Actualitate

Vacanța de vară, între teme și distracție. Cunoscut profesor din Buzău: ”Lași o mașină mult timp fără să funcționeze iar când vrei s-o pornești, pornește mai greu. Așa e și cu creierașul copiilor.”

Elevii numără zilele până la vacanța de vară. Deși a fost un an total atipic, în care au stat acasă mai mult decât și-au închipuit vreodată, copiii tot așteaptă cu nerăbdare cele două luni și jumătate în care vor uita de școală.

În prag de vacanță, mulți părinți se întreabă, cum să procedeze cu copiii lor în aceste luni în care nu vor merge la școală, dacă să-i pună să scrie și să citească, ori să-i lase să se bucure de fiecare zi liberă, fără a-i presa cu teme și lecturi.

Am întrebat un cunoscut profesor de română din Buzău cum este mai bine să procedeze părinții, în vacanța de vară, pentru ca odată reîntorși în bănci, copiii să nu fi uitat deja mare parte din ce au învățat iar acomodarea cu studiul să le fie foarte greoaie.

Profesorul Veronica Bulf, care predă la Școala generală George Emil Palade din Buzău, a declarat că cel mai bine este ca în vacanță copiii să citească lecturile care le-au fost recomandate de  dascălii lor și să lucreze caietele de vacanță, care au subiecte atractive, deloc dificile:

”  Sunt părinți care nu acceptă ca fiul sau fiica lor să lucreze ceva în vacanța de vară, consideră că e timpul lor de care trebuie să profite la maximum.  Sunt si părinți care ne solicită să le dăm caiete auxiliare, de vacanță, pentru a nu sta degeaba. Eu, personal, le recomand copiilor, nu e cu titlu de obligativitate, câte un caiet de vacanță,  dar le dau și o listă de lecturi suplimentare pe care ar putea să le citească în acest timp. Acum, personal, dacă aș fi părinte de copil până în clasa a opta,  aș  pune copilul să lucreze și în vacanță,  mai ales că am trecut printr-o perioadă dificilă, copiii au stat mult în online, achizițiile nu au fost cele care ar fi trebuit în mod firesc”.

Profesorul Bulf spune că e extrem de important cititul și în vacanță, pentru că Evaluarea Națională are și un asemenea subiect care apelează la experiența de lectură, iar doar cititul textelor din manuale nu este nici pe departe suficient pentru a face față cu brio unui examen:


” Sunt copii pasionați de citit, nu trebuie să le dau eu o anumită listă, vin ei în întâmpinarea mea cu anumite cărți. Sunt copii care-și doresc, dar sunt și împinși de la spate de părinți sau de profesori, care îi stimulăm să citească pentru că și subiectele de la Evaluare sunt bazate pe lectură.  Nu trebuie să lucreze foarte mult și foarte greu, auxiliarele de vacanță trebuie să nu fie unele dificile, pentru că ei nu pot fi evaluați, nu putem urmări ce au făcut, lucrează practic în orb.  (..) Majoritatea părinților își doresc ca ai lor copii să lucreze pe perioada verii. Să nu stea degeaba. Și așa este, pentru că știți cum e: lași o mașină mult timp fără să funcționeze iar când vrei s-o pornești, pornește mai greu, așa e și cu creierașul copiilor. Dacă două luni jumătate nu lucrează deloc, ei vor porni mai greu în nou an școlar.

Veronica Bulf este profesor de  Limba și Literatura Română  la Școala George Emil Palade din Buzău.  A devenit cadru didactic la 22 de ani și de atunci, timp de 24 de ani, nu a abandonat școala nicio clipă.

Motto-ul profesoarei Bulf este: ”Citește ce și cât poți ca sa ajungi să citești ce și cât trebuie!”