Actualitate

Șeful învățământului buzoian:”Zero cazuri de bullying raportate în şcolile din județ, dar asta nu înseamnă că fenomenul este total nul”

Unul din patru copii cade victima bullying-ului. Concret, vorbim despre acte de violenţă fizică, verbală şi psihică, de intimidare, terorizare si brutalizare,  multe dintre aceste fapte consumându-se chiar în școli. Acolo, unii copii pot ajunge să lovească, să scoată în evidență defectele fizice ale unui coleg pe care-l consideră mai slab, pe care ajung să-l jignească, să-l poreclească.

Dacă la grădiniță fenomenul este prezent în faza incipientă, din clasele primare lucrurile stau cu totul altfel. Aici, apare fenomenul de bullying, în adevăratul sens al cuvântului. Sunt sute de cazuri în care părinții își mută copiii în alte şcoli după ce au fost agresați, fizic sau verbal, de alți colegi. Iar din nefericire statisticile sunt tot mai sumbre, de la an la an, violențele comise în școală devenind, practic, un fenomen greu de stăvilit.

Numai în ultima săptămână, în România au ieşit la iveală mai multe cazuri grave de violenţă şcolară. Urmare a acestor agresiuni, zilele trecute, în Capitală un elev de clasa a VI-a s-a aruncat de la etajul I al şcolii, fiind batjocorit de colegi până în ultimul moment. Cel de-al doilea caz a avut loc în Timişoara, unde o elevă de 15 ani cu cerinţe educaţionale speciale a fost agresată verbal şi fizic de două colege de clasă, sub privirile altor copii care au filmat întreaga scenă. Iar aceste evenimente nu sunt nicidecum unele izolate.

În fața acestor situații, ministrul Educaţiei Sorin Cîmpeanu a anunţat că va lua măsuri împotriva bullying-ului, urmând să constituie grupuri de acţiune în fiecare școală, care să funcționeze din anul scolar 2021-2022.

“Am discutat despre importanţa constituirii grupurilor de acţiune anti-bullying, astfel încât la începerea şcolii, pe 13 septembrie, să avem constituite aceste grupuri în orice şcoală. Conform legii, din aceste grupuri fac parte: directorul şcolii, trei profesori cu competenţe specifice, reprezentanţii elevilor, ai părinţilor, ai autorităţilor locale şi foarte important, profesorul consilier “, a declarat Sorin Cîmpeanu, ministrul Educaţiei.

Reprezentanții Consiliul Naţional al Elevilor susțin însă că nu constituirea unor grupuri ar fi soluţia, ci  formarea cadrelor didactice pentru a depista cazurile de violenţă şcolară în forma lor precoce. La nivelul județului Buzău, autoritățile spun că nu au cazuri de bullying raportate, însă asta nu înseamnă că fenomenul nu există.

“Am realizat un sondaj din care au rezultat 0 cazuri de bullying în şcolile din judeţul Buzău. Nu înseamnă că fenomenul este total nul, dar că eventualele situaţii şi atitudini care s-ar încadra pe o scară de la 1 la 10 la 2-3 ca şi fenomene de bullying sunt tratate într-un mod pedagogic, părintesc şi didactic astfel încât să nu se ajungă la situaţii mai grave.
De asemenea, în fiecare şcoală, există o comisie de prevenire a actelor de violenţă constituită încă de la începutul cursurilor din luna septembrie şi care pe lângă aspectele de violenţă propriu-zisă are înclusă şi activităţi de prevenire a fenomenului de bullying, dat fiind şi modificările legislative din legea 1 în care au fost introduse articole care ne aduc lămuriri cu privire la conceptul de bullying, dar şi formele acestuia, astfel încât această comisie de la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ are în atenţie şi în activitatea sa de prevenire fenomenul şi aspectele acestea de bullying. Aş vrea să subliniez faptul că în judeţul Buzău sunt derulate şi proiecte naţioanale, dar şi europene care urmăresc exact prevenirea fenomenului de bullying şi aş putea să exemplific Liceul Tehnic din Buzău, Liceul Moisil, dar şi Colegiul Naţional Pedagogic din municipiul Buzău”, a declarat Ionel Meiroşu, inspectorul şcolar general al ISJ Buzău.

Un studiu recent realizat de organizaţia World Vision România arată că 71% dintre elevi au fost martori sau victime ale violenţei fie în drumul spre şcoală, fie în timpul pauzelor sau chiar în timpul orelor de curs.

Conform datelor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, culese în urma unui studiu la care au participat 42 de state, România se află pe locul 3 în ceea ce priveşte fenomenul de bullying.