea ce privește proiectul recent, artista povestește că nu e lipsit de provocări și că nu se sfiește să inoveze:
Este mai greu să abordezi un desen pe un volum pentru că ouăle sunt un volum, de jur-împrejur, dar nimic nu este imposibil, când îți dorești și faci cu tot dragul artă. Arta poate deveni un experiment la orice pas. Omul, de-a lungul timpului, a inventat tehnica prin experiment. Nimeni nu vede nimic cum se transformă dacă nu face, dacă nu încearcă. Niciodată nu vei vedea cât de plin sau încăpător e paharul dacă nu-l umpli.”



Ana Maria Bogleș este profesor de artă plastică la Liceul de Arte „Margareta Sterian”, unde-și îndrumă elevii pe drumul artelor frumoase. Cu răbdare și dedicare, îi învață pe copii să-și valorifice ideile și talentul și să-și găsească modul propriu de exprimare a sentimentului în arta pe care o realizează. Absolventă a secției de conservare-restaurare a Facultății de Arte Vizuale și Design din Iași, Ana Maria restaurează lucrări de artă deteriorate. Pe lângă aceste activități, ea pune emoția artistică în diferite proiecte, atât la școală, cât și în afara ei. Consideră că oamenii cu inima deschisă, care apreciază arta, sunt „oamenii care creează proiectele de viitor. Oameni cu oameni. Important este să dai peste oameni. E bine de știut, în lumea artei, că vei rămâne pe viitor doar cu ceea ce ai putut da altora”.
Artistul este talentat. Munca ii trebuie apreciata. Insa nu vad noutatea. Astfel de structuri decorative exista chiar si la vecinii bulgari de multi ani de zile, nemaipomenind de tarile vestice, care au tehnici si idei tot mai sofisticate de evidentiere decorativa. Pentru cine crede in Buzaul oras deschis, in dezvoltarea lui spectaculoasa din ultimii ani si nu are o problema in a gasi un loc de parcare sau a merge prin santierul Unirii, articolul acesta este intr-adevar o noutate absoluta!
Felicitari doamnei pentru lucrarile realizate!