România ocupă primul loc în Uniunea Europeană când vine vorba despre accidente rutiere și vieți curmate pe șosele. Se impun măsuri drastice împotriva șoferilor teribiliști, care provoacă accident după accident, dar se impune și o actualizare a modului în care se fac cursurile la școlile de șoferi. O spun deopotrivă polițiștii și specialiștii din domeniu.
În Buzău, numai în ultima săptămână, s-au înregistrat 4 accidente rutiere grave, soldate cu moartea a doi tineri, de 19 și 21 ani, și rănirea a 8 persoane. Accidentele au fost produse de tineri șoferi, fără experiență la volan. Unul dintre șoferi, un tânăr de 20 de ani, în decurs de doar 6 luni a produs 2 accidente rutiere foarte grave, ambele din cauza vitezei excesive. Dacă prima dată doar el a fost rănit, fiind singur în mașină, în accidentul de la sfârșitul acestei săptămâni prietena sa de 21 de ani și-a pierdut viața. Practic, după primul accident, tânărul buzoian nu a învățat nicio lecție. Ba chiar, între timp, și-a cumpărat o mașină mai puternică și a continuat să apese pedala de accelerație fără limită, ceea ce a dus în final la o tragedie.
Ca acest tânăr, din păcate, sunt mulți alții, care după ce se văd cu permisul în mână conduc după propriile reguli, fără să le pese de consecințe. Pentru a-i tempera pe șoferii teribiliști, se impun măsuri mult mai drastice, spun polițiștii.
“În trecut, în cazul unor accidente rutiere permisele de conducere se rețineau de către Poliția Rutieră și se acorda dovadă fără valabilitate. Aceștia chiar erau trimiși ulterior la anumite cursuri, sau la anumite examene pentru a se dovedi dacă mai erau în stare de a îndeplini aptitudinile unui conducător auto. Consider că ar fi normal să se revină cu acele prevederi pentru că, iată, conducătorii auto sunt tineri cu permise obținute de maxim 2-3 ani de zile, tinerii sunt implicați în mod frecvent în evenimente rutiere și generează tragedii pe șosele”, a declarat la Focus Tv cms.șef Silviu Dinu, șeful Poliției Rutiere Buzău.
Același lucru a subliniat, în direct la Focus Tv, și celebrul Titi Aur, care a adăugat că pe lângă sancțiuni este nevoie și de regândirea modului în care școlile de șoferi organizează cursurile. Titi Aur spune că tinerii care visează la permisul auto ar trebui supuși unor teste în simulatoare, pentru a înțelege cum să acționeze când sunt la volan dar și la ce riscuri se expun atunci când apasă prea tare pedala de accelerație.
“Pentru începători trebuie făcută școală de șoferi corect, și nu ca la noi. La școală învață despre carburator, platină, despre lucruri care nu mai sunt la mașini de 25 de ani, dacă cumva a trecut și prin partea mecanică. Nimeni nu îi spune șoferului cum funcționează mașina electrică. La noi, la școala de șoferi, se fac lucruri care erau valabile acum 30-40 ani.”
De asemenea, viitorii șoferi trebuie ajutați să înțeleagă faptul că o mașină puternică nu înseamnă și o siguranță mai mare, ci dimpotrivă, spune pilotul de raliuri, Titi Aur.
“Mașina nouă își dă senzația falsă de siguranță. Atunci, șoferul spune:”Wow, uite cum accelerează, ia uite cum frânează, ia uite ce șmecher, ce puternic sunt când mă urc la volanul bolidului meu”. Atunci, ajungi să faci nebunii, să mergi foarte tare. Trebuie ca sistemul să se reseteze și să se treacă la o pregătire adevărată a șoferilor.”
In primul rand, daca ai facut accident ar trebui sa mergi la cursuri speciale, cu examinare finala, pe langa a trebui sa dai, din nou, de permis. Apoi… ideal ar fi ca permisul sa se poata lua (examenul+scoala – nu inceputa si inainte de majorat) numai dupa majorat, dar sa nu inceapa sa fie valabil decat dupa o perioada de angajare, daca nu este folosit la locul de munca respectiv. Practic… daca ai merge la facultate, l-ai putea folosi doar dupa ce ai incepe cursurile (in ideea de a fi destul de responsabil pentru o institutie de invatamant superior si pentru a locui singur); daca ai face doar 10-12 clase, ai putea sa incepi scoala dupa 18 ani (si sa iti iei permisul), dar nu l-ai putea folosi decat dupa ce te-ai si angaja si, daca nu ai avea nevoie de el la locul de munca, si dupa ce ai lucra minim 6 luni in acelasi loc (in ideea de a il putea folosi numai dupa ce ai demonstrat ca ai reusit si sa iti gasesti un loc de munca si fie un angajator are incredere in tine sa te lase sa conduci in timpul serviciului sau pe traseul de acasa la munca si retur – cand, in ambele cazuri, s-ar considera accident de munca, daca, Doamne, Fereste, s-ar intampla ceva rau; da, chiar si spre/de la munca! – fie dupa ce ai demonstrat ca esti capabil sa iti si pastrezi locul de munca macar 6 luni); daca ai termina scoala si ai sta acasa… ar trebui sa poti conduce numai dupa 23-25 ani… (minim 12 ani? La cum avem noi drumurile si cum e starea tehnica a majoritatii masinilor si cat de ieftine tind sa fie luate, fiind accesibile multora… ar trebui sa se tina cont si de asta).
Pe scurt: daca timpul unui tanar care ar vrea permis e folosit numai pe plan personal, la lucruri nefolositoare societatii… societatea nu are nevoie ca el sa conduca… mai ales in conditiile in care profilul sau il scoate in evidenta pentru a avea sanse mai mari de a detine/”purta” caracteristici incompatibile cu a fi un sofer bun si, astfel, el poate fi un pericol si pentru ceilalti – Doamne, Fereste!
Why not? 🙂
Bineinteles… astea n-or sa se intample niciodata. 🙂
🙂
Doamne, Ajuta tuturor! 🙂