Actualitate

1 milion de lei, cheltuit pe reparațiile autobuzelor vechi! Primarul Toma pus să explice, în Consiliul Local, pe ce s-au dus banii

Primarul Constantin Toma a fost nevoit să dea explicații, în plenul Consiliului Local Municipal, cu privire la modul în care au fost cheltuiți banii din bugetul local, după ce unul dintre aleșii locali i-a atras atenția că subvenționarea transportului în comun costă prea mult, în comparație, de exemplu, cu sumele alocate pentru reabilitarea străzilor din municipiul Buzău. Pe de altă parte, edilului i s-au cerut explicații și cu privire la cheltuielile foarte care s-au făcut în primele luni ale acestui an pentru repararea autobuzelor din parcul auto deținut de TransBus. Toma a răspuns, pe rând, la toate întrebările și a motivat fiecare ban cheltuit.

Proiectul pentru aprobarea contului de execuție bugetară pentru trimestrul II al acestui an a reprezentat un moment oportun pentru consilierul Irinel Cîrstea de a-i cere explicații primarului Toma cu privire la modul în care sunt cheltuiți banii din bugetul local. Mai exact, alesul trimis în miniparlamentul buzoian de USR PLUS a întocmit un top al sumelor alocate și cheltuite în ultimele luni (foto mai jos) și pe baza acestei analize i-a atras atenția edilului că se cheltuie prea mult cu subvenționarea transportului public în comun și sunt prea puțini bani pentru asfaltarea și reabilitarea străzilor. În plus, Cîrstea i-a cerut lui Toma să explice de ce s-a cheltuit un milion de lei pentru reparațiile autobuzelor pe care le-a cumpărat de puțin timp.

Top, întocmit de Cîrstea

”Execuția bugetară, știți și dumneavoastră, este o oglindă a activității noastre și a priorităților pe care Consiliul Local Municipal le are. Uitându-mă la această execuție bugetară, la șase luni, dar și în completare, la opt luni de zile, văd că printre primele priorități avem transportul în comun, cu o sumă de 25 de milioane de lei cheltuit deja. Am apreciat că ați scăpat de o gaură din buget atunci când ați eliminat Ecogen, dar, din păcate, reușiți să faceți o altă gaură, prin această subvenționare a transportului în comun, chiar și a cetățenilor din județ, pe cheltuiala cetățenilor din municipiul Buzău.

Pe locul 2 avem sport, cu 25 de milioane de lei, și aici aș vrea să felicit echipa de handbal pentru succesul pe care l-au avut, dar suma este destul de mare și vreau să vă spun că la străzi, care este pe locul 8, aveți doar 9,8 milioane lei cheltuiți. O sumă mult prea mică pentru nevoile municipiului.

Și probabil că știți, la TransBus, cheltuielile doar pe piese depășește suma de un milion de lei și aș vrea să vă întreb: de ce această sumă mare pe piese? Este din cauza cumva a străzilor neasfaltate sau din cauza achizițiilor proaste care s-au făcut acolo?”, a întrebat Cîrstea.


Top, întocmit de Cîrstea

Răspunsurile primarului au venit imediat, edilul motivând fiecare ban alocat pe aceste capitole, despre care spune că sunt extrem de importante.

„Transportul în comun este subvenționat absolut peste tot și în România și în Europa. Fără subvenționare, practic, nu am avea transport în comun. Subvenționăm parțial și transportul de la țară, pentru că șomajul în municipiul Buzău, de cel puțin 4 ani este sub 1%. Dacă n-am fi adus acești oameni la lucru pentru companiile din Buzău, nu am mai fi avut practic forță de muncă disponibilă aici. Vă informez, încă o dată, că 95% din toți banii care se strâng la Trezoreria Municipiului Buzău sunt bani de la firme. Firmele ne dau banii și îi ajutăm cu puțin, în acest fel, să aibă oameni la lucru. În același timp, vin o mulțime de elevi la școlile din Buzău: școli profesionale, licee, tot ce avem aici și acest lucru este bun pentru că acești copii pregătiți aici, o mare parte vor rămâne la muncă tot în municipiul Buzău. A fost pe locul 2 sportul. Cu sportul trebuie să mergem mai departe, să creăm o adevărată mișcare sportivă. Doar în 4 ani de zile, practic Buzăul a intrat pe harta și națională, și internațională a sportului. E un lucru deosebit, și Buzăul contează și din acest punct de vedere, așa cum spuneam, și la nivel de România”, a explicat Toma.

Cât despre banii cheltuiți pentru repararea autobuzelor, Toma recunoaște că sunt mașini vechi, la mâna a doua și atunci acestea se pot defecta oricând.

”Milionul ăsta de lei pe piese de schimb, sigur, mai sunt o grămadă de mașini din cele 30 pe care nu le-am putut înlocui, turcești, care au ieșit din orice perioadă de garanție și bineînțeles că mai sunt și mașini la mâna a doua, așa cum știți. De fapt, toate mașinile noastre, până o să ne vină astea 13 autobuze electrice, sunt la mâna a doua. Nu am avut altă posibilitate. Se mai și defectează”, a adăugat primarul.

Și în ceea ce privește sumele mici alocate pentru reabilitarea străzilor Toma îi dă dreptate consilierului USR PLUS, însă spune că bugetul a fost compensat cu fondurile europene atrase în acest sens.

”Ați mai zis de faptul că străzile sunt pe locul 8. Așa este, cheltuiala de funcționare anul acesta a fost procentual mai mare pentru că în bugetul anului acesta veniturile sunt veniturile aferente anului trecut, când, așa cum știți, s-a încasat foarte puțin. Firmele n-au funcționat, vreo 22.000 de contribuabili nu și-au plătit dările; au început să plătească anul ăsta. Dar am compensat acest lucru foarte puternic cu investițiile care se fac din fonduri europene. Anul acesta au fost puțini bani la reparații și la spații verzi”, a spus Toma.

 În final, proiectul privind execuția bugetară a fost aprobat în forma în care a ajuns pe masa aleșilor locali. Proiectul a primit 13 voturi pentru, un vot împotriva, iar 6 consilieri s-au abținut.